Annons

Rödstick på svartvit utskrift

Produkter
(logga in för att koppla)

johan_j

Medlem
Hej,

Jag har problem med rödstick på mina utskrifter när jag skriver ut svartvit men har även sett lite tilldenser till rödstick på färgutskrift med. Har provat från två olika datorer men det är ingen skillnad, skrivaren är en Canon Pixma iP4500. Hur justerar man detta på bästa sätt?

/Johan
 
Förmodligen fel skrivarprofil.
Kan även vara skärmens färgprofil.
Använder du Photoshop när du skriver ut?

Har du piratbläck kan det vara det som är boven.


Skriver du ut svartvitt är det enklare än enklare att åtgärda. Ställ in skrivare på "Gråskaleutskrift" eller motsvarande. Då använder skrivaren bara den svarta patronen och då kan det inte bli färgstick.
Skulle isådana fall vara någon konstig kemisk reaktion mellan bläcket och papperet, men det är ju inte speciellt troligt.

Ett alternativ om allt annat förutom det röda sticket är bra, är följande:

Välj en, för ändamålet, bra bild och minska röd färgmättnad litegrand. Skriv ut.
Upprepa tills det blir bra. Gör ett makro som du kör innan varje utskrift.
 
johan_j skrev:
Hej,

Jag har problem med rödstick på mina utskrifter när jag skriver ut svartvit men har även sett lite tilldenser till rödstick på färgutskrift med. Har provat från två olika datorer men det är ingen skillnad, skrivaren är en Canon Pixma iP4500. Hur justerar man detta på bästa sätt?

/Johan
Man gör en bra profil till sin skrivare.

Stefan

P.S Lösningen med att bara skriva ut med svart färg är på de flesta skrivare inte så bra, eftersom rastreringen blir mycket grövre. Jag har inte testat på din skrivare, men tycker i de flesta fall att gråskaleutskrifter får för grovt raster i ljusa toner och för dålig svärta i de allra mörkaste.
 
Re: Re: Rödstick på svartvit utskrift

stefohl skrev:

P.S Lösningen med att bara skriva ut med svart färg är på de flesta skrivare inte så bra, eftersom rastreringen blir mycket grövre. Jag har inte testat på din skrivare, men tycker i de flesta fall att gråskaleutskrifter får för grovt raster i ljusa toner och för dålig svärta i de allra mörkaste.

Har jag äldrig tänkt på, men det är ju möjligt.

Om så är fallet, kan det bero på att man endast kört "desaturate" och behållit färginformationen? Då kanske skrivaren missuppfattar informationen. Man kanske får ett annat resultat om man verkligen gör om den till svartvit innan.

Bara en tanke.
 
För egen del tyckte jag fick bort färgsticken då jag markerade ”gråskaleutskrift” i utskriftsinställningar.

Om det är rätt eller fel vet jag inte, men jag tyckte bilderna blev mer ”svartvita”
 
Re: Re: Re: Rödstick på svartvit utskrift

bullen_ skrev:
Har jag äldrig tänkt på, men det är ju möjligt.

Om så är fallet, kan det bero på att man endast kört "desaturate" och behållit färginformationen? Då kanske skrivaren missuppfattar informationen. Man kanske får ett annat resultat om man verkligen gör om den till svartvit innan.

Bara en tanke.
Om du bara använder det svarta bläcket ska resultatet bli detsamma oavsett om du skickar en gråskalebild eller en svartvit RGB-bild.

Stefan
 
kirre skrev:
För egen del tyckte jag fick bort färgsticken då jag markerade ”gråskaleutskrift” i utskriftsinställningar.

Om det är rätt eller fel vet jag inte, men jag tyckte bilderna blev mer ”svartvita”

Visst försvinner färgsticket då, eftersom skrivaren då använder det svarta bläcket. Men ofta ger det sämre max svärta och sämre raster.

Stefan
 
Hur gör man en bra profil till sin skrivare?
Jag har en Canon i9950 och får ett svagt rödviolett stick på papperet GP-401 och svagt kallgrönt stick på papperet PR-101 (men däremot mycket bra med papperet GP-501 170g).
Måste jag köpa till någon spec utrustning för att göra en egen profil på skrivaren?
Gunnar Lindholm
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.