Annons

Radera bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Telemann

Aktiv medlem
Jag vill gärna ladda in många bilder från kameran till datorn för att sedan rensa kraftigt. Om jag tar bort dem i "Mina bilder" ligger de kvar och skvalpar i Photoshop. Gör jag tvärtom ligger de kvar i "Mina bilder" Hur ska jag radera bilder på bästa sätt för att få bort dem helt?
Jag använder Photoshop Elements 5 /Eva
 
Jag vill gärna ladda in många bilder från kameran till datorn för att sedan rensa kraftigt. Om jag tar bort dem i "Mina bilder" ligger de kvar och skvalpar i Photoshop. Gör jag tvärtom ligger de kvar i "Mina bilder" Hur ska jag radera bilder på bästa sätt för att få bort dem helt?
Jag använder Photoshop Elements 5 /Eva

vaddå skvalpar i photoshop? raderar du en bild så kan du ju inte öppna den i PS
 
Jag antar att det är bild sorteringsfunktionen i elements eller bridge som avses.
Berätta vilket program och version som du använder så kan säkert någon hjälpa dig med hur du raderar bilden både i programmet och på disken.
 
Hej Eva

Photoshop Elements(PSE) har en databas eller katalog över alla PSE utan på en hårddisk, i ditt fall i en mapp under "Mina bilder". Elements kommer ihåg var på disken bilden ligger. Vad du gör med bilderna utan för PSE har det programmet ingen aning om.

Vad du antagligen ser är minitatyrer i PSE för de bilder du har raderarat. De har också en trasigbild symbol.

Bilder du har importerat till PSE skall du också radera från PSE, då slipper du miniatyrbilder som skvalpar.

Stora photoshop har inte denna katalogfunktion, så det är lite förvirrande när du säger att det skvalpar i Photoshop. Programmet Lightroom har kataloger, det går att importera elementskataloger till Lightroom.

Tror det finns en funktion i Elements där du kan rensa bort trasiga bilder. Verifiera bara att det är bilder du raderat och inte bara flyttat till ett annat ställe på hårddisken.

Lycka till.

Mvh Lotta
 
Hej igen. Tack för svar
Lottas svar ligger närmast det jag behöver veta.
Det är bilderna med den "trasiga symbolen" jag menar. Av era svar förstår jag att jag måste ta bort bilderna både i "mina bilder" och i photoshops katalog (Det är PSE jag pratar om). Hade trott att jag skulle kunna göra det på något "automatiskt" sätt men jag får tydligen göra det som ett extra moment när jag tar bort bilderna.
Tack för hjälpen.
Eva
 
Radera filer från PSE

Hej igen.

Du har förstått rätt, smidigast är att ta bort bilder inifrån Elements, då kan du samtidigt ta bort från Elementskatalogen och från hårddisken (mina bilder).

Markera en bild i sorteraren i PSE som du vill ta bort, delete på tangentbordet ger denna dialog. Klicka i "ta också bort markerade objekt på hårddisken" när du vill ta bort bilden fullständigt. Om du inte bockar för det kommer bilden försvinna från PSE men ligga kvar på hårddisken.

mvh Lotta
 

Bilagor

  • Delete_file.jpg
    Delete_file.jpg
    29.2 KB · Visningar: 307
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.