Det är flera saker som spelar in här:
- Ska du byta till spegellöst kostar det pengar, så alltså hänger det lite på vad du är beredd att satsa.
- Objektiven kan du fortsätta att använda med adapter på R, det funkar utan problem.
- De spegellösa kamerorna är nya och har alltså nyare teknik.
- De spegellösa kamerorna är lättare och tystare.
- 5D Mk II har många år på nacken, den lanserades 2008. Det har hänt mycket sen dess med autofokus, brusnivåer, flerbildtagning och filmning.
- Å andra sidan var den en oerhört populär modell både för proffs och halvproffs på sin tid. Fotografer har tagit oerhört många jättebra bilder med den.
- Så, egentligen kokar det ner till pengar och ambitionsnivå.
Lycka till!
Det finns faktiskt en del problem med att köra äldre DSLR-objektiv på Canon R-hus också och det gör det säkert med en del andra tillverkares kameror också.
Jag VET att det gör det exv. med mina Sony-grejor för det har jag sett med egna ögon.
Mirrorless AF Issues Strike Again! Sigma 150-600 Autofocus Test on the R5 - YouTube
I detta fall är det ett Sigma 100-600mm (som är ett hyfsat nytt DSLR-objektiv) som "pulserar" när det ska fokusera omväxlande mellan bakgrund och huvudmotiv. Dessa problem finns inte enligt testaren med de objektiv som gjorts för RF.
Det är vanligt att det ekas en massa uppfattningar på nätet som kring hur bra det funkar med gamla objektiv och det gör det ofta men man MÅSTE testa empiriskt för man VET faktiskt inte ett dugg innan.
Jag skulle också be de som använder Sigmas MC-11 adapter för exv. Canon EF att inte ta saker för givna utan testning. Jag har haft mycket dåliga erfarenheter med MC-11 långt tidigare med Sigma 17-70mm EF och MC-11 converter för EF till Sony A. Denna adapter som har en del inbyggd intelligens klarade inte alls av att hitta jämviktsläge i fokus utan mikrojagade svårt så att oljudet gjorde den omöjlig att använda exv. vid filmning. Inga bilder var i fokus heller. Sigma kom med FW på FW men lyckades då inte lösa problemen så jag lämnade då tillbaka allt till återförsäljaren.
I Sonys fall så funkade inte de äldre Tamron vi testade med Eye Focus med exv. Sony A III för några år sedan. Sigma-objektiven funkade dock i detta avseende riktigt bra.
Jag ser också för egen del att det varit väldigt viktigt att testa vilka inställningar som varit optimala. Sonys sensorstabilisering funkar exv. inte alls ihop med dessa äldre objektiv med min LAEA-3 adapter och jag har läst att sensorstabiliseringen i Canons 5R inte heller funkar optimalt med äldre objektiv som med riktiga R-objektiv. Så ska man få ut max skärpa med mitt 10 år + gamla Sigma så måste man stänga av sensorstabiliseringen helt, för det görs alltså inte automatiskt och glömmer man det så blir bilderna oanvändbara och man får svårt att överhuvudtaget ta dem då sökarbilden blir instabil när dessa båda system motarbetar varann.
Ni Canon-fotografer behöver förmodligen också ta dessa saker i beaktning som Sony-fotograferna också tvingats göra sedan många år tillbaka.
Steady shot VS Sigma OS (kurtmunger.com)
Så då är det Sigma OS som gäller då?? NÄÄÄ, det beror på! Sigma OS ger bäst skärpa (om man fotar stilleben) men alla gör ju inte det, så har man saker som man vet kommer röra sig eller man behöver en snabb uppstarttid, så måste OS stängas av istället och Sony SSS slås på istället.
Det finns tyvärr en hel del andra villkor också som kan påverka AF-systemets prestanda och många äldre objektiv gjorda för en helt annan teknik kommer inte alltid att kunna möta upp de krav som de nya kamerahusen ställer.
I Sonys fall är som sagt bara 19 av alla 350 olika typer av objektiv som nu finns för E-mount godkända fullt ut för att kunna möta de krav som exv. A1 ställer.
Hoppas att ni inte blev alltför nedslagna för i mycket kommer även Canon-fotograferna att göra vågen och inte minst så kommer man upptäcka att de äldre objektiven ofta kommer fokusera bättre - utan bak- eller framfokus, de kommer prestera bättre i sämre ljus och de kommer sätta fokus mer pålitligt och med högre precision än tidigare och detta kommer inte minst gälla Sigma- objektiven som i många fall haft notoriska fokusproblem på både Nikons och Canons DSLR-er.
Så gå inte och tro att ni lever i den bästa av alla världar innan ni faktiskt testat och det gäller inte minst gamla DSLR-hus som 5D MK II men även när man migrerat till R och vill använda äldre objektiv med adapter på dessa hus. Annars kanske ni hamnar där Risedal hamnade redan 2009 för 5D MK II var det problem med redan då.