Annons

RAW himmel eller helvete?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag startar inte denna tråd för att jag vill prata om olika typer av RAW-konverterare utan för att få igång en lite djupare diskussion om RAW-standards eller avsaknaden av en sån.

Jag har tidigare deltagit i en stor diskussion om "Långtidslagring" bl.a. för att jag ansåg och fortfarande anser att branchen ännu efter 10 år inte förmått att ena sig om ett framtidssäkert digitalt RAW/negativ-format. Istället rasar detta "corporat war" vidare och förlorare är alla användare. Inte heller Adobes försök DNG (Digital Negative) verkar riktigt lyfta även om Leica, Hasselblad sagt att de planerar att stödja det och att nu senast Ricoh faktiskt gör det i nya produkter.

Jag har annars undvikit RAW tidigare eftersom jag dels tyckt att det varit för knöligt med olika hantering/verktyg (plug-ins) i program som PS Elements beroende på om man behandlar RAW eller JPEG och dels att RAW-formaten är tillverkarspecifika och därigenom allt annat än framtidssäkra.

Även jag har dock blivit alltmer intresserad av RAW efter att ha testat RawShooter som jag tycker är ett rent lysande program. Det ger inte bara klart bättre bildkvalitet än om jag jobbar med JPEG i exv. Elements. Det är dessutom så väldigt mycket smidigare och snabbare än Elements.

Detta till trots har jag inte ändrat uppfattning i grundfrågan. Tvärtom blir jag stärkt i min uppfattning att digitalfotografer borde reagera och försöka påverka tillverkarna genom de organisationer som finns efter att ha läst en del materal på http://www.pixmantec.com/index2.html som är RawShooter tillverkarens site.

Citerat ur "The Raw Flaw" av Reichman och Specht (öppna FotoEspresso och börja läs på sid 20)

"How many RAW formats are there? Believe it or not, as of mid 2005 there are more than 100 (163 min anm.) different RAW formats in existence. This alone is cause for concern. Companies come and go, and even those that persist often orphan old formats. There are in fact RAW formats in existence for which no manufacturer’s software is currently available. And that’s after less than 10 years."

Ska man vara mild i sin kritik kan man ju hänga upp sig på strulet med RAW bl.a. att man aldrig kan veta om ens eget format verkligen stöds av den RAW-konverterare man tycker verkar bra i övrigt. Nikon DX2:s format stöds ju exv. inte av RAWShooter.

Det finns således redan efter 10 år RAW-format ingen tar ansvar för och de finns de som aningslöst sparat sina bilder i detta (Canon är en av dem, Contax en annan). Jag tycker det är en verklig väckarklocka för mig och jag skulle bli förvånad om den inte är det för andra. Jag fattar inte hur tillverkarna tänker. Har de tänkt att strunta i att ta ansvar för bilder äldre än 10 år som tagits med deras kameror tro? Det tycker jag är verkligt lättsinnigt.

Det är också så att eftersom RAW-formaten är företagshemligheter så finns tydligen inga verktyg idag som man kan laga trasiga RAW-filer med också ett problem som uppstår som ett resultat av dessa företagsspecifika hemliga format. En annan värld som skulle se annorlund ut skulle säkert vara fotoskrivarvärlden. Där skulle skrivarna kunna processa standardiserade RAW-filer direkt men det kan de inte idag vad jag vet.

Är det inte dags att vi säger ifrån nu? Det kan väl inte vara en omöjlighet att förse dagens kameror med en firmware som gör det möjligt att spara i ett standardserat format om man kan enas om ett. Om det är DNG eller ett standardiserat RAW-format kan göra detsamma.

Läs vidare i "The RAW flaw"! Det finns en organisation som heter "Open RAW" på http://www.openraw.org/ som driver dessa frågor.

Vi kan ju dra en parallell i PC-världen. Innan det i många kretsar hatade/avskydda Microsoft lanserade det ganska usla operativsystemet MS-DOS (det var ju inte ens bra i en dåtida konkurrentjämförelse) så fanns alla möjliga varianter av operativsystem som låste in användarna hos inte minst Apple men även Atari, Commodore, Spektrum, ABC och allt vad de tidiga tillverkarna av hem/persondatorer hette. Detta hindrade utvecklingen i ett antal år tills MS-DOS accepterades som en defacto standard. Vad hade PC-världen varit utan den idag? Att sen MS-DOS i sig blev ett hinder för utveckling på själva operativsystemsidan är en annan fråga men för applikationsutvecklingen var det en välsignelse.

En poäng i Open RAW: s resonemang är just detta: vi får sämre möjligheter p.g.a. dessa inlåsningar och dyrare produkter. Detta alldeles oavsett lagringsproblemen.

Borde inte vi alla på FotoSidan ställa oss bakom det initiativ Open RAW har tagit? Inga av de större tillverkarna Canon, Nikon, Konica Minolta, Pentax, Olympus verkar ju reagera på dessa behov vad jag sett i alla fall och jag tror inte något kommer att hända på allvar förrän dessa är med.
 
Jag löser problemet genom att skicka med an kopia av dcraw med alla arkivkopior av mina RAW-bilder. Då vet jag att så länge man kan läsa mediat bilderna är lagade på kan man avkoda RAW-formatet också, i princip oavsett hur datorerna utvecklas i framtiden.
 
Vem stödjer det ?

Vist kan jag stödja OpenRAW upropet, men vad spelar det för roll när ingen fabrikant stödjer det. Alla standarder släpar efter antagligen även denna, men från vad jag har kunnat se från deras websait driver de frågan fel. En "standard" som inte öppet stödjs av några av de stora aktörerna på marknaden blir bara ett slag i luften och kan inte annat än självdö. OpenRAW verkar just vara ett sådant exempel, därför tror jag hellet inte på det. Istället väntar jag på att några av de stora aktörerna skall gå samman och publiceta ett eget förslag som kan bli en "defacto" standard. Problem ställningen är reel och lösningen är än inte på plats.
 
henab skrev:
Jag löser problemet genom att skicka med an kopia av dcraw med alla arkivkopior av mina RAW-bilder. Då vet jag att så länge man kan läsa mediat bilderna är lagade på kan man avkoda RAW-formatet också, i princip oavsett hur datorerna utvecklas i framtiden.

Visst men det löser ju inte grundproblemet eller hur? Detta är ju bara ytterligare en onödig work-around och "gilla läget lösning" på detta onödiga problem, som kräver att alla mjukvarutillverkare hela tiden måste sysselsätta sig med detta helt onödiga Sisyfos-arbete att hela tiden hålla sig "up to date" med åtminstone de format som för tillfället är aktuella på marknaden och anpassa sin kod efter detta. DCRAW är inget undantag från den regeln. Det stöder enligt uppgift drygt 180 kameror idag. Vilka stöder det inte idag eller imorgon?

Dave Coffin's hack (för det är ett hack) hjälper säkert många med sitt dcraw, men inte är det en lösning värdig en av världens största konsumentindustrier att luta sig på ett hack som nån altruistisk entusiast lagt ut på nätet (i övrigt inget fel med altruism i sig). Vad har vi för garantier att Dave inte blir påkörd eller hysteriskt förälskad och byter intresset för DCRAW mot vin, kvinnorna och sång:)? Efter att ha sett hans hemsida så är det ju nästan så man hoppas att han skulle få ha lite kul istället för att behöva lägga all tid på ett sånt här "onödigt" projekt. Att luta sig på Dave är inte tillräckligt stabilt. Han är som man säger i IT-världen "a single point of failure".

Det känns ju desutom inte helt seriöst när man under raden "How do I get my camera to take raw photos?" (som en hjälp om man har en kamera som kanske inte stöder RAW) refererar till följande källa: "For SMaL cameras, see the camerahacking Forum". Jag undrar dessutom hur stor andel av alla som har digitalkameror som kan producera RAW (med eller utan tips från "camera hacking forum" som tycker att det som finns på Dave Coffin's site är begripligt. Jag har jobbat med IT sen 80-talet och har levt med command line verktyg sen dess men alla är ju inte IT-nördar och vill inte bli det heller. Användarvänligheten är ju inte direkt utmärkande för Dave's lösningar.

Jag stöder Open RAW och tycker fortfarande att det bara finns en väg ut ur detta "träsk". Det vi väntar på är fortfarande att kunna spara i ett enda standardiserat "RAW-format"/"Digitalt negativ" direkt i kameran och att detta format sen kan läsas av den bildeditor jag väljer att arbeta med - punkt. Svårare är det inte! Då slipper vi alla smarta fixar på ett onödigt problem inga kameraanvändare egentligen vill ha och Dave kan unna sig att ha lite mer kul i livet än att skriva på en RAW-konverter ingen egentligen vill ha eller behöver. För Dave's lösning gör ju egentligen precis samma sak som alla andra RAW-converters och den har precis samma begränsningar - d.v.s. den måste hela tiden underhållas så den kan läsa de RAW-format som för tillfället är heta.

Det som utmärker DCRAW är att det har det i särklass sämsta användargränssnitt som jag överhuvudtaget sett på en RAW-konverterare och det kan knappast vara en lösning för det stora flertalet RAW-fotografer. Numera kräver man mycket mer än så.
 
Re: Vem stödjer det ?

bopr skrev:
Vist kan jag stödja OpenRAW upropet, men vad spelar det för roll när ingen fabrikant stödjer det. Alla standarder släpar efter antagligen även denna, men från vad jag har kunnat se från deras websait driver de frågan fel. En "standard" som inte öppet stödjs av några av de stora aktörerna på marknaden blir bara ett slag i luften och kan inte annat än självdö. OpenRAW verkar just vara ett sådant exempel, därför tror jag hellet inte på det. Istället väntar jag på att några av de stora aktörerna skall gå samman och publiceta ett eget förslag som kan bli en "defacto" standard. Problem ställningen är reel och lösningen är än inte på plats.

Varför ska nån av de stora ändra på sakernas tillstånd om ingen kräver det med hög röst? De kanske faktiskt är nöjda med situationen som den är. Vilka är deras incitament annars?
 
Jag måste säga att jag inte riktigt förstår problemet... Jag ser det som mycket osannolikt att någon av de stora standarderna för raw format (canon, nikon, Adobe mf) kommer att sluta supportas. Det verkar ju oxo som fler och fler mindre tillverkare abnsluter sig till Adobes Dng standard för att slippa utveckling av egna format. Även om standarderna utvecklas är kommer dom med allra största säkerhet att vara bakåt kompatibla även i framtida bildbehandlings- program helt enkelt för att koden redan finns och det skulle vara en konkurrens nackdel att inte vara bakåt kompatibel. Ska man fundera på säkra framtidslösningar tror jag inte formaten är det stora problemet utan om vi har kvar några bilder att öppna på våra brända cd skivor om 20 år, alltså cd bränningens säkerhet.
 
cihlin skrev:
Jag måste säga att jag inte riktigt förstår problemet... Jag ser det som mycket osannolikt att någon av de stora standarderna för raw format (canon, nikon, Adobe mf) kommer att sluta supportas. Det verkar ju oxo som fler och fler mindre tillverkare abnsluter sig till Adobes Dng standard för att slippa utveckling av egna format. Även om standarderna utvecklas är kommer dom med allra största säkerhet att vara bakåt kompatibla även i framtida bildbehandlings- program helt enkelt för att koden redan finns och det skulle vara en konkurrens nackdel att inte vara bakåt kompatibel. Ska man fundera på säkra framtidslösningar tror jag inte formaten är det stora problemet utan om vi har kvar några bilder att öppna på våra brända cd skivor om 20 år, alltså cd bränningens säkerhet.

Just Canon är ju ett exempel på att en av de stora just slutat att stödja ett tidigt RAW-format som använts i deras kameror, så det du inte tror ska hända har ju så att säga redan hänt. Det finns långa intressanta diskussioner kring långtidslagring i andra forum och problemen kring detta (sök på "långtidslagring" i forumen). Kedjan är lång och det finns många länkar i "kedjan" som kan brista. CD-mediat är en - formaten är en annan.

Mitt inlägg rör ju inte bara ett problem som bristen på RAW-standard skapar utan ett antal. Det handlar både om framtidssäker lagring, strul och onödiga kostnader för användarna och utvecklarna samt inte minst om en utveckling som i stort förmodligen blir lidande av detta sakerna tillstånd. Men det är inte konstigt att en del inte upplever några problem och förstår frågan. Många tycker säkert att de lever i den bästa av världar - i dag. Till er kan jag bara säga grattis! Ni behöver ju egentligen inte bry er om detta överhuvudtaget - i dag. Är man nöjd så är man väl nöjd!?
 
Christer, problemet är att de RAW format som idag används är inte publika och kan i stortsett närsomhelst överges av tillverkaren. Även om du har kvar programmet för att läsa det speciella RAW formatet ändras databranchen så fort att det är knappast troligt att du kan finna någon dator att köra det på om 10-15 år, därför är ett standarliserat negativ format intressant. Helt utan att ha närmare granskat alternativen skulle jag idag sätta mina kort på Adobes DNG. De har lyckats med att lansera både PostScript, och PDF och vet hur det skall göras och har kapital att backa up det med. (Nottera att varken PostScript eller PDF är standarder utan bara "defacto" standarder)
 
Vill du verkligen standardisera?
Det verkar helt fel.

RAW är vad tillverkaren tankar ur sensorn idag, eller hur?

Om nu ngn kommer på en revolutionerande ny sensor så måste man slösa datakraft till att spara undan data i ett gammalt sjabbigt standardiserat råformat.

Nä tro mig, det vill varken användaren eller tillverkaren.
 
Erik Schalin skrev:
Vill du verkligen standardisera?
Det verkar helt fel.

RAW är vad tillverkaren tankar ur sensorn idag, eller hur?

Om nu ngn kommer på en revolutionerande ny sensor så måste man slösa datakraft till att spara undan data i ett gammalt sjabbigt standardiserat råformat.

Nä tro mig, det vill varken användaren eller tillverkaren.

Enligt den logiken borde MS-DOS filer från 1986 vara helt oläsbara med modern hårdvara. Ett flexibelt filformat kan givetvis lagra data från framtida sensorer.
 
jkene skrev:
Enligt den logiken borde MS-DOS filer från 1986 vara helt oläsbara med modern hårdvara. Ett flexibelt filformat kan givetvis lagra data från framtida sensorer.
Det är inte frågan om man kan. Givetvis kan man.

Frågan är om du VILL slösa datakraft på det.
 
Erik Schalin skrev:
Vill du verkligen standardisera?
Det verkar helt fel.

RAW är vad tillverkaren tankar ur sensorn idag, eller hur?

Om nu ngn kommer på en revolutionerande ny sensor så måste man slösa datakraft till att spara undan data i ett gammalt sjabbigt standardiserat råformat.

Nä tro mig, det vill varken användaren eller tillverkaren.

Jo, en del, men ingen av de stora. Leica, Hasselblad och senast Ricoh har ju gått ut med att de ska spara i Adobe DNG direkt ifrån kamerorna och den senaste Ricoh-kameran gör just detta.
 
Sten-Åke Sändh skrev:
Jo, en del, men ingen av de stora. Leica, Hasselblad och senast Ricoh har ju gått ut med att de ska spara i Adobe DNG direkt ifrån kamerorna och den senaste Ricoh-kameran gör just detta.
Leica är nog tyvärr passé
Ricoh - vad gör dem?
Hasselblad ser knappast på datakraft på samma sätt.
 
Erik Schalin skrev:
Glöm 30 år
Då har både hårddiskarna och dina CD blivit oläsliga.

Det här gäller ju varken hårddiskarna eller cd/dvd-skivor.
Som de flesta vet måste man naturligtvis flytta över sina BILDFILER när utvecklingen presenterar nya lagringsmedia.
 
Erik Schalin skrev:
Och till de nya formaten...

Ah, så det du säger är egentligen: "I stället för att låta datorn/kameran göra arbetet nu vilket ger mig 12 nanosekunders fördöjning är det bättre att jag utför ett manuellt arbete om 160 timmar var 10:e år".

Vad har vi datorer/CPU:er till om inte för att automatisera?
 
jkene skrev:
Ah, så det du säger är egentligen: "I stället för att låta datorn/kameran göra arbetet nu vilket ger mig 12 nanosekunders fördöjning är det bättre att jag utför ett manuellt arbete om 160 timmar var 10:e år".

Vad har vi datorer/CPU:er till om inte för att automatisera?
Löser du det på 12*10-9 så blir du garanterat rik.

Vet inte om du har märkt det Kenneth men datorer är jävligt dumma. Hur du än vrider & vänder på det så måste du sitta där och mata datorn med dina gamla CD.

...såvida man inte har en elektronisk hemhjälp... tänkte inte på det...
Även om du har det så måste du tala om för hemhjälpen var dina CD befinner sig...
 
Erik Schalin skrev:
Löser du det på 12*10-9 så blir du garanterat rik.

Vet inte om du har märkt det Kenneth men datorer är jävligt dumma. Hur du än vrider & vänder på det så måste du sitta där och mata datorn med dina gamla CD.

...såvida man inte har en elektronisk hemhjälp... tänkte inte på det...
Även om du har det så måste du tala om för hemhjälpen var dina CD befinner sig...

Att överföra filer mellan olika medier är en simpel och snabb operation som näppeligen lär blir svårare i framtiden. Att överföra data mellan olika filformat är däremot inte det. Jag försöker bara se vilka argument emot en standardisering du har, men det enda jag har sett är en gissad performance-försämring vid lagarande av filer i ett standardiserat format, vilket jag personligen inte ser som ett problem.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.