Annons

Råd inför framtiden.

Produkter
(logga in för att koppla)

Glenn Olsen

Medlem
Har precis införskaffat en bättre begagnad Canon EOS 5D Mark ii med tillhörande objektiv och står i begrepp att skaffa fler objektiv till den för att senare även byta upp mig på kameran.
Men läser då att Canon skall sluta utveckla spegelreflex kamror med EF fattning.
Vad gör jag nu?
Skall jag fortsätta enligt plan eller spara pengar för att byta system till ett EOS R spegellöst?
Vad säger ni som har spegellöst och ni som har mer fotovana än jag?

Det är flera saker som spelar in här:
- Ska du byta till spegellöst kostar det pengar, så alltså hänger det lite på vad du är beredd att satsa.
- Objektiven kan du fortsätta att använda med adapter på R, det funkar utan problem.
- De spegellösa kamerorna är nya och har alltså nyare teknik.
- De spegellösa kamerorna är lättare och tystare.
- 5D Mk II har många år på nacken, den lanserades 2008. Det har hänt mycket sen dess med autofokus, brusnivåer, flerbildtagning och filmning.
- Å andra sidan var den en oerhört populär modell både för proffs och halvproffs på sin tid. Fotografer har tagit oerhört många jättebra bilder med den.
- Så, egentligen kokar det ner till pengar och ambitionsnivå.
Lycka till!

Har du pengarna till ett begagnat Rp eller R hus så tycker jag du ska byta. I de flesta fall är det viktigare med objektiv men skillnaden mellan 5dmkii och dessa hus är så stor i handhavande, af och bildkvalitet att jag faktiskt rekommenderar ett husbyte först. Vill du ha L linser framöver kan du välja EF/RF utifrån prisklass. Nöjer du dig med icke L så skiljer inte priserna jättemycket mellan EF och RF.

Tror inte man behöver tänka då mycket på detta ändå. Vill man hoppa på spegellöst med objektiv tillverkade för just dessa fattningar får man spotta upp de pengarna som krävs för de nyare husen och de nyare objektiven. Köper man beg i den mån det ens finns beg RF objektiv så är prisskillnaden avsevärd. Ämnar man skaffa spegellöst med dedicerade objektiv skall man nog titta förutsättningslöst på de olika spegellösa systemen. Och visst, även om man kan använda EF objektiv med adapter till RF så är RF objektiven modernare med bättre kommunikation till husen och konstruktionsfriheten det innebär med kortare registeravstånd.

På andra sidan, kommer du verkligen klaga på att bilderna kunde blivit så mycket bättre med spegellöst? Även om man på lång sikt oundvikligen kommer mer eller mindre tvingas till det nya systemet i takt med att de gamla EF objektiven blir allt för ålderstigna så ligger detta långt fram för alla som inte kräver det yppersta. Begrunda att man kan få tag i 17-40 L, 24-105 L IS och 70-200/4 för totalt ca 8000kr beg eller kanske 9500kr om man istället vill ha 70-200/4 L IS så är det väldigt mycket objektiv för pengarna. Det täcker väl inte ens kostnaden för ett beg ex av Canons nya RF f/4 vidvinkelzoom eller RF 24-105 beg.

Så, visst har man råd och uppskattar det är spegellöst nog bra att skaffa redan idag men man får väldigt mycket EF för de pengarna (samma gäller i princip Nikon F också).

Har du pengarna till ett begagnat Rp eller R hus så tycker jag du ska byta. I de flesta fall är det viktigare med objektiv men skillnaden mellan 5dmkii och dessa hus är så stor i handhavande, af och bildkvalitet att jag faktiskt rekommenderar ett husbyte först. Vill du ha L linser framöver kan du välja EF/RF utifrån prisklass. Nöjer du dig med icke L så skiljer inte priserna jättemycket mellan EF och RF.

Varför byta redan nu om man ändå skall köra EF objektiv. Vare sig RP eller R erbjuder IBIS så vitsen är inte fullt så uppenbar. Sedan finns flera rykten som ter sig trovärdiga om en ny instegskamera att ersätta RP. Tänk på att RP egentligen är en 6DII utan spegel och prisma med EVF istället. Så inte fullt utvecklad som spegellös från början. EOS-R har samma parallels situation gentemot 5DIV.

Varför byta redan nu om man ändå skall köra EF objektiv. Vare sig RP eller R erbjuder IBIS så vitsen är inte fullt så uppenbar. Sedan finns flera rykten som ter sig trovärdiga om en ny instegskamera att ersätta RP. Tänk på att RP egentligen är en 6DII utan spegel och prisma med EVF istället. Så inte fullt utvecklad som spegellös från början. EOS-R har samma parallels situation gentemot 5DIV.

Jag tror det är lättare att uppskatta och vilja fortsätta fotografera om huset är hyfsat modernt. Ingen inlåsning gällande objektiv när både EF/RF fungerar. Redan från 5dmkii till 6dmkii skiljer ju en hel del och Rp bidrar med säkrare af på det med af-punkter mer än i centrum mm, mm. Fördelarna TS får för runt 4000kr är rejäla.
Någonstans känns det som att Ibis fått lite för stor betydelse på senare tid. Det finns ju många andra fördelar som oftast är viktigare än Ibis även om det är en bra funktion ibland. Detta är mina åsikter som inte behöver delas av alla :).
Däremot att vänta och se vilket instegshus som kommer för RF under 2022 kan vara en klok idé.

Men läser då att Canon skall sluta utveckla spegelreflex kamror med EF fattning.
Vad gör jag nu?

Det är inte riktigt vad de sagt. De ska fortsätta men nybörjar- och hobbymodeller, men inte komma med fler proffsmodeller. Sen är utveckla och sälja två olika saker, hur längde de fortsätter med befintliga modeller beror på efterfrågan.

Skall jag fortsätta enligt plan eller spara pengar för att byta system till ett EOS R spegellöst?

Du behöver absolut inte byta.

Det kommer att säljas nya EF-objektiv under flera år framåt. Och framförallt finns det massor av fina begagnade EF-objektiv, särskilt nu när många byter till RF-objektiv. Så det är verkligen fyndläge.

När du vill ta steget till spegelfria systemkameror går det smidigt. Alla Canon Eos R-kameror kan användas med EF-objektiv med hjälp av en adapter. Inga funktioner går förlorade.

Måste du byta hus i detta läget om du nöjer dig med EF optik som håller hög klass än? Nej.
Vinner du mycket prestandamässigt med fler val på optiksidan för få kronor om du byter? Ja.
Hoppas du läser mina inlägg från igår på det viset och inte att 5dmkii och EF optik är dåliga grejer. När jag läste mina egna inlägg nu på morgonen ser jag att det nog kan verka så.
Övergången från spegel till spegelfritt betydde mycket för mig gällande fotoglädje så är lite färgad av det i mina svar.

Måste du byta hus i detta läget om du nöjer dig med EF optik som håller hög klass än? Nej.
Vinner du mycket prestandamässigt med fler val på optiksidan för få kronor om du byter? Ja.
Hoppas du läser mina inlägg från igår på det viset och inte att 5dmkii och EF optik är dåliga grejer. När jag läste mina egna inlägg nu på morgonen ser jag att det nog kan verka så.
Övergången från spegel till spegelfritt betydde mycket för mig gällande fotoglädje så är lite färgad av det i mina svar.
Har tittat lite på objektiv till spegellöst tycker utbudet är lite dåligt.
Åtminstonde om man ser på Cyberfoto och framför allt dyrt.
Blir mycket pengar om jag skall köpa objektiv till spegelöst också?

Är det verkligen så stor slillnad mellan spegelöst och spegelreflex prestandamäsigt?

Min tanke med att köpa denna kamera var att komma igång och kunna fotografera och kunna ha en grund för objektivköp för att avsluta med en ny kamera.

Man kanske skall köpa begagnade grejer så länge och invänta bäytre utbud eller är jag ute och cyklar?

Det beror ju på vad du vill fota. Om du vill ta på flygande fågel eller snabba småbarn så är spegellöst en otrolig skillnad (då pratar jag om en snabb spegellös, t.ex. R6 eller R5). Vill du ta på t.ex. landskap så är det enligt mitt tycke inte någon större skillnad. Men det är klart att det är skillnad på t.ex. en 5D2 och en 5D4.

Det finns många väldigt bra objektiv för EF att köpa begagnade och som skrivits ovan, vill du gå till RF senare så fungerar adapter väldigt bra.

Nej
Begagnat är alltid bra för plånboken.
Dessutom är det inte milsvid skillnad mellan bra objektiv i gammal o spegellös fattning.... förutom ekonomiskt....
Precis som Magnus skriver, många säljer av EF. Vet inte riktigt vad de har bråttom till....

Precis. Dels är frågan om man ser skillnaden även då de nya är skarpare och i flera fall är skillnaden beskedlig (t ex RF 24-105 jf EF 24-105 II) även om RF ibland har roliga extrafunktioner.

Kan man nöja sig med 5DII plus t ex 17-40, 24-105 och 70-200/4 i några år tror jag ändå det blir billigare även om man inte ens säljer om 5 år och köper spegellös nu aktuell Canon RF fattninghus beg då än att sälja EF idag för att köpa det senaste RF idag med RF objektiv. Sedan kan man ju tycka att det är skoj eller att man faktiskt behöver det senaste men det är en annan sak.

Har tittat lite på objektiv till spegellöst tycker utbudet är lite dåligt.
Åtminstonde om man ser på Cyberfoto och framför allt dyrt.
Blir mycket pengar om jag skall köpa objektiv till spegelöst också?

Är det verkligen så stor slillnad mellan spegelöst och spegelreflex prestandamäsigt?

Min tanke med att köpa denna kamera var att komma igång och kunna fotografera och kunna ha en grund för objektivköp för att avsluta med en ny kamera.

Man kanske skall köpa begagnade grejer så länge och invänta bäytre utbud eller är jag ute och cyklar?

Låter klokt att känna sig för och just handla begagnat för då förlorar du inte så mycket om du ångrar dig. Många har bara EF objektiv och så en spegellöst hus med adapter. Du behöver inte vara rädd för att köpa EF.

5dmkii räcker gott för att känna sig för. Blir du sedan irriterad över vissa funktioner så kan du på sikt byta upp dig till spegellöst.

Gällande autofokus så är spegellöst riktigt trevligt vilket just 5dmkii är lite svag på. Där ligger den största skillnaden. Du blir friare att komponera genom att af i stort alltid sätter fokus där du önskar med knivskarpt resultat. Det finns ögon af också som sätter skärpan på närmaste öga. Du ser i evf-en innan hur bilden du tar kommer bli exponerad mm. Sen är ju RP och R betydligt nyare kameror med funktioner som inte 5dmkii har.Tex den roterbara skärmen som har touchfunktion vilket underlättar extremt i vissa lägen. Handhavandet och funktionerna är helt enkelt så mycket trevligare. Resultatet blir fler och bättre komponerade bilder. Det finns många fler fördelar så min rekommendation kvarstår. Däremot måste du ju inte byta direkt om du tänker hålla dig till EF. Träna med 5dmkii och känns det kul så köp ett spegellöst hus så småningom.

RF optiken är dyr och högkvalitativ.
Du fick några bra begagnat alternativ med EF-fattning från Fredrik som nästan är lika bra men till riktigt trevliga begagnatpriser.

Lycka till med fotograferandet.

Hej ! Vissa svar kan man ju tolka som att det faktiskt inte går o fota med gamla kameror för skillnaden är "enorm" På vardagliga bilder skulle jag vilja se den som kan se skillnaden :) Så fortsätt du med den du har ett tag till för den duger alldeles utmärkt.Men visst är AF ordentligt förbättrad på nyare kameror men med handen på hjärtat, vem utnyttjar dagens AF system fullt ut, jag bara undrar ?

Hej ! Vissa svar kan man ju tolka som att det faktiskt inte går o fota med gamla kameror för skillnaden är "enorm" På vardagliga bilder skulle jag vilja se den som kan se skillnaden :) Så fortsätt du med den du har ett tag till för den duger alldeles utmärkt.Men visst är AF ordentligt förbättrad på nyare kameror men med handen på hjärtat, vem utnyttjar dagens AF system fullt ut, jag bara undrar ?

Det handlar nog mer om hur du läser svaren.

Att hänga kvar vid spegelreflex ett tag kan innebära många fyndlägen nu när många byter. Så har jag gjort. Jag fattar att det i längden nog är oundvikligt att gå över till spegelfritt, men den utrustning jag har och arbetar yrkesmässigt med funkar utmärkt trots att husen är sju år gamla och objektiven lite tråkigt stora och tunga. Min normalzoom till Nikon F kostade ungefär två tredjedelar av motsvarande till Z. Det jobbar man väl visserligen snart in som yrkesfotograf, men betalar man privat är det förstås mer kännbart. Jag skulle råda att köra på på den inslagna vägen. Det är ingen jättesak att byta lite i taget om nästa hus har RF-fattning, eftersom adaptern fungerar så bra.

Jag bytte nyss från 5DMKII till spegellöst. Detta då min Iphone i princip tog bättre bilder än min 5DMKII. Men då jag ändå skulle behöva adapter för objektiven bytte jag till Sony. En begagnad Sony A7R är betydligt billigare än en EOS R. Kände inte att Canons spegellösa R/RP gav så mycket då det var återanvändning av sensor från äldre kameror. Nu fick jag 36 megapixel med en riktigt bra sensor och Sony känns faktiskt mer lättjobbad än Canon. Dxomark ger högre betyg till A7R än EOS R.

Jag fotar då mest landskap/vintergatan, dvs från stativ. Skulle nog inte rekommendera A7R för t.ex. sport.

Vilket framtidsperspektiv handlar det om? 20 år? Om du ändå kör begagnat finns det väl några generationer till innan det är vägs ände med spegelreflex, dvs många års roligt fotande innan man behöver fundera på vad fabrikanterna hittat på.
Jag har inga planer på något spegellöst kamerahus över huvud taget. Jag har en bra kamera just nu och går den sönder finns flera begagnade alternativ att byta till. Med spegel. 😉

Har inte Canon längre men läser tråden ändå....

Kanske kan man fundera på att inte bara ha en kamera.... Ex vara kvar med det du har och istället komplettera nu eller lite senare med ny och kanske bara med 1 nytt objektiv till den som passar bäst in i behovet. Sedan får det över tid med hjälp av adapter fasas ut till det man skulle vilja ha. När inträffar det förresten?

Personligen har jag idag flera typer av kameror. Alla fyra används. För kanske bara 5 år tidigare tänkte jag bara ha 1 allround för alla mina objektiv och behov. Sökte det opitmala valet till allt och kanske till och med i onödan. Ex så har jag en D500 och på den sitter i princip alltid Nikons 200-500 mm. Avvaktar så får vi se om det kommer en Nikon Z9 med APS-C.... Men håller samtidigt koll på M3 utvecklingen och skulle kunna tänka mig att byta ut just D500 ekipaget mot ett sådant. Behöver ju inte vara kvar hos Nikon där heller.

Använder även min tanks. Trofasta D800:an som jag har ett mycket bra blixtsystem till för makro. Tillsammans med det sagolikt bra makro objektivet. Sigma 180 mm f2.8. Använder det mest för fjärilar. Kanske jag till och med byter ut D800 mot en begagnad D850

Har även skaffat en kompaktkamera idag. I det övre skiktet som är "lättare" att ta vissa typer av bilder med. Spegellöst idag är Fuji mellanformat där de flesta bilder tas. Min fru ärvde Z7:an. Hon är mer än nöjd med Z105 mm makro och Z 20mm.

Så även om jag inte har ditt modellprogram så skulle jag i din situation inte i första läget sälja av något. Skulle istället se om det skulle kunna breddas - kompletteras.... Var förresten bara trogen en gång under mitt kamera liv. Pentax perioden. Det kändes som en skilsmässa att lämna,,,

Men foto är ju en materialsport. Ingen billig heller. Men jag har varit med länge och tycker faktiskt att det får kosta. Minns ju att en enda DIA bild för 40 år sedan kostade 1 kr. Idag kostar det i princip ingenting att ta bilderna.

Senast ändrad:
Kör vidare med din 5D mk II och komplettera med EF-objektiv om du saknar nåt. EF-Objektiven håller länge och kan användas på EOS R-serien med adapter så det finns ingen anledning att få panik även om Canon börjar flytta resurser från för utveckling från EF till RF. Dessutom går det att få tag på EF-objektiv till relativt bra priser begagnat när andra går över till RF.
Sen är det en helt annan fråga om man ska gå över till spegellöst nu eller senare. Idag finns det för och nackdelar med båda lite beroende på vad och hur du fotograferar. Utvecklingen går snabbt och det är nog bra (för plånboken) att ta det lite lugnt (även om jag inte gjort så).

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar