Annons

Rajala Pro Shop

Jag måste sälla mig till den skara som inte är positiv till Rajala Pro Shop i Stockholm. Jag vill höja ett varningens finger för att handla från deras webshop. Har köpt produkter från dem, inte för att de
varit billigast, utan för att de säger sig kunna leverera omgående enligt hemsidan. Men så är inte
fallet. När jag efter flera dagars väntande på svar på mitt mejl jag skickat, får jag till svar att
"omgående leverans" betyder att produkten finns i någon av deras butiker i Stockholm, Malmö
eller i Finland. Jag har fortfarande efter fem veckor inte fått produkten eller ett besked om när
den kommer. De är omöjliga att få tag på i telefon och svarar väldigt sent på mejl. Det enda svar
man får är telefonsvararen som säger att samtliga säljare är upptagna i butiken. Och det är kanske
därför som ni som är positiva kan vara så. För ni bor endera i Malmö eller Stockholm och kan gå in
och handla det som ni kan se över disk. När jag efter mycket om och men har fått telefonkontakt
med butiken i Stockholm, skyller man på Canon att de inte har de produkter som man uppger
på hemsidan. Nej, Vi som inte har närhet till butikerna uppmanar jag att handla via någon annans
webhandel. Risken att inte få några grejor från Rajala, trots att man betalat i förskott för dem, är
allt för stor. Jag väntar fortfarande på mina grejor, trots att hemsidan säger att leveransen är
omgående !

Lennart
 
Vart är de där erbjudande ni pratar om hela tiden? Tycker att priserna är ganska normala.. Ibland högre än konkurrenterna. Brukar snegla på hemsidan ibland efter att jag läst här om alla "fantastiska" priser.. Pratar ni om finska butikerna?
50D för 7000 spänn just nu känns som ett kap, och jag fick en 50/1,8 för 899 kronor därifrån.
 
... Men åtminstone i Finland finns det lokala fotohandlare som är förbittrade - Rajala annonserar varor till lägre pris än vad fotohandlare betalar hos grossisten/importören. Sund konkurrens?

Man kan ju i och för sig tänka sig att en handlare med mycket muskler säljer under inköpspris en period för att knäcka en lokal konkurrent som inte har samma ekonomiska styrka. I det fallet är jag inte säker på att det gynnar konsumenten. I alla fall inte långsiktigt.
 
Jag måste sälla mig till den skara som inte är positiv till Rajala Pro Shop i Stockholm. Jag vill höja ett varningens finger för att handla från deras webshop. Har köpt produkter från dem, inte för att de
varit billigast, utan för att de säger sig kunna leverera omgående enligt hemsidan. Men så är inte
fallet. När jag efter flera dagars väntande på svar på mitt mejl jag skickat, får jag till svar att
"omgående leverans" betyder att produkten finns i någon av deras butiker i Stockholm, Malmö
eller i Finland. Jag har fortfarande efter fem veckor inte fått produkten eller ett besked om när
den kommer. De är omöjliga att få tag på i telefon och svarar väldigt sent på mejl. Det enda svar
man får är telefonsvararen som säger att samtliga säljare är upptagna i butiken. Och det är kanske
därför som ni som är positiva kan vara så. För ni bor endera i Malmö eller Stockholm och kan gå in
och handla det som ni kan se över disk. När jag efter mycket om och men har fått telefonkontakt
med butiken i Stockholm, skyller man på Canon att de inte har de produkter som man uppger
på hemsidan. Nej, Vi som inte har närhet till butikerna uppmanar jag att handla via någon annans
webhandel. Risken att inte få några grejor från Rajala, trots att man betalat i förskott för dem, är
allt för stor. Jag väntar fortfarande på mina grejor, trots att hemsidan säger att leveransen är
omgående !

Lennart


Jag tänkte själv beställa en 50D med 15-85 från rajala. Men nu när jag såg detta inlägg blev jag lite fundersam. Det är inte så att produkten du beställt är mindre vanlig vilket kanske kan påverka leveranstiden?

Jakob
 
Jag tänkte själv beställa en 50D med 15-85 från rajala. Men nu när jag såg detta inlägg blev jag lite fundersam. Det är inte så att produkten du beställt är mindre vanlig vilket kanske kan påverka leveranstiden?

Jakob
Är ju ett jättebra pris men beställ mot postförskott för säkerhets skull
 
Jag tänkte själv beställa en 50D med 15-85 från rajala. Men nu när jag såg detta inlägg blev jag lite fundersam. Det är inte så att produkten du beställt är mindre vanlig vilket kanske kan påverka leveranstiden?

Jakob

Det jag beställt är ett stativfäste till min 70-200 mm zoom. Om det är vanligt eller inte påverkar inte
min bedömning då de hävdar att de har omgående leverans på det. De har vid ett samtal sagt att
de inget har på lager men kan inte lämna något besked om när de kan leverera. Fortfarande
står det på hemsidan så man får uppfattningen att de har på lager. Det var just därför som jag la
min beställning hos dem. Efter fem veckor tycker jag att de borde kunna uppdatera sidan med riktiga uppgifter. Har tidigare rekommenderat dem till en bekant som även han fick problem med sin leverans. Så jag borde kanske tänkt mig för.
 
Varning för all postorder, inkl webbhandel!

Jag har bland annat handlat över nätet hos Cyberphoto, Scandinavian Photo, JME Data, Rajala, Inet, Click OK, Fotokungen, Webhallen, med flera näthandlare och hos samtliga har jag ibland fått leveransen omedelbart, och ibland (gäller samtliga uppräknade) så har jag fått vänta odrägligt länge. I något fall hos Cyberphoto har jag efter någon månads väntan till och med tröttnat och avbokat ordern.

Min erfarenhet är att det finns en osäkerhet I samband med all beställning via postorder, internet inkluderad.

Detta innebär inte att jag tar någon enskild handlare i försvar. Inte heller innebär det att jag hänger ut någon. Jag vill bara pålysa att problemet är lika utbrett och vanligt förekommande som det är oönskat och irriterande.
 
Senast ändrad:
Sund konkurrens, del II

Har givetvis inget emot att köpa billigt, och det är ju utmärkt om servicen är bra.
Ändå måste väl en vaken konsument fråga sig a) hur det är möjligt att en handlare kan annonsera varar till lägre pris än grossisten och b) vilken inverkan detta har på sikt om denna handlare köper ut all normal konkurrens.
 
Jag talar nu inte om någon särskild internethandlare, däremot har jag arbetat för två stycken aktörer i Sverige. Hos båda dessa så skrevs det leveransdatum som leverantören angav + 2 eller 3 dagar (frakt emellan) på hemsidan. Däremot kunde leverantörerna justera och ändra datum, ibland samma dag som leveransen skulle ske vilket är olyckligt.

Mycket få nätsidor vill INTE sälja, därav finns det INGEN anledning för dessa att heller dra ut på ordrar av något skäl. Däremot kommer det in en faktor som spelar stor roll, det är företag som inte har nog bemanning för att justera leveranstider / leveransdatum. Att få vänta länge på en särskild produkt (om den är mycket populär, eller att tillgången är dålig för tillfället) kan du få göra hos Scandinavian Photo, fotokungen, Cyberphoto eller Dustin. De är beroende på leverantörernas leveransförmåga. Jag fick vänta 3 månader på min D300 när den kom, vissa fick vänta 5 månader, men det är ju inte själv handlarens fel eller pga brister i deras system utan, i det här fallet, Nikons problem att få fram kameror.

Däremot, att ange att man har i lager och sedan inte ha det...det är däremot rent "båg". Kolla vilka som kör fulspelet...välj ut 10 dyra fotoprodukter, gå in på prisjakt, och leta upp dem, du kommer att se att vissa handlare är "gröna" på alla dessa medan majoriteten inte har i lager...grymt fult sätt att dra till sig kunder!
 
... a) hur det är möjligt att en handlare kan annonsera varar till lägre pris än grossisten och b) vilken inverkan detta har på sikt om denna handlare köper ut all normal konkurrens.
Grossisten har inget fixt pris. Olika detaljister betalar olika mycket, i första hand beroende på hur mycket de omsätter. Därför kan en butik som säljer tio ex i veckan hålla ett mycket lägre pris än den som säljer ett ex om året.

Visserligen förekommer det att butiker i olika branscher säljer lockvaror billigare än deras eget inköpspris, men det är sällsynt, speciellt när det handlar om så dyra prylar som kameror.
 
Grossisten har inget fixt pris. Olika detaljister betalar olika mycket, i första hand beroende på hur mycket de omsätter. Därför kan en butik som säljer tio ex i veckan hålla ett mycket lägre pris än den som säljer ett ex om året.

Visserligen förekommer det att butiker i olika branscher säljer lockvaror billigare än deras eget inköpspris, men det är sällsynt, speciellt när det handlar om så dyra prylar som kameror.


Enligt EU så ska ALLA ha samma chans. Det måste finnas goda skäl till separerade priser vilket egentligen inte skall gå. Däremot kan man erbjuda alla samma pris, tex att om man köper 1st kamera löst kostar den 1100kr + moms att köpa in, men köper man i 16-pack får man dem för 950kr + moms. Då har alla samma chans, men en mindre handlare kanske inte kan köpa ens ett 16-pack...så det blir ändå begränsande för mindre handlare i verkligheten, som inte kan köpa in dyrare systemkameror i 8, 10 eller 20-pack.
 
... tex att om man köper 1st kamera löst kostar den 1100kr + moms att köpa in, men köper man i 16-pack får man dem för 950kr + moms...
Jo, det var ju ungefär så jag menade. Fast jag har svårt att tro att någon lagstiftning hindrar grossister från fri prissättning även i övrigt.
 
I söndags, efter att jag lagt en postorderbeställning hos Rajala och betalat med kort, så såg jag denna tråden. Fick aldrig nån mailbekräftelse på affären Och blev orolig. Igår mailade jag - inget svar. Idag mailade jag - inget svar. Men när jag kom hem låg paketavin på hallgolvet, så idag har jag min kamera i handen. :)
 
Skilj på leverantör och grossist. Du har nog rätt vad gäller grossister.
Jag har inte använt något annat begrepp än "grossist" så nu förstår jag inte alls vad du menar.

För övrigt vet jag inte riktigt vilken skillnad du anser att det skulle vara mellan de båda begreppen (finns det grossister som inte är leverantörer?) men det kanske är lite OT.
 
Man undrar ju om Rajala pro shop läser tråden här på FS och tar kritiken till sig vilket dom borde göra och förklara sig ( har själv haft problem med Rajala)och försöker att ändra på det som är fel ?? Jag kommer ihåg en liknande tråd om Japan photo som fick kritik men dom gick in i tråden här på FS o skrev och förklarade sig för medlemmarna man önskar ju att Rajala kunde göra liknande för deras egen skull.
 
Nöjd Rajalakund

Jag måste bara få lägga ett gott ord om Rajala. Jag beställde en 50D i måndags och fick den på torsdagen, tre dagar senare. Det kallar jag för snabb och smidig leverans!

(Extra glad blev jag när jag kollade deras hemsida idag och såg att de hade de höjt priset på exakt samma paket som jag beställt med 1000 kr)

Jakob
 
Jag måste bara få lägga ett gott ord om Rajala. Jag beställde en 50D i måndags och fick den på torsdagen, tre dagar senare. Det kallar jag för snabb och smidig leverans!

(Extra glad blev jag när jag kollade deras hemsida idag och såg att de hade de höjt priset på exakt samma paket som jag beställt med 1000 kr)

Jakob

haha, du köpte med 15-85IS? Bra val, jag köpte samma där i maj redan för samma pris. Håller helt med om att Rajala är helt ok, inte alls vad vissa här försöker få det till. De är seriösa och duktiga riktiga fotohandlare, inte alls som vissa klåpare på t ex Japanphoto, där det känns som man var inne på OnOff ibland.
 
haha, du köpte med 15-85IS? Bra val, jag köpte samma där i maj redan för samma pris. Håller helt med om att Rajala är helt ok, inte alls vad vissa här försöker få det till. De är seriösa och duktiga riktiga fotohandlare, inte alls som vissa klåpare på t ex Japanphoto, där det känns som man var inne på OnOff ibland.

Yes det gjorde jag! Dock fick man inget motljusskydd med vilket gjorde mig lite besviken faktiskt... menmen. Och ja jag håller fullkomligt med. Jag har tröttnat på slippsnissar med vit skjorta som inte har några som helst kunskaper om produkterna dom säljer. Numera läser jag själv på om olika produkter, haha.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.