Annons

RAW konverterare till Mac ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Stefanity

Aktiv medlem
Jag har bytt från Windows till Mac och blev positivt överraskad av att man kunde förhandsgranska RAW filer direkt så att man slipper fota med RAW+Jpeg bara för att kunna se bilderna innan man redigerar dom.
Nu är bara problemet att bilderna har fina färger i RAW men när jag öppnar och redigerar dom i Photoshop Elements 10 så tappar dom färgerna totalt och blir helt livlösa, trots att jag drar upp både Mättnad och Kontrast så är dom bleka jämfört med originalen.

Finns det någon bättre RAW konverterare till Mac som inte tappar färgerna ?

Dpp

Canons egna DPP är ju väldigt bra. Att dina bilder tappar färgen kan beror på att du exporterar (eller om du sparar ner dem först) den i en färgrymd och sedan har en annan färgrymd inställd som arbetsfärgrymd i elements. Kolla upp detta först.

Aperture

Jag tycker att Aperture (Apples eget program) gör ett bra jobb med mina raw-filer från Pentax K5. Hur det fungerar med Canon vet jag inte (men Canon är ju stort så de borde ju ha testat det).

Canons egna DPP är ju väldigt bra. Att dina bilder tappar färgen kan beror på att du exporterar (eller om du sparar ner dem först) den i en färgrymd och sedan har en annan färgrymd inställd som arbetsfärgrymd i elements. Kolla upp detta först.

Tack för tipset, jag hade inte en tanke på att kolla detta men nu blev det jättebra färg och mättnad i bilderna.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto