Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur får jag rätt färger i ACR och PS?

Produkter
(logga in för att koppla)
Men.. När jag kör utan färghanteringen igång så är alla övergångar mjuka o fina, som dom verkligen borde vara, men med så är dom INTE det. Hur exakt o korrekta färgerna skiter jag i just nu, jag tycker bara att det ska se någorlunda vettigt ut om det nu är så att man ska ha den där färghanteringen igång.
 
Som Stefan skriver, fixa din skärmprofil först, sedan kan man börja leta efter andra eventuella fel. Skärmprofilen är hela utgångspunkten för vad ett färghanterande program ska visa på skärmen, så är den trasig så blir resultatet också trasigt. Du kan inte göra köttfärssås med en månad gammal köttfärs, och tro att den blir ätlig bara för att du häller i en massa krossade tomater och lök.
 
Men.. När jag kör utan färghanteringen igång så är alla övergångar mjuka o fina, som dom verkligen borde vara, men med så är dom INTE det. Hur exakt o korrekta färgerna skiter jag i just nu, jag tycker bara att det ska se någorlunda vettigt ut om det nu är så att man ska ha den där färghanteringen igång.

Stefan har ju redan förklarat varför det ser fel ut:

När du ser på bilden i Photoshop konverteras den via din skärmprofil när den visas på skärmen. Om den då är dålig kommer den dels att visa fel färger, dels att göra att övergångar blir förvrängda. Prova att göra en bra skärmprofil till din skärm, sedan kan vi kolla vidare. Innan dess är det inte så stor idé.

Så länge du inte har någon vettig skärmprofil kan färghanterade program alltså inte visa dina bilder korrekt.
 
Gustav, jag förstår din frustration. Man kan tycka att det borde vara enkelt men det är bara att inse att färghantering faktisk är en hel vetenskap.

Det är inte lätt att förstå alla bitarna i ekvationen. Själv har jag inte mycket koll men efter att ha gått kurs hos Strefan så vet jag i all fall en sak - han har koll och vet vad han pratar om så lyd rådet att profilera din skärm!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.