Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Raw i Elements, spara/fixa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lilleskutt

Medlem
Jag känner mig helt dum nu, men måste fråga. Hoppas det finns fler som tänker att det finns inga dumma frågor, bara dumma svar.

Jag är inte helt novis, har fixat och trixat lite både med Raw och Jpg bilder i Elements, och fotat en hel del. Efterbehandling av bilder är dock inte nåt jag har nån större erfarenhet av.

Kruxet är att jag nu försöker öppna en raw-fil i Elements. Det går bra, dvs jag kan manipulera den i Elements Raw-läge. När den sedan är öppnad så kan jag antingen spara den direkt, men bara i .dng-format. Väljer jag däremot att fortsätta från Camera Raw, dvs "Öppna bild", så får jag inte lägga till lager, och det är en massa annat som är disablat. Om jag vill spara filen (den är öppnad som Raw, dvs det står bildnamn.arw längst upp till vänster i fönstret), så kan jag bara spara den som i Photoshop format, JPEG2000, ping, tiff. Jag saknar en hel del bildformat, framför allt "vanlig" JPEG.

Vad missar jag i öppningsprocessen, dvs så att jag kan manipulera bilden vidare, och spara ned i valfritt format?

Raw-filerna är Sonys .ARW, jag har CameraRaw plugin 4.4.1.
 
Jag känner mig helt dum nu, men måste fråga. Hoppas det finns fler som tänker att det finns inga dumma frågor, bara dumma svar.

Jag är inte helt novis, har fixat och trixat lite både med Raw och Jpg bilder i Elements, och fotat en hel del. Efterbehandling av bilder är dock inte nåt jag har nån större erfarenhet av.

Kruxet är att jag nu försöker öppna en raw-fil i Elements. Det går bra, dvs jag kan manipulera den i Elements Raw-läge. När den sedan är öppnad så kan jag antingen spara den direkt, men bara i .dng-format. Väljer jag däremot att fortsätta från Camera Raw, dvs "Öppna bild", så får jag inte lägga till lager, och det är en massa annat som är disablat. Om jag vill spara filen (den är öppnad som Raw, dvs det står bildnamn.arw längst upp till vänster i fönstret), så kan jag bara spara den som i Photoshop format, JPEG2000, ping, tiff. Jag saknar en hel del bildformat, framför allt "vanlig" JPEG.

Vad missar jag i öppningsprocessen, dvs så att jag kan manipulera bilden vidare, och spara ned i valfritt format?

Raw-filerna är Sonys .ARW, jag har CameraRaw plugin 4.4.1.

Inte spara i jpg beror förmodligen på att du har öppnat bilden i 16 bitars läge. Jpg hanterar inte detta utan max är 8 bitar. Antingen minskar du färgdjupet till 8 bitar i PS Elements eller så öppnar du den i detta färgdjup direkt från Camera Raw, När du gjort det så funkar jpg finfint.

Att du enbart kan spara din råfil som dng beror på att inget (nästan) program kan spara i en kameras råformat. DNG är ett råformat men det är inte knutet till en tillverkare. Men även här så sker egentligen ingen skrivning till bilddatat utan alla justeringar du gör skrivs in i "huvudet" i filen. Originalbilden ligger alltid kvar orörd.

Undantaget från denna regel är Nikons egna programvaror (och kanske andra tillverkare likväl). IE tex Nikon Capture kan skriva ner ändringar till NEF-filen direkt. Adobe och andra programtillverkare använder standarden "XMP sidecar". Dvs programmet skapar en liten fil med samtliga ändringsinstruktioner med samma namn som bildfilen har men med .xmp som filändelse (Windows). Bägge måste finnas med vid öppningen av filen om dina ändringar skall finnas med nästa gång som bilden öppnas.
 
Aha! Såklart, egentligen...

Men, hur gör jag sen då, öppnar i CameraRaw, fortsätter in i Elements, justerar, och sen sparar i 8 bitars, eller måste man konvertera till 8 bitars när bilden öppnas i Elements? För man tjänar väl på att jobba med bilden i 16 bitars läget tills man har nått fram till det resultat man vill ha, eller?

Har för mig att jag fått tipset att spara filen i PSD-format oh jobba vidare med den, tills man är nöjd? När konverterar man då till 8 bitars läget för att kunna spara den i JPG-format?

Mvh,

Hasse
 
Aha! Såklart, egentligen...

Men, hur gör jag sen då, öppnar i CameraRaw, fortsätter in i Elements, justerar, och sen sparar i 8 bitars, eller måste man konvertera till 8 bitars när bilden öppnas i Elements? För man tjänar väl på att jobba med bilden i 16 bitars läget tills man har nått fram till det resultat man vill ha, eller?

Har för mig att jag fått tipset att spara filen i PSD-format oh jobba vidare med den, tills man är nöjd? När konverterar man då till 8 bitars läget för att kunna spara den i JPG-format?

Mvh,

Hasse

Generellt så skall du stanna kvar i 16 bitar så länge som möjligt. Helt enkelt mer information att leka med. Så om din dator orkar så skulle jag använda 16 bitar så länge som möjligt. Om du vill spara ner dina alster när de är klara så kan du ta ner dem till 8 bitar och spara som jpg. När du väl är klar med "alla" justeringar så tvivlar jag starkt på att du kommer se någon skillnad på 8 bitar resp 16...Spara som TIFF är ju inte speciellt kul, speciellt i 16 bitar. De tar enorm plats....
PSD är väl egentligen en tiff men med alla lager odyligt som Photoshop använder ?!

Mitt generella arbetsflöde är att spara allt i råfiler. Arkiverar dem i Lightroom. Beroende på bild så gör jag grundjusteringarna i Lightroom eller Nikon Capture NX. Jag har hela tiden försökt göra bilden så klar som möjligt medan den är kvar i rå. Spar ner den nästan klara filen som 16-bit tiff. Öppnar den i PS CS3 och gör de sista justeringarna och uppskärpning där. Printar sedan i 16-bit.

Nu skall jag oxå erkänna att jag under senare tid varit lite lat och skippat 16 bits läget rätt ofta. Ser oftast faktiskt ingen större skillnad. Kab i och för sig bero på att jag gör det mesta klart redan i råfilskonverteraren och "leker" ytterst lite med bilderna efteråt. Däremot är det mycket tydligt att det finns mycket mer information att "leka" med i en 16-bits bild om den är grovt felexponerad och jag behöver tweeka den kraftigt....
 
Glömde att skriva att vissa versioner av PS har restriktioner för 16 bitars bilder. Vissa av filtren funkar bara i 8 bit läget. Detta gällde för tidigare versioner av PS i alla fall.....Har du en modern variant så borde det inte vara något problem med att gör allt i 16 bit läget. Tyvärr har jag ingen koll på PS Elements men du lär du märka om vissa funktioner är "outgrayed"......
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.