Annons

Hur får jag rätt färger i ACR och PS?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kör Chrome 29.0.1547.76 m och när jag tittar på http://petapixel.com/2012/06/25/is-your-browser-color-managed/ så ser jag en orange bil, så Chrome verkar ju vara färghanterat hos mig. Kör Win7 och har en Spyder 4 kopplad till skärmen.

Det är möjligt att jag drog lite förhastade slutsatser, det är lite lustigt...

Om jag öppnar upp den ovanstående länken så får jag:

Firefox: Ser en orange bil, helt OK

Chrome: Samma som Firefox

Internet Explorer: Fortfarande orange bil, men övermättade färger

Om jag går till en annan sida, t ex www.dn.se

Då får jag:

Firefox: Allt ser OK ut

Chrome: Fotografiska bilder ser OK ut och lika Firefox. Andra saker som fonter, streck, rutor har för mycket mättnad.

Internet Explorer: Allt har för mycket mättnad!

Ännu märkligare blir det när jag kollar bilder på min egen hemsida:

Den här t ex är exporterad från Lightroom
http://www.orrspelet.se/bilder/publ...p Porsche Sports Cup/slides/FromRAW-8944.html

Och rer rätt ut med Firefox och Chrome, däremot övermättad med IE.

Däremot, bilden som ligger på framsidan på min hemsida:
http://www.orrspelet.se/index.html

som jag skapade för länge sedan med AcdSee visa fel även i Chrome men rätt i Firefox.

Min slutsats:

Firefox - alltid rätt
Internet explorer - alltid fel
Chrome - ibland rätt, ibland fel
 
Om allt är som förut så konverterar IE till sRGB och skickar upp det på skärmen. Någon anpassning till skärmens egenskaper blir det alltså inte, och därför får du övermättade färger. Åtminstone så länge som du har en skärm med stor färgrymd förstås.

Tiillägg:
Firefox kan anta att bilder utan inbäddad färgprofil är sRGB. Chrome förefaller inte göra det och då får du den effekt du beskriver på DN.se.
 
Om allt är som förut så konverterar IE till sRGB och skickar upp det på skärmen. Någon anpassning till skärmens egenskaper blir det alltså inte, och därför får du övermättade färger. Åtminstone så länge som du har en skärm med stor färgrymd förstås.

Tiillägg:
Firefox kan anta att bilder utan inbäddad färgprofil är sRGB. Chrome förefaller inte göra det och då får du den effekt du beskriver på DN.se.

Så är det säkert.

Man förundras ju över hur dåligt många program hanterar den här problematiken. Man har haft ganska många år på sig att fixa till det här...
 
Jag kör Chrome 29.0.1547.76 m och när jag tittar på http://petapixel.com/2012/06/25/is-your-browser-color-managed/ så ser jag en orange bil, så Chrome verkar ju vara färghanterat hos mig. Kör Win7 och har en Spyder 4 kopplad till skärmen.

Vad har du för skärm? Med en kalibrerad Wide Gamut Skärm syns det en klar skillnad mellan Firefox och Chrome, både i det röda och i bilens färg. Chrome konverterar inte till skärmprofilen på min maskin, men som sagt, jag vet inte om det beror på att mina skärmprofiler är v4.

Tillägg: Bilen är alltså gul i PS och Firefox, men mer orange i Chrome och IE.
 
Det är möjligt att jag drog lite förhastade slutsatser, det är lite lustigt...

Om jag öppnar upp den ovanstående länken så får jag:

Firefox: Ser en orange bil, helt OK

Chrome: Samma som Firefox

Internet Explorer: Fortfarande orange bil, men övermättade färger

Om jag går till en annan sida, t ex www.dn.se

Då får jag:

Firefox: Allt ser OK ut

Chrome: Fotografiska bilder ser OK ut och lika Firefox. Andra saker som fonter, streck, rutor har för mycket mättnad.

Internet Explorer: Allt har för mycket mättnad!

Ännu märkligare blir det när jag kollar bilder på min egen hemsida:

Den här t ex är exporterad från Lightroom
http://www.orrspelet.se/bilder/publ...p Porsche Sports Cup/slides/FromRAW-8944.html

Och rer rätt ut med Firefox och Chrome, däremot övermättad med IE.

Däremot, bilden som ligger på framsidan på min hemsida:
http://www.orrspelet.se/index.html

som jag skapade för länge sedan med AcdSee visa fel även i Chrome men rätt i Firefox.

Min slutsats:

Firefox - alltid rätt
Internet explorer - alltid fel
Chrome - ibland rätt, ibland fel


Vad jag vet, testat och läst mig till är det Firefox som fungerar korrekt, om man byter till position 1. Safari på Mac fungerar korrekt om det finns en inbäddad profil, men inte annars. Safari på PC fungerar inte korrekt, liksom andra webbläsare. En del av dem konverterar till sRGB och då blir bilderna korrekta om de har en inbäddad profil och om skärmen har ett färgomfång som motsvarar sRGB. Andra skiter helt i profiler och annat.
 
Tillägg: Bilen är alltså gul i PS och Firefox, men mer orange i Chrome och IE.

Hmm, nu blir jag lite orolig för att jag inte har koll på mina skärmar. Bilden blir faktiskt inte riktig gul hos mig på någon skärm. Det drar åt det oranga på alla mina datorer.

Den skall tydligen vara "skolbuss gul" vilket jag inte ser på någon skärm...

Ser ni en helt gul bil?
 
Hmm, nu blir jag lite orolig för att jag inte har koll på mina skärmar. Bilden blir faktiskt inte riktig gul hos mig på någon skärm. Det drar åt det oranga på alla mina datorer.

Den skall tydligen vara "skolbuss gul" vilket jag inte ser på någon skärm...

Ser ni en helt gul bil?

Nej, färgen är orangeartad.
Pipetten ovanför det bakre hjulhuset ger följande:

bilpipett.png

Observera att bilden ovan inte har någon inbäddad profil då det är en png. ;)
 
Nej, färgen är orangeartad.


Tack för bekräftelse.

Det får mig att fundera lite på hur seriös siten är med testbilden på bilen. Där står att bilen skall ha samma färg som en amerikansk skolbuss.

När jag googlar fram bilder på sådana så är dessa klart mycket renare gult än hans testbild.
 
Från wikipedia:

Visa bilaga 131564

Klart mer gult än orange alltså :)

Detta får mig att undra hur seriösa Wikipedia är. Att ange värden för en CMYK-profil utan att ange vad de utgår från är ungefär lika smart som att ange en position på kartan genom att säga 10 m väster ut och sedan 5 m norrut. Vet du inte startpunkten kan den anvisningen leda dig vart som helst. Om jag utgår från deras srRGB-värde och konverterar den färgen till min tryckprofil får jag 1, 12, 92, 0 som CMYK-värden.
 
Detta får mig att undra hur seriösa Wikipedia är. Att ange värden för en CMYK-profil utan att ange vad de utgår från är ungefär lika smart som att ange en position på kartan genom att säga 10 m väster ut och sedan 5 m norrut. Vet du inte startpunkten kan den anvisningen leda dig vart som helst. Om jag utgår från deras srRGB-värde och konverterar den färgen till min tryckprofil får jag 1, 12, 92, 0 som CMYK-värden.

Wikipedia kan stämma hur bra eller dåligt som helst, eftersom vem som helst får skriva där :)
 
Det finns lite orange i bilden också, men ni får ju klicka på bilden så den blir större, ladda ner jpeg-filen och konvertera den från "Jeffrey's Funky RGB" till sRGB.

Photoshop R=254, G=171, B=0 samplad med 11x11 px ovanför bakre hjulhuset.
 
Det finns lite orange i bilden också, men ni får ju klicka på bilden så den blir större, ladda ner jpeg-filen och konvertera den från "Jeffrey's Funky RGB" till sRGB.

Photoshop R=254, G=171, B=0 samplad med 11x11 px ovanför bakre hjulhuset.

Jag öppnade den i PS, men jag konverterade aldrig för att jag var slö och bara tryckte på vagnretur när PS frågade. Poängen framgår ändå av färgskalan, men du kanske kör din skärm som sån där funkig RGB?

Men om det gör dig gladare så:

bilpipettigen.png

;)

(Och exakt vilka värden man får varierar förstås med var man klickar. Färgen är givetvis inte helt uniform.)
 
Intressant diskussion om bilens färg! ^^
Men egentligen spelar det ju ingen större roll exakt vilken orange eller gul den har, utan att bilden funkar som den ska sålänge den inte är lila lixom. :)

Jag är iaf ändå nyfiken på min gradient-grej. För på min skärm så ser den ju ganska så rätt ut utan nån som helst färghantering igång i PS (med proof colors, eller välja bort färghanteringen helt när jag skapar nytt dokument). Alltså mjuka fina övergångar överallt, precis som man vill ha det. Så varför ser den sen då sämre ut med vissa skarpa kanter o så när färghanteringen är igång o som "den ska vara"? Känns iaf lite konstigt att isf skylla på min färgprofil på skärmen när den ser rätt ut utan färghantering. Eller är det så att bilden med färghantering igång isf skulle få ännu mera perfekta övergångar om min skärm o färgprofil hade varit perfekta?
Föresten så ser samma (enligt er felaktiga) bild ut lika fin o rätt ut på min iPhone4-skärm. Visst att den kanske inte fyller ens hela sRGB, men övergångarna är ju iaf mjuka o fina..
 
Intressant diskussion om bilens färg! ^^
Men egentligen spelar det ju ingen större roll exakt vilken orange eller gul den har, utan att bilden funkar som den ska sålänge den inte är lila lixom. :)

Jag är iaf ändå nyfiken på min gradient-grej. För på min skärm så ser den ju ganska så rätt ut utan nån som helst färghantering igång i PS (med proof colors, eller välja bort färghanteringen helt när jag skapar nytt dokument). Alltså mjuka fina övergångar överallt, precis som man vill ha det. Så varför ser den sen då sämre ut med vissa skarpa kanter o så när färghanteringen är igång o som "den ska vara"? Känns iaf lite konstigt att isf skylla på min färgprofil på skärmen när den ser rätt ut utan färghantering. Eller är det så att bilden med färghantering igång isf skulle få ännu mera perfekta övergångar om min skärm o färgprofil hade varit perfekta?
Föresten så ser samma (enligt er felaktiga) bild ut lika fin o rätt ut på min iPhone4-skärm. Visst att den kanske inte fyller ens hela sRGB, men övergångarna är ju iaf mjuka o fina..


Vi tar det igen. När du tittar på din Granger-bild i de icke-färghanterade programmen så vet du ju inte om du ser rätt färger. Vad du ser är att det är mjuka, nyanserade övergångar. Men du vet inte om rött är den förväntade röda, och så vidare.

När du ser på bilden i Photoshop konverteras den via din skärmprofil när den visas på skärmen. Om den då är dålig kommer den dels att visa fel färger, dels att göra att övergångar blir förvrängda. Prova att göra en bra skärmprofil till din skärm, sedan kan vi kolla vidare. Innan dess är det inte så stor idé.
 
.. men den ska väl inte se uppenbart sämre ut när den egentligen ska bli bättre? Jag har ju ögon som ser att den ser någorlunda rätt ut utan nån färghantering på?
 
.. men den ska väl inte se uppenbart sämre ut när den egentligen ska bli bättre? Jag har ju ögon som ser att den ser någorlunda rätt ut utan nån färghantering på?

Hur vet du att färgerna är någorlunda rätt? Ser du verkligen den röda nyans som det borde vara i din bild, ser du de gröna färgerna såsom de ska vara, ser du blått med den balans mellan cyan och magenta som den ska ha? Om du kan avgöra det genom att titta på bilden kan du långt mycket mera om färghantering än jag kan.

Att sedan övergångarna mellan färger ser mjuk och nyanserad ut, det är en helt annan sak, det är inte samma sak som att säga att färgerna är rätt.

Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.