Annons

Råd köp av mellanformatskamera

Produkter
(logga in för att koppla)
körde mycket mellanformat på analoga tiden o idag när film o framkkallning är ännu dyrare så hade jag gått på tex pentax 645N med den får du ut 16 bilder/120 film om man jämför det med pentax 6x7 så blev det 10 kort o med Hasselblad var det 10 kort per rulle.
Ang kvaliten så är 6x4,5 riktigt bra funkar att göra stora bilder om dom är bra inscannade mina bilder scannades med imacon. Pentax 645N var som en liten större dslr i handhavande med grymt bra ljusmätare som alltid stämde jag körde dia film o då har man ingen slarvmån direkt.
ditt stuk du eftersträvar kan du få med program som tex vsco skickar med länk så kan du se vad jag menar
http://grid.vsco.co/journal/p/1

jag har faktiskt kvar min 645N med uppsättning med 3 gluggar 45mm 80mm o 120mm om jag inte minns fel o sedan har jag kvar min hasselblad x-pan som jag inte kommer sälja den är ren kärlek;)
 
Åter stort tack för alla svar och tips! Mycket har har klarnat. Nu sitter jag och kontemplerar över valet av kamera men det lär bli någon av de som tagits upp här i forumet.
Allt gott!
 
Kameran är billig, sedan tillkommer kostnaden för film. Jag utgår från att kör man s/v eller dia kan man framkalla själv, eller med E-6 dia göra själv eller hos lab. Sedan antar jag att du skannar s/v negativ eller omonterade dia. Räkna med kostnad för en bra scanner också.

Med ffa s/v går det att köra analogt hela vägen och en förstoringsapparat idag är billig beg. Tänk bara på tiden som går åt till att blanda kemikalier och hälla upp dem samt städa efteråt i så fall. Varje kopia blir ett hantverk om "dodging" och "burning in" används ffa.
 
körde mycket mellanformat på analoga tiden o idag när film o framkkallning är ännu dyrare så hade jag gått på tex pentax 645N med den får du ut 16 bilder/120 film om man jämför det med pentax 6x7 så blev det 10 kort o med Hasselblad var det 10 kort per rulle.
Ang kvaliten så är 6x4,5 riktigt bra funkar att göra stora bilder om dom är bra inscannade mina bilder scannades med imacon. Pentax 645N var som en liten större dslr i handhavande med grymt bra ljusmätare som alltid stämde jag körde dia film o då har man ingen slarvmån direkt.
ditt stuk du eftersträvar kan du få med program som tex vsco skickar med länk så kan du se vad jag menar
http://grid.vsco.co/journal/p/1

jag har faktiskt kvar min 645N med uppsättning med 3 gluggar 45mm 80mm o 120mm om jag inte minns fel o sedan har jag kvar min hasselblad x-pan som jag inte kommer sälja den är ren kärlek;)

Sorry skrev fel Hasselblad ger 12 bilder per rulle du kan även maska den o få 16 bilder.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.