Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Råkonverterare

Produkter
(logga in för att koppla)
Minita skrev:
Av okänd anledning så är min "Process RAW image" ej valbar. Jag kör med version ZB 5.2.1.16. Vad har jag missat vid installationen?
Hej Michael,
Gå in på help och välj About Zoombrowser och välj sedan versions där skall du hitta version 4.5.2.13 av Process Raw.

När du gjorde uppgraderingen till 5.2.1 är det troligen viktigt att du får EOS versionen. Jag valde den till 20D. Om du haft en gammal kamera som jag t.ex S45 installerad får du troligen inte EOSversionen utan att först avinstallera den gamla och sedan installera 350:ans standard för att därefter uppgradera till 5.2.1.
Hoppas det går bra för den fungerar jättefint.
Christer

OK. Tack för tipset. Jag hade en Canon PowerShot Pro1 tidigare som jag hade uppdaterat så jag brydde mig aldrig om att installera den versionen som hängde med min 350D. Skall testa lite senare.

:-(

Inga lycka tyvärr. Jag har avinstallerat och ominstallerat 2 gånger med samma nedslående resultat. Filerna finns. Under installationen ser jag att version 2.0 (uppdaterar sedan till 2.1) installeras men menyvalet "Process RAW Image" i ZB, är grå - ej valbar. Har skickat en fråga till Canons support. Svar väntas inom 2 - 3 arbetsdagar. Jag kör win XP Pro och om någon känner igen problemet, så hör gärna av Er.

(Fel forum?)

Har du avinstallerat ALLA ZB-filerna. Det är ju väldigt många. Du måste nog avinstallera ALLA.
Christer

Nu har jag avinstallerat så mycket så att nu fungerar inte installationsskivan helt korrekt. När jag drar igång ZB så finns inte alternativet kvar för RAW. Jag har använt skivan som hängde med 350D och hämtat en uppdatering på nätet. Du nämnde ZB för 20D. Är det olika versioner?

På C-disken finns RAW programmet men ZB fattar inte det och inte jag heller. Mycket irriterande.

Jag har 300D och 20D. Jag installerade från 300Dskivan från början och uppgraderade vid uppgraderingen med 20D.

T.o.m. det gick. Du måste ha en djäkla otur. Du kan ju inte ha förstört 350D-skivan den är ju skrivskyddad.

Det kan ligga data kvar i Canon program filen fast du avinstallerat. Gå in där och se till att Canonprogramfilen är helt tom.

Skivan är inte förstörd utan det är säkert någon liten fil, rad i registret som ligger och stör. Eftersom installationsprogrammet inte körs fullständigt med automatik så körde jag installationen "manuellt". Som jag ser det har ZB installerats u.a.

Jag tyckte nog att jag rensade så mycket som jag vågade. Jag har en Canon skrivare som ligger i samma programmapp, så jag ville inte sopa bort allt med Canon i register och programkatalog.

Eftersom det tar en sådan himla tid med omstarter etc så skiter jag i det för stunden. Jag har en liten känsla av att 20D skivan är ett strå vassare. Något skall du väl ha för pengarna jämfört med min 350D. ;-)

Vad heter din uppdateringsfil? Den jag använder heter

ZB521UPD.EXE version 2.1.6.0 Filversion 2.02.002
och är 39 510 kB.

Min uppgradering heter exakt lika. Jag tror att det är viktigt att den får automatinstallera sig för det rör sig om en 8 steg där den byter ut det ena programmet efter det andra och ligger ett kvar i gamla versionen kan dom nog inte samarbeta.
Lycka till
Christer

hur är rawshooter essentials? är det värt att testa? vad är det som är sämre med det om annat? får man sämre resultat jämfört med adobes rawkonventerare?

Michael,
Jag har råkat ut för samma som du med min installation i Laptopen. Har varit bortrest och kunde inte använda ZB Raw korrekt med nya programmet i den.
Återkommer när jag reparerat Laptop-programmet och fått fram den nya Raw-programvaran. Då vet jag hur man gör.
Christer

Michael,
Nu har jag lyckats installera det nya Canon Raw-programmet även på Laptopen, men det var krångligt.

I Canon program-filen bör du ha en mapp som heter Raw Image Task. I den skall finnas 32 filer och en mapp, totalt 6482870 B. Versionen skall vara 2.1.0.6

Dubbelklicka på programfilen Raw Image och den installeras. Kör sedan om installationen av ZB och då kommer ZB att förstå att den skall använda denna programvara istället för den gamla.

Jag kommer inte ihåg hur jag fick Raw Image Task.
När jag skall göra upgrades går jag alltid in på Canon USA och vidare till downloads, men den som du hämtat hem bör vara den rätta och bör innehålla Raw Image Task 2.1.0.6

Får du inte igång det får jag väl bränna en skiva och skicka till dig eller så kan du kontakta Canon support och fråga var du kan hämta den.

Du kommer att bli förvånad av hur bra det funkar.
Berätta om det har gått bra.
Christer

Jag vet inte om vi ligger utanför tråden, så jag mailar direkt till dig För alla andra så kan jag bara nämna att min installation krånglar fortfarande.

raw - dng

Jag undrar om det kan vara ide att konvertera alla bilder som man vill spara till dng. Jag fotar enbart raw med min 350d men undrar hur säkert det kan vara att spara i raw eftersom det är märkes/sensor-specifikt. Photoshops dng kan man väl hoppas att det ska bestå och gå att använda problemfritt även i framtiden.
Det går ju rätt smidigt dessutom eftersom det går att konvertera en hel mapp automatiskt.

Re: raw - dng

PierreS skrev:
Jag undrar om det kan vara ide att konvertera alla bilder som man vill spara till dng.

En annan fördel är ju att om man konverterar bilder i tillverkarens råformat med Camera Raw skapas ju en .xmp-fil. Använder man däremot .dng kommer all metadata sparas i bildfilen, vilket gör att du behöver bara hålla reda på en fil.

MVH/Stefan

Måste tyvärr visa min okunnighet. Skall jag tolka ovanstående två inlägg som att det var bättre att spara RAW filerna i *.DNG?

Minita skrev:
Måste tyvärr visa min okunnighet. Skall jag tolka ovanstående två inlägg som att det var bättre att spara RAW filerna i *.DNG?

Det finns fördelar med detta, ja. Nackdelarna med det är ju att man måste göra ett extrasteg, så länge som kameratillverkarna inte gör det möjligt att spara filer i DNG-format.

MVH/Stefan

dng

dng-filerna tycks dessutom bli ca 1 mb mindre. Huruvida det blir någon kvalitetsförlust vet jag ej.
Utvecklingen på kamerafronten går ju blixtsnabbt för närvarande och dagens sensorer är väl snart ett minne blott. Då kanske det inte blir så lätt att hitta program som kan läsa dagens raw-filer.
Speciellt inte när varje sensor har sitt eget filformat.

Tyvärr läser inte Capture One LE DNG-filer. Jag hade tänkt att satsa på denna RAW konverterare men man bör kanske tänka om?

Testade RawShooter och det verkar lika illa där. Bilden syns visserligen men med riktigt kraftigt färgstick i rött.

Även jag har en Canon 350D och dessa RAW filer läser inte PS CS (1) Känns lite snopet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar