Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Randiga utskrifter

Produkter
(logga in för att koppla)

avslut100906

Avslutat medlemskap
Köpte en Canon ip8500 efter att ha hört att den skall ge perfekta utskrifter. "som hos bättre lab".

Utskrifterna blir dock irriterande randiga. Vad beror detta på? Kan man åtgärda detta med någon inställning? Någon som vet?

Du kanske behöver kalibrera skrivaren?
Det där fenomenet uppträder på en del utskrifter jag gör på den Epsilon jag har tillgång till - när det sker krävs en "storkalibrering" dvs inte bara färger utan även kalibrering med scanner mot mönster utskrifter.

ZoMbiE skrev:
Du kanske behöver kalibrera skrivaren?
Det där fenomenet uppträder på en del utskrifter jag gör på den Epsilon jag har tillgång till - när det sker krävs en "storkalibrering" dvs inte bara färger utan även kalibrering med scanner mot mönster utskrifter.

Höll på med en canon ip3000 häromdagen.
Vet ej om du kollat alla inställningar som finns. I skrivarinställningarna fanns hos mig möjlighet att välja uskriftskvalitet och i vissa sämre lägen där så blev det mkt randigt medan de bästa lägena blev mkt bra. Då ränderna uppkom matade skrivaren pappret ganska snabbt medan de bättre alternativen fick skrivaren att dutta fram pappret.
Stefan

Hej Patrik.

Skickade efter utskriftsprov som man kan göra på Canon's hemsida och provet var grymt randigt.Det gjorde ju inte att jag blev speciellt sugen på att köpa en IP8500...=(

Hoppas att det bara är en tillfällighet och att inte skrivaren är så dålig och att du kan få ordning på dina utskrifter.

Jag har två troliga förklaringar:

1. Du kör på låg utskriftskvalitet

2. Du kör med dåligt papper

3. Dags att rengöra skrivarhuvudena ( fast inte speciellt troligt på en ny skrivare...)

Upptäckte att kvalitet nivån med pro papper var inställd på normal. när jag bytte till hög blev kvaliteten betydligt mycket bättre. Kan fortfarande ana små ränder men inte alls lika störande.

Kan även ni se små ränder på era utskrifter?

Tack för hjälpen!

//Patrik

I mina ögon så borde en fotoinriktad skrivare inte ge några ränder alls, då är den ju inte bättre än labbet iallafall, varför nu någon skrivare skulle bli det.

Jag har själv en Epson R200 och har ingen som helst tendens till ränder på högsta kvalitet med bra papper.

I A4-format kan jag inte se någon skillnad på det jag skrivit ut och det jag skickat på framkallning

Har själv en Canon MP700 Photo. Kör jag i "High"-läget så ser jag inte ens tillstymmelse till några ränder. Däremot kan de förekomma i "Standard"- och (framför allt) i "Draft"-läget.

Märkligt om min skrivare, som även är kopiator och scanner, skulle vara bättre än Din som är mer speciellt framtagen för fotoutskrifter.

Det är även stor skillnad om jag använder vanligt kopieringspapper eller fotopapper - fast det är å andra sidan inget att förvånas över! :)

/ Jan K.

Nu har jag gått igenom inställningarna några vändor och får ut näst intill perfekta utskrifter utan ränder.

ej ränder

Du ska inte kunna se några ränder om du använder normalläget heller, inte ens med lupp! Har du ställt in skrivarhuvudet enligt kalibreringsrutinen? Har du gjort det så kör den kraftiga rengöringen (Om du nu har två lägen på rengöring som jag har på min i9000)

Hej,

Har en Canon Pixma Ip5000 - med fotopapper och inställningar på high & glossy så får jag perfeka bilder. Ibland bättre än lab ( åtminstone vanliga expert/fuji lab)

// Lazze

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar