Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Råd inför framtiden.

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag vet att andra har skrivit det här, och jag har skrivit det också: Spegellösa moderna kameror är generellt sätt bättre, så det är en kostnadsfråga om du vill satsa på det.
Men med objektiven är det lite annorlunda. De nya RF-objektiven är väldigt bra, men inte så markant mycket bättre än EF. Så om du har EF-objektiv kan du köra med dem på spegellöst med adapter, det funkar helt utan problem, istället för att lägga hiskeliga summor på nya RF-objektiv. Och vill du utöka ditt sortiment av objektiv så är det som någon skrev, många säljer ut sina EF nu billigare än de varit tidigare, och är det L-optik så är det jättebra grejer.

Har tittat lite på objektiv till spegellöst tycker utbudet är lite dåligt.
Åtminstonde om man ser på Cyberfoto och framför allt dyrt.
Blir mycket pengar om jag skall köpa objektiv till spegelöst också?

Jag har varit i kontakt med Canons support och frågat om framtiden för DSLR Kamror och blev lite lugnare av det. Dom skrev att dom inte skall sluta utveckla DSLR kamror men att focus kommer ligga på spegellöst.
Här är svaret jag fick, vad säger ni?

Datum: 15/02/2022
Serviceärende: 00872837

Bäste Glenn Olsen,

Tack för att du har kontaktat Canon.

Som svar på din förfrågan vill vi informera dig om följande:
  • EOS 6D p.g.a ålder har slutat produceras och har blivit ersatt med EOS 6D mii
  • Canon focuserar mest på productionen av spegellösa kameror med detta betyder ej att canon har slutat produktion och utvekling av dslr kameror.

Hoppas informationen var till hjälp.
Om du har fler frågor eller funderingar kan du alltid kontakta oss igen.
Om du återkommer angående detta ärende ber vi dig att ange ditt servicenummer som du hittar högst upp i detta e-postmeddelande.

Än en gång, tack för att du kontaktade Canon.

Vänliga hälsningar,

K.Simou
Canon Services & Support

Telefonsupport:

Här är svaret jag fick, vad säger ni?
... Att du oroar dig helt i onödan...
Det spelar ingen roll vilken kamera / bil / tvättmaskin du köper.
Det kommer alltid att finns en nyare, modernare, snyggare, fulare, snabbare, starkare, energisnålare.... imorgon.

Använd det du har, Min D800 har tuffat på med originalbatteriet sen 2013...
Reparerad 2 ggr, nästa gg blir det nog en Z7II eller Z7III eller en begagnad D850. Nu lagar jag den inte fler ggr.
Vem vet...

DSLR och EF är lite på väg bort, det är något som Canon är öppna med, men det är inte direkt ett problem.

Personligen kör jag med RP och R6 och är supernöjd, men jag hade absolut inte avrådit från att köra DSLR och EF-optik.
RF objektiv är dyra, det finns ett relativt litet utbud och att dom kommer ut begagnade är så ovanligt att ett 28-70 F2 försvinner på timmar trots att det fortfarande är en dyr klump med glas.

De flesta jag pratat med (upp till VM-nivå inom viss motorsport) kör med EF optik på sina RF-hus. Inte enbart såklart, RF-optiken är riktigt fin och den används flitigt men med det stora utbudet av EF-gluggar på begagnatmarknaden och de stora investeringar som många redan gjort i kombination med hur klockrent de fungerar med adapter gör att EF fortfarande har en viktig plats i fotovärlden.

Undantaget jag ser är väl om du tänkt köpa ny dyr optik. Exempelvis ett EF 70-200 f2.8L IS III för drygt 20 000kr kanske inte är det bästa köpet just nu, men ett begagnat mk II för 10-13 är en helt annan story, det kommer förhoppningsvis hålla sitt värde ett tag.

Tänk på att EF är ganska vanligt att adapteras till andra kameror och är det näst vanligaste mountet inom cinema-kategorin (bakom PL), det är inte en marknad som försvinner på en handvändning.

Skall jag fortsätta enligt plan eller spara pengar för att byta system till ett EOS R spegellöst?
Vad säger ni som har spegellöst och ni som har mer fotovana än jag?
Som jag ser det beror det på vad, och hur, du fotograferar. Jobbar du yrkesmässigt och i en genre där de sista marginalerna i prestanda spelar roll, eller om du är ekonomiskt obegränsad, så är det inte mycket att snacka om. I alla andra fall så tror jag att man kan behöva påminna sig själv om att så gott som alla fantastiska och minnesvärda fotografier som man någonsin sett inte är skapade med spegellösa digitala systemkameror eller RF-optik.

Har precis införskaffat en bättre begagnad Canon EOS 5D Mark ii med tillhörande objektiv och står i begrepp att skaffa fler objektiv till den för att senare även byta upp mig på kameran.
Men läser då att Canon skall sluta utveckla spegelreflex kamror med EF fattning.
Vad gör jag nu?
Skall jag fortsätta enligt plan eller spara pengar för att byta system till ett EOS R spegellöst?

Jag befarar att folk nu kommer att börja skjuta på budbäraren men möjligen är detta något du faktiskt borde läsa lite. Nedan har du fått en länk till en av Fotosidans viktigaste och mest betydelsefulla länkar genom åren. Vi som deltog brukar kalla den "Fokus-tråden".

Den startades av Micke Risedal 28 jan 2009 och somnade 8 juli 2011 efter 1 394 inlägg!!

Risedal upptäckte efter ett tag att hans då nya 5D MK II felfokuserade. Det upptäckte även en del av de som hade 7D och den dåvarande toppmodellen i 1D-serien. Det var alltså inte Canons billigare modeller som var huvudproblemet utan proffsmodellerna, vilket då förvånade många. Risedal och Lennart Aspman lade ner ett hästjobb med testande och rapportering och det var genom Risedal och det tryck detta skapade hos Canon som fick Canon att till stor del bita i detta sura äpple när man accepterade att åtgärda även en del kameror och objektiv som garantitiden gått ut på. Det blev ett litet lämmeltåg till Canons partner Intervision som fick fixa detta i praktiken.

Det gick tidvis mycket hett till i tråden och en tid senare blev Risedal tyvärr utesluten från Fotosidan men det bidrag han gav till dåtidens DSLR-fotografer var väldigt viktigt eftersom det ökade medvetenheten om att en DSLR-kameras AF-system by design saknar den återkoppling som hybrid AF i spegellösa har idag.

En DSLR måste alltså kalibreras både när det gäller kamerahus och objektiv för att fungera som den ska och det beror på att dessa kameror har en särskild dedikerad fokussensor i botten på kamerahuset som styr fokussystemet men detta system har alltså ingen som helst aning om ifall den strålgång som belyser kamerans huvudsensor också är i fokus. Till skillnad mot detta så använder de spegellösa huvudsensorn och därför VET de AF-systemen att de är i fokus när systemet är i vila och jämvikt (equilibrium).

AF i 5D mkII | Sida 2 | Fotosidan Forum

Du ska få en annan länk också:

How to avoid autofocus failure - Photo Review

Senast ändrad:
Det är flera saker som spelar in här:
- Ska du byta till spegellöst kostar det pengar, så alltså hänger det lite på vad du är beredd att satsa.
- Objektiven kan du fortsätta att använda med adapter på R, det funkar utan problem.
- De spegellösa kamerorna är nya och har alltså nyare teknik.
- De spegellösa kamerorna är lättare och tystare.
- 5D Mk II har många år på nacken, den lanserades 2008. Det har hänt mycket sen dess med autofokus, brusnivåer, flerbildtagning och filmning.
- Å andra sidan var den en oerhört populär modell både för proffs och halvproffs på sin tid. Fotografer har tagit oerhört många jättebra bilder med den.
- Så, egentligen kokar det ner till pengar och ambitionsnivå.
Lycka till!

Det finns faktiskt en del problem med att köra äldre DSLR-objektiv på Canon R-hus också och det gör det säkert med en del andra tillverkares kameror också.

Jag VET att det gör det exv. med mina Sony-grejor för det har jag sett med egna ögon.

Mirrorless AF Issues Strike Again! Sigma 150-600 Autofocus Test on the R5 - YouTube

I detta fall är det ett Sigma 100-600mm (som är ett hyfsat nytt DSLR-objektiv) som "pulserar" när det ska fokusera omväxlande mellan bakgrund och huvudmotiv. Dessa problem finns inte enligt testaren med de objektiv som gjorts för RF.

Det är vanligt att det ekas en massa uppfattningar på nätet som kring hur bra det funkar med gamla objektiv och det gör det ofta men man MÅSTE testa empiriskt för man VET faktiskt inte ett dugg innan.

Jag skulle också be de som använder Sigmas MC-11 adapter för exv. Canon EF att inte ta saker för givna utan testning. Jag har haft mycket dåliga erfarenheter med MC-11 långt tidigare med Sigma 17-70mm EF och MC-11 converter för EF till Sony A. Denna adapter som har en del inbyggd intelligens klarade inte alls av att hitta jämviktsläge i fokus utan mikrojagade svårt så att oljudet gjorde den omöjlig att använda exv. vid filmning. Inga bilder var i fokus heller. Sigma kom med FW på FW men lyckades då inte lösa problemen så jag lämnade då tillbaka allt till återförsäljaren.

I Sonys fall så funkade inte de äldre Tamron vi testade med Eye Focus med exv. Sony A III för några år sedan. Sigma-objektiven funkade dock i detta avseende riktigt bra.

Jag ser också för egen del att det varit väldigt viktigt att testa vilka inställningar som varit optimala. Sonys sensorstabilisering funkar exv. inte alls ihop med dessa äldre objektiv med min LAEA-3 adapter och jag har läst att sensorstabiliseringen i Canons 5R inte heller funkar optimalt med äldre objektiv som med riktiga R-objektiv. Så ska man få ut max skärpa med mitt 10 år + gamla Sigma så måste man stänga av sensorstabiliseringen helt, för det görs alltså inte automatiskt och glömmer man det så blir bilderna oanvändbara och man får svårt att överhuvudtaget ta dem då sökarbilden blir instabil när dessa båda system motarbetar varann.

Ni Canon-fotografer behöver förmodligen också ta dessa saker i beaktning som Sony-fotograferna också tvingats göra sedan många år tillbaka.

Steady shot VS Sigma OS (kurtmunger.com)

Så då är det Sigma OS som gäller då?? NÄÄÄ, det beror på! Sigma OS ger bäst skärpa (om man fotar stilleben) men alla gör ju inte det, så har man saker som man vet kommer röra sig eller man behöver en snabb uppstarttid, så måste OS stängas av istället och Sony SSS slås på istället.

Det finns tyvärr en hel del andra villkor också som kan påverka AF-systemets prestanda och många äldre objektiv gjorda för en helt annan teknik kommer inte alltid att kunna möta upp de krav som de nya kamerahusen ställer.

I Sonys fall är som sagt bara 19 av alla 350 olika typer av objektiv som nu finns för E-mount godkända fullt ut för att kunna möta de krav som exv. A1 ställer.

Hoppas att ni inte blev alltför nedslagna för i mycket kommer även Canon-fotograferna att göra vågen och inte minst så kommer man upptäcka att de äldre objektiven ofta kommer fokusera bättre - utan bak- eller framfokus, de kommer prestera bättre i sämre ljus och de kommer sätta fokus mer pålitligt och med högre precision än tidigare och detta kommer inte minst gälla Sigma- objektiven som i många fall haft notoriska fokusproblem på både Nikons och Canons DSLR-er.

Så gå inte och tro att ni lever i den bästa av alla världar innan ni faktiskt testat och det gäller inte minst gamla DSLR-hus som 5D MK II men även när man migrerat till R och vill använda äldre objektiv med adapter på dessa hus. Annars kanske ni hamnar där Risedal hamnade redan 2009 för 5D MK II var det problem med redan då.

Senast ändrad:
Har precis införskaffat en bättre begagnad Canon EOS 5D Mark ii med tillhörande objektiv och står i begrepp att skaffa fler objektiv till den för att senare även byta upp mig på kameran.
Men läser då att Canon skall sluta utveckla spegelreflex kamror med EF fattning.
Vad gör jag nu?

Om du har tänkt dig att bygga din utrustning på begagnat, vilket är väldigt sunt, tycker jag helt klart du ska fortsätta på inslagen väg. Satsa vidare på BRA EF-objektiv. Begagnat får du mycket mer för pengarna. Och EF-systemet kommer att finnas i minst 10 år till. Så om några år när din 5D II kanske börjar kännas trött så letar du upp en beg 5D IV för en billig/rimlig peng. Eller någon annan modell du trivs med.
Själv har jag (nästan)alltid köpt begagnat. Och ska jag dra det till sin spets så hade jag aldrig haft råd med den stora utrustningen jag har om jag hade köpt nytt. Dessutom ligger det i tiden att återanvända utrustning. Smart både för plånboken och miljön helt enkelt!

Såvitt jag vet har det inte rapporterats några konstigheter med EF-optik på R. Det var det jag avsåg och det tror jag fortfarande stämmer.

Det finns faktiskt en del problem med att köra äldre DSLR-objektiv på Canon R-hus också och det gör det säkert med en del andra tillverkares kameror också.

Jag VET att det gör det exv. med mina Sony-grejor för det har jag sett med egna ögon.

Som motpunkt till några inlägg:
1. Visst finns det en svag länk i DSLR vad gäller att AF sensorn inte sitter i bildsensorn. Däremot, verkar de flesta användare inte ha klagat på fokusfel. Har man många mpboch väldigt höga krav samt otur, ja, men tänk på att folk fotat med ESR/SLR/DSLR i många år som gett många fina bilder och långt ifrån alla har fokuskalibrerat.
2. Fallet med Sony och EF objektiv med Sigma MC11 är inte riktigt parallelt med EF objektiv (i synnerhet Canon original) med en Canon adapter till en Canon RF kamera. Där kan man köra samma märke rakt igenom. I fallet Sony och MC11 med diverse olika EF objektiv har man i värsta fall 3 märken som skall funka ihop vilket ökar risken för problem. Men detta sagt skulle jag som köpare idag med sikte på att äga saker länge, föredra Canon original objektiv för att maximera chanserna till kompatibilitet framöver med en RF kamera.

Såvitt jag vet har det inte rapporterats några konstigheter med EF-optik på R. Det var det jag avsåg och det tror jag fortfarande stämmer.

Har du kollat videolänken ovan? Där har du ett exempel på ett Sigma som inte funkar riktigt som det ska. Det "pulserar" i all oändlighet och misslyckas helt att fokusera när man växlar mellan objekt och bakgrund. Något som testaren alltså inte kunnat verifiera med motsvarande liknande objektiv för R. Att jag lyfte Sigmas MC-11 är att den adaptern varit vanlig som val bland de som haft Sigma-objektiven då den särskilda docka som Sigma tagit fram används både för kalibrering och FW-uppdateringar tillsammans med deras mjukvara.

Det finns även en del andra problem med äldre objektiv och det är som sagt att stabiliseringen inte blir lika effektiv som med de nya objektiven för R. Möjligen behöver man även hålla koll på att man inte får problem med motverkande sensorstabilisrring och Sigma OS, precis som med Sony-hus. Bländarmekanism och fokusmotorer i 10-15--20 år gamla objektiv är inte optimerade för de krav dagens snabbaste kameror ställer idag och konstigt vore det annars. De gamla objektiven funkar i vissa avseenden bättre än på de kamerahus de en gång gjordes för då de nya AF-systemen ger högre precision och funkar mycket bättre i dåligt ljus. De funkar även mycket bättre med tredjepartsobjektiv från Sigma exv.

Så man ska nog inte helt ta saker för givna utan att testa själv och begära öppet köp så man kan byta om man inte blir nöjd med det man köper. Jag kan ju även påpeka att när MC-11 kom för Sony för EF till E så ekade den samlade testarmegafonen på nätet hur bra denna adapter var som stödde alla då nya AF-funktioner i Sonys då nya A7 och A6xxx-modeller men IRL så visade sig det vara en helt annan grej och det märkliga var att ingen av alla den tidens megafoner såg eller HÖRDE problemen med en fokusering som occilerade/pulserade så galet hårt att den förstörde varenda videofilm.

TESTA! - NOGA

- och köper man en gammal 5D MK II så ska man testa ännu mer noga och läsa vad Risedal skriver.

Som ni ser finns det en hel del skrivet om problem med EF på R-hus

Google är ju alltid Google och det finns en del brus i alla sökningar men här finns allt från dåligt fungerande tredjeparts adapters, Tamrons egen lista över objektiv med problem med R, till pulsrrande AF, frysningar och sämre AF-prestanda vid vissa inställningar m.m.

Det är ju väldigt komplexa system vi pratar om här så det finns väldigt många möjliga scenarier som kan påverka hur det faktiskt fungerar (eller inte fungerar) rent praktiskt

Jag har haft en 6D till för nån månad sen. Bytte privat från 6D + 24-105 II mot en EOS-R + EF-R adapter. Dock var jag inte ute efter den i första hand utan en RP. Lyckades sen byta Eos-R huset mot en RP + rf35 f1.8IS. Skillnaden mot min gamla 6D är enorm. Skärmen, sökaren, vikten. Med firmware 1.6 så sitter ögonfokusen exakt. Kunde bara drömma om det när jag hade spegelreflex. Nu har jag halverad vikt, mycket bättre autofokus och video.
DSLR är historia för mig. Visst, RP har ingen IBIS men alla RF objektiven som är matchade mot RP:s lilla storlek har det. Utom den lilla RF50, den sålde jag sen jag skaffade RF 35:an då den bara låg och dammade.
Snart kommer både Sigma och Tamron med objektiv till RF så det blir bara bättre (och billigare).
Kan tillägga att jag sålde EF-R adaptern också. Vill lämna EF miljön permanent.

Jag har haft en 6D till för nån månad sen. Bytte privat från 6D + 24-105 II mot en EOS-R + EF-R adapter. Dock var jag inte ute efter den i första hand utan en RP. Lyckades sen byta Eos-R huset mot en RP + rf35 f1.8IS. Skillnaden mot min gamla 6D är enorm. Skärmen, sökaren, vikten. Med firmware 1.6 så sitter ögonfokusen exakt. Kunde bara drömma om det när jag hade spegelreflex. Nu har jag halverad vikt, mycket bättre autofokus och video.
DSLR är historia för mig. Visst, RP har ingen IBIS men alla RF objektiven som är matchade mot RP:s lilla storlek har det. Utom den lilla RF50, den sålde jag sen jag skaffade RF 35:an då den bara låg och dammade.
Snart kommer både Sigma och Tamron med objektiv till RF så det blir bara bättre (och billigare).
Kan tillägga att jag sålde EF-R adaptern också. Vill lämna EF miljön permanent.

Ja det är ju stor skillnad och det har inget att göra med att det inte går att ta fina bilder med 6d eller 5dmkii som vissa försöker få det till. Jag har nästan som du gjort rent hus och satsat på RF-optik därför att foto är ett intresse som får kosta. Även mina kvarvarande EF-linser har fått ett uppsving på R.

Jag kör en gammal Ford Focus från 2007 med tejpad backspegel och lite bucklor här och var. Den tar mig från A-B vilket är mitt krav på en bil. Många har högre krav för de gillar komfort och bra funktioner.
Jag gillar komfort och bra funktioner inom foto och inte minst när komfort och funktionsökningen kan göras med 3000-4000kr. Synd att inte motsvarande skillnader kan fås för 3000kr gällande Forden😊

Som ni ser finns det en hel del skrivet om problem med EF på R-hus

Google är ju alltid Google och det finns en del brus i alla sökningar men här finns allt från dåligt fungerande tredjeparts adapters, Tamrons egen lista över objektiv med problem med R, till pulsrrande AF, frysningar och sämre AF-prestanda vid vissa inställningar m.m.

Det är ju väldigt komplexa system vi pratar om här så det finns väldigt många möjliga scenarier som kan påverka hur det faktiskt fungerar (eller inte fungerar) rent praktiskt

För mig är det bara ett Tamron EF 24-70 2.8 G2 som inte riktigt hållit måttet på R. För många andra fungerar det dock. Lite försiktighet och mer testande innan begagnatköp kan nog vara klokt gällande EF tredjepart.

Här har ni vad Sigma skriver och det som gäller med äldre optik som inte tillhör de nyare ART, Contemporary eller Sport i Global Vision -sviten så gäller precus samna begränsningar som mrd Sonys LAEA-3 -adapter med Sonys nyare A7 :eek:r, A9 och 1. Antingen kör man Sigma OS eller IBIS och aldrig båda på en gång.

Här har ni hela skrivningen:

Man påpekar dessutom att användarna kan förvänta sig sämre AF-prestanda än om man använder Canons egna objektiv gjorda för R. Vilket alltså är helt förväntat och inget konstigt överhuvudtaget.

Det här är ju viktig info för Canon-användare som har denna typ av objektiv. Viss vaksamhet är det säkert hälsosamt att ha även när det gäller Canons egna EF för nu kan man säkert också förvänta sig att Canon kommer försöka dumpa så mycket man kan av de EF-lager man sitter på innan de ökar takten på nylanseringen av nya R-objektiv.

Här har ni vad Sigma skriver och det som gäller med äldre optik som inte tillhör de nyare ART, Contemporary eller Sport i Global Vision -sviten så gäller precus samna begränsningar som mrd Sonys LAEA-3 -adapter med Sonys nyare A7 :eek:r, A9 och 1. Antingen kör man Sigma OS eller IBIS och aldrig båda på en gång.

Här har ni hela skrivningen:

Man påpekar dessutom att användarna kan förvänta sig sämre AF-prestanda än om man använder Canons egna objektiv gjorda för R. Vilket alltså är helt förväntat och inget konstigt överhuvudtaget.

Det här är ju viktig info för Canon-användare som har denna typ av objektiv. Viss vaksamhet är det säkert hälsosamt att ha även när det gäller Canons egna EF för nu kan man säkert också förvänta sig att Canon kommer försöka dumpa så mycket man kan av de EF-lager man sitter på innan de ökar takten på nylanseringen av nya R-objektiv.

Detta blev förvirrande. Första stycket handlar om Sigmaovjektiv för EF på Sony FE.

Sedan pratar du om Canon R. Men artikeln verkar röra just Sigmaobjektiv på R och inte Canonobjektiv men din text antyder en varningens finger of Canons egna EF objektiv med deras egna adapter på En men här bifogas inget stöd.

Givetvis kommer man få bättre prestanda avseende AF och bildstab med RF på R (det finns ju fler kontakter om inte annat) men inget tyder på att EF objektiv på R skulle ge sämre prestanda än EF objektiv på EF kamera. Sedan, som alltid med adapters, finns en risk att även något obskyrt Canonobjektiv från en avlägsen mörk bakgrund inte funkar med R FFA framgent. Sånt kan inte garanteras.

Ja det är ju stor skillnad och det har inget att göra med att det inte går att ta fina bilder med 6d eller 5dmkii som vissa försöker få det till. Jag har nästan som du gjort rent hus och satsat på RF-optik därför att foto är ett intresse som får kosta. Även mina kvarvarande EF-linser har fått ett uppsving på R.

Jag kör en gammal Ford Focus från 2007 med tejpad backspegel och lite bucklor här och var. Den tar mig från A-B vilket är mitt krav på en bil. Många har högre krav för de gillar komfort och bra funktioner.
Jag gillar komfort och bra funktioner inom foto och inte minst när komfort och funktionsökningen kan göras med 3000-4000kr. Synd att inte motsvarande skillnader kan fås för 3000kr gällande Forden😊

Jag har ju sett både min egen och andras utveckling när vi gick från Sony A till Sony E för sex sju år sedan och det jag sett var ju att många snabbt fattade att native E-objektiv hade ett antal fördelar de gamla objektiven inte bjöd på.

Jag förutspådde också att Canon-användarna skulle genomgå en liknande process och den är det säkert många som genomgår idag. Vi tyckte också att det var toppen att vi kunde köra i princip alla gamla objektiv på de nya spegellösa husen tills vi fattade vad "alternativkostnaden" för att göra detta var mot att köra nya objektiv som optimerats för den nya fattningen.

De flesta som inte enbart ser till kostnaderna och olägenheten att behöva uppgradera vill nog trots allt migrera fullt ut om det bara är möjligt. Även vi försvarade oss med adaptrarna när det inte fanns några alternativ. När det sedan gjorde det var det inte ett svårt val att packa ner två gamla kamerahus och ett gäng A-objektiv. Jag sålde allt för 2200:- spänn för jag ville egentligen bara bli av med det och jag har aldrig ångrat det beslutet. Lycka till med migrationen, jag tror inte vare sig du eller några andra kommer ångra den.

Detta blev förvirrande. Första stycket handlar om Sigmaovjektiv för EF på Sony FE.

Sedan pratar du om Canon R. Men artikeln verkar röra just Sigmaobjektiv på R och inte Canonobjektiv men din text antyder en varningens finger of Canons egna EF objektiv med deras egna adapter på En men här bifogas inget stöd.

Givetvis kommer man få bättre prestanda avseende AF och bildstab med RF på R (det finns ju fler kontakter om inte annat) men inget tyder på att EF objektiv på R skulle ge sämre prestanda än EF objektiv på EF kamera. Sedan, som alltid med adapters, finns en risk att även något obskyrt Canonobjektiv från en avlägsen mörk bakgrund inte funkar med R FFA framgent. Sånt kan inte garanteras.

Självfallet handlar det om Sigmas EF objektiv på R. Canon får nog ta hand om vad som gäller deras EF-objektiv.

Det är heller inte särskilt förvirrande för i mycket gäller precis samma saker som gäller för Sigmas A-mountobjektiv när man sätter dessa på en Sony LAEA-3 -adapter som när man sätter Sigmas EF-objektiv på adaptr på en R-kamera. Det var precis det som var min poäng. Nu fick vi alltså detta svart på vitt från själva källan Sigma.

Det finns så många som ekar att det inte finns några problem med att sätta EF-objektiv på R men precis som för oss Sony-fotografer så finns både vissa problem, villkor och funktionsinskränkningar när man sätter EF-objektiv på R-kameror och som jag påpekat så funkar det inte med att hålla sig med svepande generella påståenden för dessa saker handlar om specifika saker som måste testas innan man vet. Det är bara det jag vill att folk ska fatta.

Det finns både en uppsida i detta men även en sida som definitivt i vissa fall och vissa avseenden faktiskt är ner. Sånt kan vara bra att ha lite koll på innan man köper på sig fler billiga EF-objektiv att sätta på adapters. Sedan är det även så att det finns en del att läsa även om tredjepartsadaptrar som inte funkar bra med EF-objektiven och det gäller inte bara Sigmas MC-11.

Man kan ju alltid börja med att uppdatera FW i objektiv äldre än 2017:

For SGV interchangeable lenses released before 2017* , it is necessary that the lens firmware is updated to Ver.2.00 or later.
* The release year can be confirmed by the edition number (A017, C015, etc.) engraved on the lens barrel.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar