Mankan G skrev:
Ok. Vad jag redovisade var min synpunkt, inte din eller alla andras. Jag tycker nog fortfarande att en 12-24 f2,8 (om den nu fanns) nästan motsvarar en 16-35 2,8.
Talar vi inte om de alternativ som
finns? ;-)
För mig är det extra skärpedjupet mindre viktigt jämfört med ljusstyrkan, speciellt på en vidvinkel. Att du tycker annorlunda är ok för mig.
Jag tycker samma sak, läs igen. Ljusstyrkan saknas dock fortfarande.
Jag håller bara inte med dig. Du har dock alldeles rätt rörande 50 mm 1,4 vs 35 mm 1,4. Där har ju FF en fördel, förmodligen både prismässigt och skärpemässigt.
Vi verkar trots allt vara mer eller mindra överens. Det kanske bara beror på att det är svårare att beskriva per text i detta forum än med en muntlig disskution och därmed blir lite missförstånd. Jag tror faktiskt att vi talar om i stort sätt samma sak i allmänhet även om vi har olika syn på vägen dit.
Ja, tydligen! :-D
Sen vill jag poängtera att jag har NOLL erfarenhet av FF-digitalare. Jag bara argumenterar utefter vad jag vet, och vill ge lite annan syn på det hela. Det brukar ju vara så att man alltid talar för det man själv har.
För mig och mitt sätt att fotografera så kan jag bara konstatera efter att ha räknat är att den kombination av brännvidder och ljusstyrka som jag anser mig behöva skulle kosta mig avsevärt mer om jag skule byta. Det betyder givetvis inte att mitt val av gluggar passar dig eller alla andra. Jag har tex inget större behov av en vidvinkligare glugg en den 12-24 som jag har idag. Inte heller mer ljusstark, så för mig är det hypotetiskt om en ff klarar det bättre än en APS. Jag har kört alla mina 45000 bilder genom ett analysprogram och kunnat konstatera att jag använder 12-24 vid 2% av tiden. Jag har mer nytta av den förlängning som APS ger. Både ekonomiskt och viktmässigt.
För mig är det
nog tvärtom, men jag har för liten fotografisk erfarenhet för att tvärsäkert kunna säga det än.
Fortfarande är FF-kamerorna så högt prissatta att det inte ens är ett alternativ för mig som amatör.
Jag kanske var lite för enkelspårig när jag sa att FF inte tilltalar mig ett dugg. Mer rätt vore nog att jag skulle kanske gå upp i format om det bara inte kostade MIG så mycket eller att gluggarna blev så mycket tyngre. Jag anser min ryggsäck vara tung nog idag utan att behöva släpa på en 300 2,8 eller större glugg. Jag tror dessutom fortfarande att de allra flesta har mer nytta av förlängningsfaktorn än tvärt om. Kanske inte lika många av användarna här på fotosidan som "amatörerna". Vi här på Fotosidan förmodligen mer intresserade av foto än gemene man och har därför mer specifika krav. Men defenitivt allmänheten som min lillebror
Det är nog alldeles sant. Det är ju bara att titta på kompaktkamerornas zoomomfång. De börjar vid motsvarande 35mm och går uppåt 400! Helt värdelöst i mina ögon, men köparna verkar ju inte klaga. Jag hade hellre valt motsvarande 24-50mm.
Jag anser inte heller att D2X och 5D ligger i samma klass. Bildmässigt ja men inte resten- tycker nog inte att 5D går att jämföra med någon av Nikons kameror. Enligt min mening så motsvarar D2 serien mer av Eos 1 serien. 20D/30D mer eller mindre som en D200 etc.....Självklart så är det prisskillnader mellan dom även om bildkvaliteten är densamma (nästan). En Eos 1:a är ju bra mycket dyrare än en D2. En D200 är dyrare än en 30D osv. Bra bilder tar det alla trots det.
Japp, och då handlar ju valet om vad man fotar, och hur. Har man inget behov av snabbhet och vädertätning så är valet ett helt annat än om man behöver ett stryktåligt och snabbt hus.
Här är jag lite kluven. För mig skulle det passa med ett vädertätat funktionellt hus som inte är det minsta snabbt, hehe. Konstig blandning kanske.
Skit samma. Istället för att tjafsa här om dessa I-lands problem så har nog den mer fotoaktiva APS ägaren tagit fler bra bilder än vad vi har skrivit meningar. Ägare av en Canon med FF har tagit massor av bilder ändå trots det sämre handhavandet (enligt många).
Visst är det så. Prylgalningarna (ickeproffs då) verkar ofta vara mer intresserade av prylarna än själva fotandet, hehe.
Själv har jag "lyckligtvis" inte råd med nån dyr utrustning, men man kan ju granska möjligheterna ändå;-)