Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rödstick då foto sparas som JPEG

Produkter
(logga in för att koppla)

Cooper99

Aktiv medlem
Jag har problem med att ett kraftigt rödstick skapas på bilder som i CS3 sparas i JPEG. Öppnar jag den nyskapade JPEG:en i CS3 så ser det bra ut. Men öppnar jag den i stället med något annat bildprogram (t ex AcdSee) eller med Internet Explorer så läggs rödsticket på. Jag använder en kalibrerad skärm och korrekt inställd färghantering i alla inblandade program.

Arbetsflödet är följande:

1. Fotar i Raw.
2. Öppnar bilden i Camera Raw i ProPhoto och 16Bit.
3. Öppnar bilden i CS3. Gör justeringar och konverterar till sRGB och 8 Bit. Bilden ser bra ut.
4. Använder antingen "Spara som" eller "Spara för webben" för att skapa en JPEG (har läst att det av någon anledning kan skilja i slutresultat mellan dessa metoder). Det är nu rödsticket av någon anledning skapas.

Kan någon vänlig själ som förstår varför problemet uppstår förklara för mig? Är tacksam för svar från ni som vet vad ni pratar om.
 
Cooper99 skrev:


Kan någon vänlig själ som förstår varför problemet uppstår förklara för mig? Är tacksam för svar från ni som vet vad ni pratar om.

Internet Explorer och korrekt inställd färghantering finns inte, eftersom IE inte har någon färghantering. Hur det är med AcdSee vet jag inte, eftersom jag inte använder det programmet. Men om du ser samma utseende på bilden i det programmet som du ser i IE, då har du ytterligare ett program utan färghantering.

Så anledningen till att du får ett annat resultat beror alltså på att din sRGB-profil inte används och du gör ingen konvertering till skärmprofil.

Stefan
 
detta borde tyda på dålig skärm om jag förstått rätt, desto större skilnad det är på bilderna i PS och i tex. explorer desto mer är skärmens färger justerade. (du har altså justerat bort rödsticket som är inbyggt i din skärm)

eller?
 
har du testat att öppna bilden i ps, välja spara som och se om icc profilen är ikryssad? är den inte det så kryssar du i rutan där det står ICC profile: sRGB och sparar.
 
Jocke_I skrev:
detta borde tyda på dålig skärm om jag förstått rätt, desto större skilnad det är på bilderna i PS och i tex. explorer desto mer är skärmens färger justerade. (du har altså justerat bort rödsticket som är inbyggt i din skärm)

eller?

Behöver inte alls bero på en dålig skärm. Du kan prova själv hur stor skillnaden blir om du använder Photoshops funktion Bildskärms-RGB.

Däremot tar detta död på myten om att skärmars färgomfång skulle motsvara sRGB. För vad Göran gör är ju att spara bilden i sRGB. Ska den då se korrekt ut i IE måste skärmens egenskaper motsvara sRGB.

Stefan
 
stefohl skrev:
Behöver inte alls bero på en dålig skärm. Du kan prova själv hur stor skillnaden blir om du använder Photoshops funktion Bildskärms-RGB.

Däremot tar detta död på myten om att skärmars färgomfång skulle motsvara sRGB. För vad Göran gör är ju att spara bilden i sRGB. Ska den då se korrekt ut i IE måste skärmens egenskaper motsvara sRGB.

Stefan

men det borde väl rimligsvis innebära att skärmen visar fel färger när den är mjukvarumässigt okalibrerad?
 
Cooper99 skrev:
Jag har problem med att ett kraftigt rödstick skapas på bilder som i CS3 sparas i JPEG. Öppnar jag den nyskapade JPEG:en i CS3 så ser det bra ut. Men öppnar jag den i stället med något annat bildprogram (t ex AcdSee) eller med Internet Explorer så läggs rödsticket på. Jag använder en kalibrerad skärm och korrekt inställd färghantering i alla inblandade program.

Arbetsflödet är följande:

1. Fotar i Raw.
2. Öppnar bilden i Camera Raw i ProPhoto och 16Bit.
3. Öppnar bilden i CS3. Gör justeringar och konverterar till sRGB och 8 Bit. Bilden ser bra ut.
4. Använder antingen "Spara som" eller "Spara för webben" för att skapa en JPEG (har läst att det av någon anledning kan skilja i slutresultat mellan dessa metoder). Det är nu rödsticket av någon anledning skapas.

Kan någon vänlig själ som förstår varför problemet uppstår förklara för mig? Är tacksam för svar från ni som vet vad ni pratar om.

Du kan testa att konvertera bilden till Adobe RGB, jag hade liknande problem... /FW
 
Jocke_I skrev:
men det borde väl rimligsvis innebära att skärmen visar fel färger när den är mjukvarumässigt okalibrerad?
En okalibrerad skärm visar fel färger. Även en bra skärm kan inte visa färger korrekt om det inte finns en bra profil till den, som beskriver skärmens egenskaper korrekt.

Stefan
 
stefohl skrev:
En okalibrerad skärm visar fel färger. Även en bra skärm kan inte visa färger korrekt om det inte finns en bra profil till den, som beskriver skärmens egenskaper korrekt.

Stefan

men en bra skärm ligger närmare sanningen än en dålig skärm?
 
trådskaparen har en kalibrerad skärm, program som stödjer färghantering visar bilden korrekt, IE har ingen färghantering
 
Bra med motfrågor
Vad förstår du inte i att bilden ses annorlunda med ett program som inte stödjer färghantering exv IE
OCH
Vad är det du har för invändningar mot Stefans svar?
 
macrobild skrev:
Bra med motfrågor
Vad förstår du inte i att bilden ses annorlunda med ett program som inte stödjer färghantering exv IE
OCH
Vad är det du har för invändningar mot Stefans svar?

jag förstår att det blir skilnad och jag tror jag förstår varför.

Vad jag undrar är väl egentligen följande:

man kalibrerar skärmen för att man ska se en bild på samma sätt på alla olika skärmar, altså finns det något som kan kallas för en "korrekt kalibrering" vad jag kallade för "sanningen".

Denna sanning avviker mycket eller lite ifrån vad skärmen visar helt okalibrerad. En skärm som avviker mycket, dvs visar fel färger när den är okalibrerad är en sämre skärm än en skärm som visar nästan rätt färger okalibrerad?

Eller är jag helt ute och cyklar här?
 
Jocke_I skrev:
jag förstår att det blir skilnad och jag tror jag förstår varför.

Vad jag undrar är väl egentligen följande:

man kalibrerar skärmen för att man ska se en bild på samma sätt på alla olika skärmar, altså finns det något som kan kallas för en "korrekt kalibrering" vad jag kallade för "sanningen".

Denna sanning avviker mycket eller lite ifrån vad skärmen visar helt okalibrerad. En skärm som avviker mycket, dvs visar fel färger när den är okalibrerad är en sämre skärm än en skärm som visar nästan rätt färger okalibrerad?

Eller är jag helt ute och cyklar här?

olika skärmar har olika förutsättningar att återge färger och nyanser så bra som möjligt även om de är kalibrerade/profilerade.
Stefan som är en av sveriges bästa experter, möjligen den främste kan svara vidare på dina frågor.
 
Jocke_I skrev:
En skärm som avviker mycket, dvs visar fel färger när den är okalibrerad är en sämre skärm än en skärm som visar nästan rätt färger okalibrerad?

Eller är jag helt ute och cyklar här?

Om jag visar en bild i Internet Explorer på den bästa skärm jag har blir bildåtergivningen mycket sämre än vad den blir när jag ser på en relativt dålig skärm. Detta p g a att om du gör en bild och konverterar den till sRGB så ser den bäst ut på en skärm som har egenskaper i närheten av sRGB. Min bästa skärm har ett färgomfång som är betydligt större än sRGB och därför blir färgåtergivningen sämre.

Så svaret blir att du aldrig kan tala om att en skärm visar bilden bättre eller sämre, utan att ta hänsyn till hur bilden är anpassad. Det är därför som det är så viktigt att ha en bra skärmprofil som beskriver skärmens egenskaper. Då kan Photoshop anpassa färgåtergivningen på din bild till din skärms egenskaper och få en korrekt färgåtergivning.

Stefan
 
Jag smygkapar där här tråden lite då jag har ett problem med liknande frågeställning.

Jag har nyligen köpt en Eizo S2231WSEK skräm och får nu samma typ av problem. I början såg allting väldigt rött ut. Jag la då in en ICC fil för skärmen och då började saker se vettiga ut i photoshop och bridge mm men fortfarande lika kasst i windows.

Antar att detta beror på att ICC profilen kan korrigera bilden i photoshop men inte i windows? Och att jag alltså alltid kommer att ha det så, även efter att jag hårdvarukalibrerat skärmen, att bilden ser helt rätt ut i photoshop och andra program men har ett rödstick i windows?
 
hubas skrev:
Jag smygkapar där här tråden lite då jag har ett problem med liknande frågeställning.

Jag har nyligen köpt en Eizo S2231WSEK skräm och får nu samma typ av problem. I början såg allting väldigt rött ut. Jag la då in en ICC fil för skärmen och då började saker se vettiga ut i photoshop och bridge mm men fortfarande lika kasst i windows.

Antar att detta beror på att ICC profilen kan korrigera bilden i photoshop men inte i windows? Och att jag alltså alltid kommer att ha det så, även efter att jag hårdvarukalibrerat skärmen, att bilden ser helt rätt ut i photoshop och andra program men har ett rödstick i windows?

Stefan är inte det Tobias beskriver lite lustigt egentligen? Hela grejen med Windows enda sedan begynnelsen, (ja t.o.m. före version 3.0 som var den första användbara versionen) har ju varit att man bara installerar sina drivrutiner etc. i OS-et en enda gång och sedan blir dessa resurser tillgängliga för alla program man kör under detta OS. Egentligen är det ett brott mot hela ide´n om en gemensam plattform för både program och hårdvara om en del program inte utnyttjar resurser som installerade färgprofiler exv. Ännu mer konstigt är att Microsoft inte själv anpassar sig efter hela systemets grundtänk. Alla de som kommer ihåg hur det var innan minns ju att varje program hade sina egna skrivardrivrutiner t.ex. Att mjukvarutilllverkarna slapp utveckla egna drivrutiner sparade stora kostnader och det underlättade underhållsarbete och felsökning för många andra också. Den första versionen av Word Perfect för Windows hade emellertid fortfarande kvar sina gamla egenutvecklade drivrutiner som om man inte litade på att de som fanns till Windows skulle fungera. Är det verkligen så att vi fortfarande är kvar här i en del avseenden eller är det bara Microsoft som slirar?

Så frågan är: Är det fortfarande vanligt att tillverkare av bildredigeringsprogram och konverterare inte använder de profiler som administreras under "Egenskaper för bildskärm" i Windows utan har egna inbyggda system för detta?
 
Sten-Åke Sändh skrev:

Så frågan är: Är det fortfarande vanligt att tillverkare av bildredigeringsprogram och konverterare inte använder de profiler som administreras under "Egenskaper för bildskärm" i Windows utan har egna inbyggda system för detta?
Nja, det är väl snarare så att det är bara ett fåtal program som tittar efter vad det är för egenskaper som skärmen har. Det ideala vore ju att alla program använde denna profil fullt ut. Nu gör de flesta program inte det. Den enda färgkorrigering som dessa program utnyttjar är den korrigering som oftast görs på skärmkortet.

Trist, men de flesta är inte så angelägna om att få rätt färger, utan prioriterar mera att det går snabbt.

Stefan
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.