Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Nu svarar jag på Mats fråga, jag är alltså inte Mats =)
Citat:
Jag kanske misstar mig om vad han menade just här, men håller med om Mats tidigare yttrande om att rawformatet är överskattat och ibland även feluppfattat.(slut citat)
Svar: Det tycker jag med.
Citat:
Det är inget tvivel om att raw, sen konverterad till tiff, är mer hållbar i hård efterbehandling än 8 bitars jpeg. (en rawfil kan man aldrig spara över eller behandla, det sker först i konverteringen till vidare filformat) (Slut citat)
Svar: Absolut, men den skillnaden gäller främst när man gjort riktigt fel initialt annars tycker jag skillnaderna är överdrivna. Man ska inte överdriva fördelarna om kameran exponerar korrekt och i övrigt justerats (om det går) så att den producerar bilder med den skärpa, kontrast och färgmättnad som ligger nära det du gillar. Min Sony A350 har ett antal funktioner dessutom som bara är aktiva i JPEG. Det gäller t.ex. Dynamic Range Optimizer som i sin mest avancerade form kan utföra DR justeringar på delar av bilden. Den klarar faktiskt sånt som för användaren själv tidigrae varit svårt att uppnå på egen hand i RAW-konverteraren (innan Lightroom 2.0 exv.).
Citat:
......... Men att man kan justera den, dra bilden åt en vald varmton åt ena hållet och en vald kallton åt andra hållet, i rawkonverteraren .. det ligger ju helt och hållet i programvaran/rawkonverteraren. (Svar:heller inte riktigt sant idag) Vad som ytterligare förvirrat människor (om jag nu inte har fel om detta) är att vissa efterjusteringar av just rawfiler i just rawkonverterare är/var låsta för andra filformat. Om det inte var låst så skulle dessa justeringar gå lika bra att göra i vilket filformat som helst, förutom att vissa skulle klara det bättre eller sämre. Detta beroende på bildfilens kvalite, inte pga att det är specifikt för rawformatet. En tiff skulle klara samma behandling som raw mycket bättre än en jpg t.ex, jag tror inte skillnaden mellan tiff och raw skulle vara knappt märkbar, om man nu kunde redigera och spara rawfiler.(slut citat)
Svar: Det var nog så en gång i tiden. Det var därför jag övergav JPEG först efter att ha blivit så besviken på vad Photoshop Elements gjorde med mina JPEG. I Lightroom däremot, som lagrar alla ändringar i sin metadatabas som standard, så ändras inte heller JPEG. Allt som kan göras med en RAW kan även göras med DNG och JPEG. Lightrooms problem dock har varit att de JPEG den skapar som previews har varit mycket sämre än den bild jag fått ut konverterad, så det har varit svårt att jobba i LR och ha kontroll över vad som verkligen händer.
Citat:
Det som däremot är bra med att rawformatet är låst för att spara över är att folk kanske sparar en obehandlad fil som man kan gå tillbaka till och efterbehandla på ett annat sätt senare. .....................
Svar: Som sagt återigen, detta är inget specifikt för RAW idag, det är helt beroende på hur respektive RAW-konverterare löser hanteringen av de ändringar som gjorts.
Sammanfattning: Den stora fördelen med JPEG är faktiskt att man kan kolla på bilderna transparent i sin favorit viewer direkt (förutsatt att du justerat din kamera så du är hyffsat nöjd med vad den puttar ut i JPEG). (Skaffa dig en bra favorit viewer om du inte gjort det! Det är mycket bättre än att kolla på bilderna i Windows usla granskare. Jag har kollat många men kör nu Nero Photo Snap Viewer. Den är hyffsat snabb, ger riktigt bra bildåtergivning och har de verktyg jag tycker mig behöva (inklusive EXIF viewer).
Jag är dessutom fullständigt övertygad om att JPEG är bra mycket mer framtidssäkert än alla tillverkarspecifika RAW-format. I brist på ett universellt RAW-format så är JPEG att föredra för framtiden enligt min mening.
Kom annars ihåg: allt du kan göra med en RAW i LR kan du göra med en JPEG. Inget förstörs och "sparas om" efter minsta ändring som i Adobe Photoshop Essentials (använder folk den produkten bara för att den är gratis?).
Kan någon f.ö. svara på denna fråga? Om jag konverterat fram en JPEG (och fått fram en bild som är exakt som jag vill ha den och jag t.o.m. är helt nöjd med den utskrift den producerar. (Vi kan anta att alla mina prylar (skärm och skrivare) justerats med justa färgprofiler också). Varför ska jag då spara en RAW? Jag vill ju aldrig någonsin kolla på en tråkig RAW i ett bildspel egentligen om jag har en färdig JPEG och ska jag skriva ut så inte skriver jag väl ut en RAW (även om man kan göra det också med rätt hjälpmedel). Det blir aldrig bättre än denna JPEG idag för JPEG är för de flesta alltid slutstationen. Det är få som skapar TIFF då detta format är så väldigt mycket mer skrymmande.
Senast ändrad: