Annons

Råkonverterare

Produkter
(logga in för att koppla)
Teknik tips

Ingen av Er har nämnt några teknik tips.

Har jag fattat rätt, att så mycket arbete som möjligt bör göras i RAW konverteringen?

I JPEG världen känner jag till lite trix beträffande åtstramning av histogrammet. Vissa använder gärna kurvor andra nivåer för att hitta svart, vit och mellanfärgerna.

I C1 (LE) får man lite tips av programmet var en lämplig vitbalans "hittas" men sedan är det slut. I PS kan jag med Nivåer & ALT-tangenten söka av bilden efter lämplig svart och vitpunkt alt. Kurvor och Tröskelvärden. Finns det motsvarande knep i C1 eller "hur fungerar det där"?
 
Re: Teknik tips

Minita skrev:
Ingen av Er har nämnt några teknik tips.

Har jag fattat rätt, att så mycket arbete som möjligt bör göras i RAW konverteringen?

Ja, absolut. Kvaliteten blir bra mycket bättre och du utnyttjar all den information som finns i den råa filen.
 
Den har jag "lagt beslag på (redan)". Jag tänkte närmast på tips till C1 eftersom det är den RAW konverteraren som jag tänkte försöka lära mig använda. Känns som om jag kör på känn när det gäller att strama åt histogrammet i det programmet.
 
Minita skrev:
Den har jag "lagt beslag på (redan)". Jag tänkte närmast på tips till C1 eftersom det är den RAW konverteraren som jag tänkte försöka lära mig använda. Känns som om jag kör på känn när det gäller att strama åt histogrammet i det programmet.

Jag har inte hittat någon sådan smidig funktion som det finns i Camera Raw.

Stefan
 
Re: Canon EOS-ägare varför gå över ån efter vatten?

Christer1 skrev:
Jag har precis som de flesta av er provat CS och Rawshootern och Canon DPP för att hitta ett bra resultat och arbetsflöde i RAW.


Efter mycket experimenterande har jag funnit att Zoombrowsern uppgraderad till 5.2.1 är den bästa EOS RAW konverteraren!
Jag är inte rädd för att ändra mig när jag har fel och upptäcker att jag inte utnyttjat ett program tillräckligt bra.

Rawshooter tyckte jag förrut gav för urvattnade bilder och det beror på att jag inte ändrat APPERANCE utan låtit den vara kvar i läge FLAT LOOK och då blir bilderna urvattnade.

Nu har jag lärt mig ställa in den på t.ex "Outdoor Medium" när jag fotar utomhus och då får jag helt plötsligt mycket konkurrenskraftiga bilder ja faktiskt mycket bättre än i Zoombrowsern när båda konverterar maximum till JPG och med maximala 2000 DPI.

Så jag ber om ursäkt för detta misstag.

Men jag anser fortfarande att ZB är smidigast och snabbast i sorteringsfasen.

Nu skall det bli extra spännande när RS strax släpper sin PRO-betalversion. Den lär man nog få prova några dagar innan man slantar av.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.