Annons

Råd om inköp

Produkter
(logga in för att koppla)

redrosie

Aktiv medlem
Jag är verkligen fotofrälst och känner att det är "min grej".Gillar att fotografera allt från macro till djur och natur.
Funderar nu på att löpa en ny kamera.Frågan är...ska jag satsa på en kamera typ Nikon Coolpix 5700 eller ska jag (om ekonomin tillåter) hellre köpa en digital systemkamera??..En digitalkamera blir det iaf för det gillar jag helskarpt.
Ge mej gärna råd.

Man kan säga så här, har du inte plåtat med en systemkamera tidigare har du inget att jämför med.
Jag däremot har en gammal systemkamera. Köpte en CanonG2 digitalkompakt år 2002 och funkar mycket bra. Men skall jag vara ärlig saknar jag systemkamerans möjligheter. En digital systemkamera hade jag valt i dag. Naturligtvis är det andra pengar det rör sig om då, mycket pengar til och med.

Nej det är klart.Men vad jag tänker är att jag vill ha en kamera som jag inte kommer att känna att jag "växer ur", vilket jag rätt kännt att jag gjort med min lilla Pentax som jag har nu.

redrosie skrev:
.Men vad jag tänker är att jag vill ha en kamera som jag inte kommer att känna att jag "växer ur", vilket jag rätt kännt att jag gjort med min lilla Pentax som jag har nu.

En SLR-kamera är svårt att växa ur... Satsa på SLR tycker jag. Du kan alltid byta optik och filter osv. Vänta hellre tills du har pengar är mitt förslag!

Mmmm.. men det heter DSLR om man ska vara petig.. SLR står för Single Lens Reflex, eller på svenska ESR, Enögd SpegelReflex. D'et innebär förståss Digital
Japp.. Du kan nog hitta en billig D30 eller D60 nu när 10D har kommit.

D30 ger dig mycket hög kvalité. 3MP som slår de flesta 4-5MP kameror. Dock är AF-en lite seg på både D30 och D60, där är 10D en klart bättre kamera. Men den kostar oxå 19000:-

Annars finns Nikon D100..

Jag tycker du ska fundera över hur länge du tror du ska leva med den kamera du köper nu. Köper du en digital lär det knappast vara den du lever med tiotals år framöver... I det perspektivet kan man fundera över hur mycker det får kosta per år och vad man har råd med. För egen del köpte jag en digital med perspektivet att det är en kamera jag ska kunna förnya om ungefär tre år.

Ett alternativ är ju en kamera som fungerar för de absolut flesta bilder du tar och sedan en begagnad "analog" som komplement för extrema närbilder etc.

Jo det är ju annorlunda med en mer avancerad kamera.Min Pentax känndes för liten efter ett halvår.
Har en beg analog Cannon som ligger men har svårt hitta motivation till att ta fram den.Jag gillar det snabba gensvaret man har på en digital.Går snabbare att lära sej med en sån.Man ser resultatet på direkten.

Jag håller absolut med dig. Allt beror ju på vilken typ av bilder man tar och med vilken budget...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar