Annons

Arbetsgång i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)
Bra?
Tja jag vet inte riktigt om jag är nöjd.
MEN o andra sidan gillar jag ISO100bilder från D800.

https://www.dropbox.com/sh/58fqdsu9haqbjv3/AADs-kmK7bRm3lUDms30ZRnMa?dl=0

Här är 4 jpg som visar historiken vid import och vilka inställningar som gjorts i LR4.
En PSD med alla lager gjord i CS6, ja den är stor så hav tålamod vid nedladdningen.
Funkar inte länken så får du återkomma med din mailadress.

Kan tänka mig att det blir annat från en D800
 
Och? lite nyfiken är man allt om man blir sågad eller inte....
Alla sätt är bra utom de dåliga. Varför du inte justerar vitpunkten i LR utan istället med Levels i PS begriper jag inte. Även dina lokala exponerings- och skärpejusteringar kan med fördel göras direkt i LR/ACR. Sedan kan man spara ut dem som DNG-filer med alla justeringar inbakade, så kan Ellinor fortsätta med raw-filen eller kopiera inställningarna om hon vill det. Om du nu vill ha lite feedback på vad du gjort... ;)
 
Levels har jag aldrig justerat i LR varför vet jag inte, det är nog bara vana... eller Ovana.

När det gäller de lokala exponeringsförändringarna så görs det väl med penseln i LR men det tycker jag ger en sämre kontroll än mask och lagerhantering i PS, tycker helt enkelt att det är enklare i PS.
Lokala skärpedelarna kan jag inte göra i LR. Jag använder macron från Moderskeppet(tror jag) där tex ena lagret förändrar kantskärpa på ett sätt som inte är möjligt i LR(jag kan i alla fall inte).
 
OK! Det finns många sätt att göra samma sak, men du ställer ju svartpunkten, så naturligtvis bör du också ställa vitpunkten i LR. Man får bara se till vilken färgrymd man befinner sig i, så man inte klipper om man senare konverterar till en mindre färgrymd. Här är mina snabba inställningar där jag använde graduated filter och ellipsen för att justera gubbarna lite. Bifogar xmp-filen så kan ni se mina inställningar.

PS) Jag måste ha missat något centralt de senaste åren, men varför viftar de med toalettborstar?
 

Bilagor

  • _DSC5373.zip
    2.8 KB · Visningar: 56
OK! Det finns många sätt att göra samma sak, men du ställer ju svartpunkten, så naturligtvis bör du också ställa vitpunkten i LR. Man får bara se till vilken färgrymd man befinner sig i, så man inte klipper om man senare konverterar till en mindre färgrymd. Här är mina snabba inställningar där jag använde graduated filter och ellipsen för att justera gubbarna lite. Bifogar xmp-filen så kan ni se mina inställningar.

PS) Jag måste ha missat något centralt de senaste åren, men varför viftar de med toalettborstar?
Skall bli intressant att se hur du gjort om jag kan få ihop xmp´n.

DET undrar jag också!!!
 
OK! Det finns många sätt att göra samma sak, men du ställer ju svartpunkten, så naturligtvis bör du också ställa vitpunkten i LR. Man får bara se till vilken färgrymd man befinner sig i, så man inte klipper om man senare konverterar till en mindre färgrymd. Här är mina snabba inställningar där jag använde graduated filter och ellipsen för att justera gubbarna lite. Bifogar xmp-filen så kan ni se mina inställningar.

PS) Jag måste ha missat något centralt de senaste åren, men varför viftar de med toalettborstar?

Jag hade aldrig hört eller sett dom! :) Det är ett Sundsvallsband och jag bor i Timrå nära Sundsvall, dom var stora på -90 talet när jag var aktiv inom musiken men har ändå inte hört eller sett dom! :)
Min man och hans arbetskompis ville se och jag missar aldrig ett tillfälle att få fota! :) Så ingen aning vad som menas med toalettborstarna! Försökte dock att få dom bra på bild för det blev ett roligt inslag!
 
Jag hade aldrig hört eller sett dom! :) Det är ett Sundsvallsband och jag bor i Timrå nära Sundsvall, dom var stora på -90 talet när jag var aktiv inom musiken men har ändå inte hört eller sett dom! :)
Min man och hans arbetskompis ville se och jag missar aldrig ett tillfälle att få fota! :) Så ingen aning vad som menas med toalettborstarna! Försökte dock att få dom bra på bild för det blev ett roligt inslag!

Varning för OT afe, men vi måste förstå toalettborstarna!

Heter bandet The Kristet Utseende? Se nedan i så fall.

"Först viftar publiken med ett 30-tal av bandets eget signum till vimpel, toalettborstar. Sen kliver huvudfiguren in Jörgen Fahlberg in på scen – med en lädermask. I och för sig hörs ingenting av Fahlbergs sång till följd av den Pulp Fiction-inspirerade huvudbonaden, men vem kan motstå en ansiktstäckande hatt med dragkedja för munnen?"

http://na.se/kulturnoje/musik/konsertrecension/1.2999442-recension-the-kristet-utseende

"Publiken viftar energiskt med vad jag antar är rena toalettborstar. Även ornamentet som utgör bandets backdrop innehåller toalettborstar (de tycks ha ett symboliskt värde)"

http://vlt.se/kulturnoje/1.359886-the-kristet-utseende-skakar-om-vasteras
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.