Tomas Töråsen
Aktiv medlem
paul innergård skrev:
Fattar inte allt och inser att jag nog inte gör som man bör för optimala resultat. Jag öppnar RAW-filen i ACR och har 16 bitar som förval. gör mina justeringar och öppnar bilden i PS. Efter redigering i PS så ändrar jag till 8 bitar och sparar därefter i JPEG. Jag sparar inte till Tiff, DNG eller PSD. Gör jag fel eller får jag ut det mesta av möjligheterna på mitt sätt? Om jag skulle spara först till ex Tiff och sen redigera i Ps och därefter spara till JPEG så blir ju platsåtgången helt enorm. Jag har ju redan sparat RAW-filen ytterligare ett jätteformat som Tiff eller PSD känns onödigt.
När det gäller att få tillbaka utfrätta högdagrar och igensotade lågdagrar så är det klokt att göra detta i rawkonverteraren, beroende på hur du jobbar och om du är nöjd med resultatet så gör du antingen en eller flera versioner/tiffar av din rawfil som du sen processar i photoshop, om du vill vara så noggrann. Om du vet att du ska göra en hel del efterarbete utanför ACR i photoshop så gör du bäst i att låta bli skärpning i ACR.
Det beror på hur du tycker det är bekvämt att jobba och hur mycket utrymme du har. Är du färdig med efterbehandlingen och ska lägga upp den på nätet, ändå sparat rawfilen, så behöver du kanske inte spara en tiff.
Om du gjort ett jäkla jobb, flera timmar eller dagar med efterarbete på en enda bild, så tycker jag det vore klokt att spara en inte för skärpt version av den i tiff för utskrift och ev. vidare efterbehandling. Om arbetet inneburit många steg så kan det bli nästan omöjligt att återskapa exakt samma utseende igen om du skulle vilja ha en okomprimerad fil att skriva ut till kund t.ex, vilket troligtvis kräver en annan skärpning än på din webbvariant.
Generellt, använd rawkonverteraren med rawfilen för att få igen mörka och ljusa partier i en bild, eftersom rawfilen innehåller mer information där än när den blivit konverterad vidare (eller om det är rawkonverterarna som gör ett bättre jobb på att hålla tillbaka artefakter) Sen kan du göra alla kontrast, färgkorrigeringar och vad du gör på tiffen i photoshop där du har mycket mer kontroll. Brusreducera innan du skärper och skärp alltid som sista åtgärd. Spara gärna den färdigarbetade filen innan du skärpt för output och skärp absolut sist i arbetsflödet.