ANNONS
Annons

ram för kontaktkopiering (alt. process)

Produkter
(logga in för att koppla)

timeUnit

Aktiv medlem
Hej!

Om man vill ha en ram för kontaktkopiering, dvs med delat bakstycke, i t ex 20 x 25 cm eller något större, är det beställa från USA, köpa beg på eBay eller bygga en själv som gäller?

*h

Om du skll använda den till småbild finns färdiga att köpa både på photax och scandinavian photo tror jag. Ett betydligt billigare alternativ som jag använder själv är en bit tjockt glas typ butiksfönsterglas som man kan få en bit från vilken glasmästare som helst för ett par tior.

Nej, det är för förstorade neg från småbild och mellanformat. Det är altprocess typ cyanotypi, van dyke mm som jag vill greja med.

Min plan är att bygga en UV-bank, dvs en låda med 6-8 UV-lysrör (BL eller actinic). Denna blir väldigt effektiv och strömsnål jämfört med HID-lampor. Men man måste ha rören ca 10-15 cm från pappret, och då blir glasskivor med limklämmor (som jag kör nu) ganska otympligt. Det tar för stor plats helt enkelt. Då är en ram gjord för ändamålet bättre.

Tips?

Ett förslag hämtat från boken Mörkrums teknik av Pär Lundqvist verkar enkelt. Man tar en sk lamellskiva i trä i lämplig storlek, klär ovansidan med spelbordsfilt. En gasskiva förses med "gångjärn" av tex läder som limmas till glasskivan och plattans undersida med epoxilim. Var noga med att glasskivan blir tillräckligt tung. Fördelen med denna konstruktion är att den inte är låst till något speciellt format, vilket färdiga kontaktkopieringsramar brukar vara.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.