Annons

RAW sparad som JPG - blek i webläsare

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbebobbe

Medlem
Hej, visste inte riktigt om jag skulle posta här eller i "färghantering", men eftersom att jag använder photoshop när jag bearbetar RAW-filen så postar jag här.

Om jag fotograferar med formatet jpg så ser färgerna i bilderna alltid bra ut, även om jag lägger upp dom på en hemsida och ser på dom genom en webläsare.

Fotograferar jag med formatet RAW och sen sparar bilden som .jpg så visas färgerna också korrekt, förutom när jag ska se en sådan bild genom en webläsare - då ser färgerna blekare ut.

Jag har ingen aning om vad det beror på och hoppas att nån här kan hjälpa mig lite!

(Har bifogat exempelbild, vänster sida har rödare färg, högersida är genom webläsare och har blekare)

Bilagor

• blek.jpg
    blek.jpg
    85.3 KB · Visningar: 691
Kolla så att du konverterat till färgprofilen sRGB. Ett problem är att många webläsare inte läser valt färgprofil, tex. Adobe RGB som många använder.

Hör av dig om det inte hjälper. Så finns det ett antal andra möjligheter också...

Hälsningar, Thorsten

När du konverterar bilden sparar du den troligen i Adobe RGB, kolla det. Din jpeg fil för webvisning ska du spara som sRGB.

Väcker liv i denna tråden då jag upplever samma problem. Jag skjuter bilderna i RAW, importerar i Lighroom där jag gör små justeringar. När jag är nöjd så väljer jag "Edit in Adobe Photoshop CS3" med valet "sRGB" som "Color Space".

Då öppnas en PSD-fil som jag sedan eventuellt justerar och sparar ut en JPG när jag är nöjd och vill ladda upp den på Fotosidan.

Öppnar jag filen i Apples "Förhandsvisning" så ser det ut precis som jag ville. Öppnar jag den i Firefox så mattas färgerna ut, speciellt röda toner.

När jag sparar ut till JPG så är det ibockat "Embed Color Profile: sRGB IEC61966-2.1".

Vad gör jag fel? Det känns som om jag gör rätt.

/Wande

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar