Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rangordna fördelarna med FF

Produkter
(logga in för att koppla)
Mankan G skrev:
De gluggar som finns idag för APS på vidvinkelsidan motsvarar 15-35 mm 2,8-4 på en ff.
Va?! De motsvarar väl snarare 15-35/5,6-8. Du måste ju gå upp i ljusstyrka på APS-formatet för att få motsvarande skärpedjup som hos FF.

Om jag minns rätt så finns det inte ens en vidvinkel för FF som är vidare än 15mm (kanske har jag missat någon).
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=124045 (finns även för Canon)
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=577211
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=ni14
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=232014

Sigma har en 10-20, Nikkor 12-24 etc. Var är bristen förutom de få tillfällen som jag har räknat upp ovan och kanske några till.....
De är ljussvaga, det är största bristen. Dessutom är de inte lika vida som de vidaste för FF. Det närmaste man kan komma är väl Sigma 10-20 på en 1,3x-sensor, vilket tydligen funkar skapligt ända ner till 10mm.

Edit: Canon 10-22 ska tydligen också funka för större sensorer med viss modifiering.

Senast ändrad:
ja, det finns onekligen fina objektiv till FF, största problemet med vad man än väljer, är att det är snordyrt.. men jag är hellre lite kort på längden än dissar vidvinkeln..

med den högre upplösningen kanske inte skillnaden är 1,6 längre... om man jämför 400D mot 5D t.ex. så blir skillnaden kanske bara 1,4
och på lägre upplösta aps, blir det ännu mindre skillnad..

och klarar verkligen objektiven av att ge en aps 10Mp den upplösning kameran vill ha(påstår sig klara)?

Om man läser på photozone.de på testsidan så använder de en 350D för att testa objektiven, och inte många objektiv kommer upp i vad 350Ds pixeltäthet kan klara av ens i mitten.. så det där med crop 1,6 är nog mest för att folk ska tro att deras aps-sensor är lika bra eller t.o.m. något smartare än att ha FF..

Senast ändrad:
Benjamin83 skrev:

och klarar verkligen objektiven av att ge en aps 10Mp den upplösning kameran vill ha(påstår sig klara)?

Vad jag sett så klarar de bättre objektiven den upplösningen, i alla fall nedbländade.

Har tidigare läst att inte många vidvinkellinser (om någon) klarar att ge bra kantskärpa på FF-sensorn. Om det stämmer faller ju ett av det bättre argumenten för fullformat.

Med ett fisheye på aps-c kameran får man ju i alla fall 180 graders bildvinkel :))

papi skrev:
Har tidigare läst att inte många vidvinkellinser (om någon) klarar att ge bra kantskärpa på FF-sensorn. Om det stämmer faller ju ett av det bättre argumenten för fullformat.
Det är lite ont om tester vad gäller vidvinklar för FF vad jag vet, men det finns väl de som föredrar ljusstyrka framför skärpa också;-)
Ett Sigma 20/1,8 på en 5D ska tydligen ge rysligt bra resultat, och lycka till att hitta en lika ljusstark 13-14mm för APS. 14/2,8 finns ju, men den är minst dubbelt så dyr. Är man ljusstyrke-freak så lönar det sig nog ändå med FF vad gäller kostnaden om man vill ha en drös fina gluggar tror jag.

Sen får man ju tänka på att FF-sensorerna har högre upplösning, vilket döljer oskärpan i viss mån vid samma utskriftsstorlek. 100% crop är ju inte direkt talande för hur helhetsresultatet blir om man jämför olika upplösningar.

Makten skrev:
Det är lite ont om tester vad gäller vidvinklar för FF vad jag vet, men det finns väl de som föredrar ljusstyrka framför skärpa också;-)

Ja det finns ju en del konstigt folk ;) generellt får man väl säga att behovet av ljusstyrka ändå minskar på kortare brännvidder, dels för att man klarar att hålla längre tider och för att man kanske inte direkt eftersträvar kortast möjliga dof vid 20 mm.

Det är ju precis vad jag skrev!!. Det enda som saknas för APS är just ljusstarkare vidvinklar än 2,8. Det har jag ju redan skrivit minst två gånger så varför citera och kritisera mig för det :). JAG HÅLLER MED OM ATT LJUSSTARKARE VIDVINKLAR ÄN f2,8 SAKNAS FÖR APS!! Likaså saknas TS gluggar. Jag vet!!! JAG HAR REDAN ERKÄNNT DET!!

Dina argument om vad dagens vidvinklar har för motsvarighet i de som finns för ff är ju lite av hårklyveri. Visst har du rätt i att APS har ett skärpedjup som är större än motsvarande FF men vid använding av vilken som helst glugg i dåligt ljus så tror jag att de flesta fullständigt struntar i skärpedjupet och enbart vill ha en acceptabel slutartid med en hyfsad bild som resultat. I alla fall jag struntar mer eller mindre i om jag får 0,5 meter eller 1 meters skärpedjup vid de situationer vi nu pratar om så länge bilderna blir bra nog. Jag skulle nog inte heller använda en vidvinkelsglugg om jag var ute efter en snygg oskärpa i bakgrunden. Jag kanske har fel men jag har aldrig lyckats med att få till en snygg oskarp bakgrund med en 18mm glugg på någon av min 35mm filmkameror oavsett bländare. De har för stort skärpedjup helt enkelt.

Det finns fler sanningar i detta ämne med vidvinklar. Min Nikkor 12-24 ger inte tillfredställande resultat med min D2X på bländare 4, behöver 5.6, och enligt vad jag har läst här på Fotosidan så ger väl ingen Canon vidvinkel heller något vidare bra resultat på en ff utan att bländas ned ett par steg. (Detta är inget jag vet utan bara har läst om så döm mig inte för detta, please!) så det verkar stå 1-1 igen. Men det viktigaste som jag hela tiden har påpekat i mina tidigare inlägg är just som Benjamin skrev. Om vi ska räkna in kostnaden så blir det astronomiskt eller åtminstonde bra mycket dyrare med FF.

Det är just detta jag vill ha sagt och har poängterat från början. Om vi ska skippa detta argument så måste vi även räkna in mellanformat. En Hasselblad H3 med det nya 28 mm gluggen är förmodligen bra mycket bättre än vad Canon eller vilken som helst FF kamera kan prestera.

Mankan

Senast ändrad:
Hi folks

Martin. Nu efter att ha funderat lite mer på ditt påstående så anser jag att du fortfarande har fel rörande vad en given vidvinkel motsvarar.

Visst har rätt att en 2,8 motsvarar en 2,0 för ff. Men för de situationer som vi nu diskuterar, ljussvaga situationer så betyder det ju att APS har ytterligare en fördel, om man nu inte är ute efter att begränsa skärpedjupet,

Om jag fotograferar i ett dunkelt ljus och får 1/15 s som slutartid på bländar 2,8 eller 4 och med ett ISO på 1600 så är nog att begränsa skärpedjupet det sista jag funderar på. Jag har nog med att få till skarpa bilder och att reducera ISO maximalt. Självklart så finns det situationer där jag kanske skulle önska kortare skärpedjup men detta är definitivt inte ett av dom.

Mankan

1. Brus och Dynamiskt omfång
Det viktigaste för mig som plåtar folk i dåligt ljus utan blixt allt som oftast

2. Kortare skärpedjup
Kan ge trevliga bilder när man vill ha det så, inte alltid en fördel då skärpedjup också kan vara önskvärt.

3. Stora sökarbilden
Visst är det trevligt, men jag tänker inte på det så mycket som jag trodde jag skulle göra (jämför 5D med 20D där). Det beror kanke på att mina motiv sällan är så stilla så att manuell fokusering är vad jag vill ha.

4. Ingen brännviddsförlängning
Ibland en fördel, ibland tvärt om. Hör intimt ihop med punkten "Kortare skärpedjup" och beror på vad man fotar och varför.

Jag har idag en 5D och en 20D, väljer hus efter vad jag ska plåta ungefär som jag väljer glugg efter samma kriterier. sedan får dom agera reserv till varandra.

Mankan G skrev:
Dina argument om vad dagens vidvinklar har för motsvarighet i de som finns för ff är ju lite av hårklyveri. Visst har du rätt i att APS har ett skärpedjup som är större än motsvarande FF men vid använding av vilken som helst glugg i dåligt ljus så tror jag att de flesta fullständigt struntar i skärpedjupet och enbart vill ha en acceptabel slutartid med en hyfsad bild som resultat. I alla fall jag struntar mer eller mindre i om jag får 0,5 meter eller 1 meters skärpedjup vid de situationer vi nu pratar om så länge bilderna blir bra nog. Jag skulle nog inte heller använda en vidvinkelsglugg om jag var ute efter en snygg oskärpa i bakgrunden. Jag kanske har fel men jag har aldrig lyckats med att få till en snygg oskarp bakgrund med en 18mm glugg på någon av min 35mm filmkameror oavsett bländare. De har för stort skärpedjup helt enkelt.
Det var du som började;-) Du skrev att vidvinkelzoomarna för APS motsvarar 15-35/2,8-4, vilket de inte alls gör. Ska man ens jämföra så är det åt andra hållet, och det var därför jag reagerade. Visst skiter man väl i skärpedjup när det gäller så vida vinklar.

Det finns fler sanningar i detta ämne med vidvinklar. Min Nikkor 12-24 ger inte tillfredställande resultat med min D2X på bländare 4, behöver 5.6, och enligt vad jag har läst här på Fotosidan så ger väl ingen Canon vidvinkel heller något vidare bra resultat på en ff utan att bländas ned ett par steg. (Detta är inget jag vet utan bara har läst om så döm mig inte för detta, please!) så det verkar stå 1-1 igen. Men det viktigaste som jag hela tiden har påpekat i mina tidigare inlägg är just som Benjamin skrev. Om vi ska räkna in kostnaden så blir det astronomiskt eller åtminstonde bra mycket dyrare med FF.
Det behöver inte alls bli dyrare. Vad kostar en D2X? Vad kostar en 5D? Det beror ju på hur man fotar. Till och med jämförelsen mellan en 30D och en 5D är inte nödvändigtvis för 30D:s fördel, om man vill ha ljusstarka objektiv i de kortare brännvidderna. Ett 35/1,4 som ljusstark normal kostar 13000:-, medan ett 50/1,4 kostar 3700:-. Det är ETT objektiv. Fyll sen på med lite ljusstarka vidare vinklar så lönar det sig raskt med en 5D. Ett så simpelt objektiv som 20/2,8 finns ingen motsvarighet för i APS-formatet. Det skulle vara en 12,5mm med f/2,8 (om vi bortser från skärpedjup).

Det är just detta jag vill ha sagt och har poängterat från början. Om vi ska skippa detta argument så måste vi även räkna in mellanformat. En Hasselblad H3 med det nya 28 mm gluggen är förmodligen bra mycket bättre än vad Canon eller vilken som helst FF kamera kan prestera.
Och vad kostar en sån då? ;-)

Edit: Nu läste jag ditt andra inlägg. Visst kan det vara en fördel med långt skärpedjup, inget snack om det!
Jag vill bara påpeka att för vissa typer av fotografering så kan det nog till och med vara ekonomiskt fördelaktig med en 5D jämfört med en 30D. Nu tar jag bara detta som exempel, eftersom det är två kameror som väl är ganska likvärdiga i övrigt, och inte ligger så enormt högt i pris någon av dem.

Ok. Vad jag redovisade var min synpunkt, inte din eller alla andras. Jag tycker nog fortfarande att en 12-24 f2,8 (om den nu fanns) nästan motsvarar en 16-35 2,8. För mig är det extra skärpedjupet mindre viktigt jämfört med ljusstyrkan, speciellt på en vidvinkel. Att du tycker annorlunda är ok för mig. Jag håller bara inte med dig. Du har dock alldeles rätt rörande 50 mm 1,4 vs 35 mm 1,4. Där har ju FF en fördel, förmodligen både prismässigt och skärpemässigt.
Vi verkar trots allt vara mer eller mindra överens. Det kanske bara beror på att det är svårare att beskriva per text i detta forum än med en muntlig disskution och därmed blir lite missförstånd. Jag tror faktiskt att vi talar om i stort sätt samma sak i allmänhet även om vi har olika syn på vägen dit.

För mig och mitt sätt att fotografera så kan jag bara konstatera efter att ha räknat är att den kombination av brännvidder och ljusstyrka som jag anser mig behöva skulle kosta mig avsevärt mer om jag skule byta. Det betyder givetvis inte att mitt val av gluggar passar dig eller alla andra. Jag har tex inget större behov av en vidvinkligare glugg en den 12-24 som jag har idag. Inte heller mer ljusstark, så för mig är det hypotetiskt om en ff klarar det bättre än en APS. Jag har kört alla mina 45000 bilder genom ett analysprogram och kunnat konstatera att jag använder 12-24 vid 2% av tiden. Jag har mer nytta av den förlängning som APS ger. Både ekonomiskt och viktmässigt.

Jag kanske var lite för enkelspårig när jag sa att FF inte tilltalar mig ett dugg. Mer rätt vore nog att jag skulle kanske gå upp i format om det bara inte kostade MIG så mycket eller att gluggarna blev så mycket tyngre. Jag anser min ryggsäck vara tung nog idag utan att behöva släpa på en 300 2,8 eller större glugg. Jag tror dessutom fortfarande att de allra flesta har mer nytta av förlängningsfaktorn än tvärt om. Kanske inte lika många av användarna här på fotosidan som "amatörerna". Vi här på Fotosidan förmodligen mer intresserade av foto än gemene man och har därför mer specifika krav. Men defenitivt allmänheten som min lillebror

Jag anser inte heller att D2X och 5D ligger i samma klass. Bildmässigt ja men inte resten- tycker nog inte att 5D går att jämföra med någon av Nikons kameror. Enligt min mening så motsvarar D2 serien mer av Eos 1 serien. 20D/30D mer eller mindre som en D200 etc.....Självklart så är det prisskillnader mellan dom även om bildkvaliteten är densamma (nästan). En Eos 1:a är ju bra mycket dyrare än en D2. En D200 är dyrare än en 30D osv. Bra bilder tar det alla trots det.

Skit samma. Istället för att tjafsa här om dessa I-lands problem så har nog den mer fotoaktiva APS ägaren tagit fler bra bilder än vad vi har skrivit meningar. Ägare av en Canon med FF har tagit massor av bilder ändå trots det sämre handhavandet (enligt många).

Senast ändrad:
Mankan G skrev:
Ok. Vad jag redovisade var min synpunkt, inte din eller alla andras. Jag tycker nog fortfarande att en 12-24 f2,8 (om den nu fanns) nästan motsvarar en 16-35 2,8.
Talar vi inte om de alternativ som finns? ;-)

För mig är det extra skärpedjupet mindre viktigt jämfört med ljusstyrkan, speciellt på en vidvinkel. Att du tycker annorlunda är ok för mig.
Jag tycker samma sak, läs igen. Ljusstyrkan saknas dock fortfarande.

Jag håller bara inte med dig. Du har dock alldeles rätt rörande 50 mm 1,4 vs 35 mm 1,4. Där har ju FF en fördel, förmodligen både prismässigt och skärpemässigt.
Vi verkar trots allt vara mer eller mindra överens. Det kanske bara beror på att det är svårare att beskriva per text i detta forum än med en muntlig disskution och därmed blir lite missförstånd. Jag tror faktiskt att vi talar om i stort sätt samma sak i allmänhet även om vi har olika syn på vägen dit.
Ja, tydligen! :-D

Sen vill jag poängtera att jag har NOLL erfarenhet av FF-digitalare. Jag bara argumenterar utefter vad jag vet, och vill ge lite annan syn på det hela. Det brukar ju vara så att man alltid talar för det man själv har.

För mig och mitt sätt att fotografera så kan jag bara konstatera efter att ha räknat är att den kombination av brännvidder och ljusstyrka som jag anser mig behöva skulle kosta mig avsevärt mer om jag skule byta. Det betyder givetvis inte att mitt val av gluggar passar dig eller alla andra. Jag har tex inget större behov av en vidvinkligare glugg en den 12-24 som jag har idag. Inte heller mer ljusstark, så för mig är det hypotetiskt om en ff klarar det bättre än en APS. Jag har kört alla mina 45000 bilder genom ett analysprogram och kunnat konstatera att jag använder 12-24 vid 2% av tiden. Jag har mer nytta av den förlängning som APS ger. Både ekonomiskt och viktmässigt.
För mig är det nog tvärtom, men jag har för liten fotografisk erfarenhet för att tvärsäkert kunna säga det än.
Fortfarande är FF-kamerorna så högt prissatta att det inte ens är ett alternativ för mig som amatör.

Jag kanske var lite för enkelspårig när jag sa att FF inte tilltalar mig ett dugg. Mer rätt vore nog att jag skulle kanske gå upp i format om det bara inte kostade MIG så mycket eller att gluggarna blev så mycket tyngre. Jag anser min ryggsäck vara tung nog idag utan att behöva släpa på en 300 2,8 eller större glugg. Jag tror dessutom fortfarande att de allra flesta har mer nytta av förlängningsfaktorn än tvärt om. Kanske inte lika många av användarna här på fotosidan som "amatörerna". Vi här på Fotosidan förmodligen mer intresserade av foto än gemene man och har därför mer specifika krav. Men defenitivt allmänheten som min lillebror
Det är nog alldeles sant. Det är ju bara att titta på kompaktkamerornas zoomomfång. De börjar vid motsvarande 35mm och går uppåt 400! Helt värdelöst i mina ögon, men köparna verkar ju inte klaga. Jag hade hellre valt motsvarande 24-50mm.

Jag anser inte heller att D2X och 5D ligger i samma klass. Bildmässigt ja men inte resten- tycker nog inte att 5D går att jämföra med någon av Nikons kameror. Enligt min mening så motsvarar D2 serien mer av Eos 1 serien. 20D/30D mer eller mindre som en D200 etc.....Självklart så är det prisskillnader mellan dom även om bildkvaliteten är densamma (nästan). En Eos 1:a är ju bra mycket dyrare än en D2. En D200 är dyrare än en 30D osv. Bra bilder tar det alla trots det.
Japp, och då handlar ju valet om vad man fotar, och hur. Har man inget behov av snabbhet och vädertätning så är valet ett helt annat än om man behöver ett stryktåligt och snabbt hus.
Här är jag lite kluven. För mig skulle det passa med ett vädertätat funktionellt hus som inte är det minsta snabbt, hehe. Konstig blandning kanske.

Skit samma. Istället för att tjafsa här om dessa I-lands problem så har nog den mer fotoaktiva APS ägaren tagit fler bra bilder än vad vi har skrivit meningar. Ägare av en Canon med FF har tagit massor av bilder ändå trots det sämre handhavandet (enligt många).
Visst är det så. Prylgalningarna (ickeproffs då) verkar ofta vara mer intresserade av prylarna än själva fotandet, hehe.
Själv har jag "lyckligtvis" inte råd med nån dyr utrustning, men man kan ju granska möjligheterna ändå;-)

snap skrev:
Jag tror dom flesta Nikon fotografer kommer ändra sig totalt när(om)Nikon får fram en ff.

Något som möjligen talar emot detta är att det finns dubbelt så många ägare av 30D som 5D trots att kameran bara funnits på marknaden hälften så länge.

Kan det bero på att 5D kostar dubbelt så mycke?
5D ligger nog lite högre i pris än vad många vill betala bland amatörer.

snap skrev:
Jag tror dom flesta Nikon fotografer kommer ändra sig totalt när(om)Nikon får fram en ff.
Vadå "ändra sig totalt"? Det är väl inte så att de fördelar som APS har, försvinner om Nikon kommer med en FF? Varför måste hela den här debatten göras till en fråga om "antingen eller", när den självklara ståndpunkten är "både och" (om man nu känner för det, och har råd)?

jorgene skrev:
Vadå "ändra sig totalt"? Det är väl inte så att de fördelar som APS har, försvinner om Nikon kommer med en FF? Varför måste hela den här debatten göras till en fråga om "antingen eller", när den självklara ståndpunkten är "både och" (om man nu känner för det, och har råd)?

Jag tror att när FF kostar som en 400D idag, och Canon, Nikon och alla andra tillverkar dem, så är det ingen som tänker: Vad synd att det inte finns aps-sensorkameror längre.. kanske skulle köpa mig en begagnad sådan..

nej, för nu börjar vi närma oss gränsen för vad optiken kan ge till en aps-sensor.. så lika bra att tillverkarna lägger krutet på att utveckla större sensorer nu..

och vill man få bra kantskärpa kanske man kan tillverka FF kameror som kan använda hassebladobjektiv istället... så använder man bara sweetspot av de objektiven.. och såhär kan vi fortsätta i all evighet tills en normal fast glugg motsvarande 50/1,4 väger 4kg.. ;)

Jag kan inte inse varför fotografer söker ljusstarka vidvinklar.
Man använder ju vidvinkel för att få ett perspektiv som betonar förgrunden och innehåller mycket bakgrund. Då kan man väl aldrig få för mycket skärpedjup? Med kort skärpedjup med vidvinkelperspektiv blir bilden mycket platt.
Så ljussvaga vidvinklar borde vara en fördel eftersom de brukar ge högre bildkvalitet rejält nerbländat.
/Erik

Hi folks

Jag tror inte att de flesta, alltså de flesta som köper en D70, D50, D80, 350D etc inte har en endaste tanke på sensorstorleken när de står och väljer kamera. Nu pratar jag inte om entusiasten som vet vad han eller hon vill ha och ändå väljer ett "enklare" hus utan den breda allmänheten. Jag tror att APS-C är här för att stanna en tämligen lång tid.

Att vissa har behov av snabba vidvinklar kan jag mycket väl förstå även om det inte inkluderar mig själv. I "street" foto eller dokumentärt arbete som även sker i dunkelt ljus så är det en jättefördel att kunna slippa blixt. Både med avseende på bildresultatet och att kunna vara lite mer diskret. Jag tror dock att väldigt få använder en så pass extrem vidvinkel som en 16-någonting glugg på största bländare för att minimera skärpedjupet. Det fungerar väl någorlunda på de längre brännvidderna men på de korta är skärpedjupet för stort även med full glugg för att få till en snygg "bokeh" (utseendet och känslan i området utanför fokus). Generellt sätt allså.

Vad är standard förresten? 35mm formatet sattes av en filmstandard en gång i tiden, har för mig att det var Leica?. Vad är det som säger att det är det optimala formatet. Den största fördelen med det såsom jag ser det jämfört med APS var just bristen på vidvinklig optik för APS formatet i början av dess karriär. För mig så spelar det faktiskt ingen som helst roll vilket format som sensorn har så länge som priset och utrustningen är bra nog att ge mig bra bilder. Jag tror inte ens att jag skulle, om jag nu får bortse från priset, ens fundera på att köpa en digital mellanformatare. Den är helt enkelt alldeles för stor och klumping för mig. APS-35mm formatet är den bästa kompromiss jag hitils hittat. Kanske även därför det är störst på marknaden bland mer kvalitativa bildskapare.

Visst kommer fler att köpa en ff om och när priset för en sådan ligger som en 400D kostar idag. Problemet är bara att då kommer en 500D kosta bra mycket mindre och därmed locka ännu fler köpare.

Martin, du skrev om den opimala kameran. För mig så finns den, nästan. En D200 är så nära den optimala som den bara kan bli, OBS detta är för mig idag! Tyvärr han jag gå och köpa en D2X strax före. Jag tycker nog att D2X är en bättre kamera men inte så mycket bättre att den är värd prisskillnaden. Alltså är, för mig, D200:an den optimala kompromissen.

12-24 2,8 finns inte jag vet!. Men det finns en 15-30 2,8 och en 12-24 4. Säkert fler däremellan , Jag har ingen 100% koll på det exakta utbudet idag.

Mankan

Senast ändrad:
eon skrev:
Jag kan inte inse varför fotografer söker ljusstarka vidvinklar.
Man använder ju vidvinkel för att få ett perspektiv som betonar förgrunden och innehåller mycket bakgrund. Då kan man väl aldrig få för mycket skärpedjup? Med kort skärpedjup med vidvinkelperspektiv blir bilden mycket platt.
Så ljussvaga vidvinklar borde vara en fördel eftersom de brukar ge högre bildkvalitet rejält nerbländat.
Två ord: kort slutartid.

Mankan G skrev:
Jag tror dock att väldigt få använder en så pass extrem vidvinkel som en 16-någonting glugg på största bländare för att minimera skärpedjupet. Det fungerar väl någorlunda på de längre brännvidderna men på de korta är skärpedjupet för stort även med full glugg för att få till en snygg "bokeh" (utseendet och känslan i området utanför fokus). Generellt sätt allså.
Se ovan. Det finns fler anledningar än skärpedjup att vilja ha stor ljusstyrka.

Vad är standard förresten? 35mm formatet sattes av en filmstandard en gång i tiden, har för mig att det var Leica?. Vad är det som säger att det är det optimala formatet.
De befintliga spegelhusen hos kamerasystemen är gjorda för 24x36, och det torde då vara optimalt för just den konstruktionen. Annars hade det väl varit bättre med ett mindre spegelhus.

Martin, du skrev om den opimala kameran. För mig så finns den, nästan. En D200 är så nära den optimala som den bara kan bli, OBS detta är för mig idag! Tyvärr han jag gå och köpa en D2X strax före. Jag tycker nog att D2X är en bättre kamera men inte så mycket bättre att den är värd prisskillnaden. Alltså är, för mig, D200:an den optimala kompromissen.
Ja, ska vi tala om kompromisser så är D200 nog den som ligger lagom mellan vad jag velat ha, och vad jag har råd med. Den är fortfarande för dyr för mig som student, men ger heller förstås inte allt som jag kan önska mig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar