ANNONS
Annons

Råd inför framtiden.

Produkter
(logga in för att koppla)
Återigen: Det jag avsåg var självklart EF-optik, alltså Canon EF-optik, och Canons egen adapter.
Att Sigma och annan tredjepartsoptik inte alltid snackar ordentligt med Canon-kameror är däremot ett känt problem, men inte det jag skrivit.
Jag vidhåller det jag skrev i mitt första inlägg i den här tråden, det första svaret på originalfrågan: Om man vill byta till R-kamera kan man utan problem använda EF-optik med adaptern.

Har du kollat videolänken ovan? Där har du ett exempel på ett Sigma som inte funkar riktigt som det ska.

Jag har ju sett både min egen och andras utveckling när vi gick från Sony A till Sony E för sex sju år sedan och det jag sett var ju att många snabbt fattade att native E-objektiv hade ett antal fördelar de gamla objektiven inte bjöd på.

Jag förutspådde också att Canon-användarna skulle genomgå en liknande process och den är det säkert många som genomgår idag. Vi tyckte också att det var toppen att vi kunde köra i princip alla gamla objektiv på de nya spegellösa husen tills vi fattade vad "alternativkostnaden" för att göra detta var mot att köra nya objektiv som optimerats för den nya fattningen.

De flesta som inte enbart ser till kostnaderna och olägenheten att behöva uppgradera vill nog trots allt migrera fullt ut om det bara är möjligt. Även vi försvarade oss med adaptrarna när det inte fanns några alternativ. När det sedan gjorde det var det inte ett svårt val att packa ner två gamla kamerahus och ett gäng A-objektiv. Jag sålde allt för 2200:- spänn för jag ville egentligen bara bli av med det och jag har aldrig ångrat det beslutet. Lycka till med migrationen, jag tror inte vare sig du eller några andra kommer ångra den.

Nejdå, kommer inte ångra det och är nästan klar😃.
Hade min budget för fotoprylar varit mindre skulle jag dock absolut kunnat trivts och tagit ungefär samma bilder med bara EF-objektiv. Däremot hade jag inte orkat ta vissa bilder med min tidigare DSLR som jag lätt gör på R idag. Jag hade också missat en hel del bilder pga af. Det du är inne på är intressant för de som verkligen behöver säker af vid hög seriebildstagning. Det kommer nog blir mer och mer kännbart framöver så de som fotar snabba mål och vill vara i framkant bör nog fundera kring objektivvalen lite extra.

Det som stör mest är att ha en blandning mellan RF och EF. Det blir rätt osmidigt vid objektivbyten. Nu har jag sällan mer än ett EF med i väskan och då kan adaptern sitta färdigmonterat.

Sony har en klar fördel där med både egna och tredjepartsalternativ native.

Självfallet handlar det om Sigmas EF objektiv på R. Canon får nog ta hand om vad som gäller deras EF-objektiv.

Det är heller inte särskilt förvirrande för i mycket gäller precis samma saker som gäller för Sigmas A-mountobjektiv när man sätter dessa på en Sony LAEA-3 -adapter som när man sätter Sigmas EF-objektiv på adaptr på en R-kamera. Det var precis det som var min poäng. Nu fick vi alltså detta svart på vitt från själva källan Sigma.

Det finns så många som ekar att det inte finns några problem med att sätta EF-objektiv på R men precis som för oss Sony-fotografer så finns både vissa problem, villkor och funktionsinskränkningar när man sätter EF-objektiv på R-kameror och som jag påpekat så funkar det inte med att hålla sig med svepande generella påståenden för dessa saker handlar om specifika saker som måste testas innan man vet. Det är bara det jag vill att folk ska fatta.

Det finns både en uppsida i detta men även en sida som definitivt i vissa fall och vissa avseenden faktiskt är ner. Sånt kan vara bra att ha lite koll på innan man köper på sig fler billiga EF-objektiv att sätta på adapters. Sedan är det även så att det finns en del att läsa även om tredjepartsadaptrar som inte funkar bra med EF-objektiven och det gäller inte bara Sigmas MC-11.

Man kan ju alltid börja med att uppdatera FW i objektiv äldre än 2017:

For SGV interchangeable lenses released before 2017* , it is necessary that the lens firmware is updated to Ver.2.00 or later.
* The release year can be confirmed by the edition number (A017, C015, etc.) engraved on the lens barrel.

Fast återigen upprepas "Sånt kan vara bra att ha lite koll på innan man köper på sig fler billiga EF-objektiv att sätta på adapter" när du tidigare bekräftar att det rör sig om tredjepartsobjektiv med adapter mellan EF och R. Jag uppskattar dina erfarenheter kring tredjepartsobjektiv och adapters på Sony där du har gedigen kunskap. Jag instämmer i att det alltid finns osäkerhet med tredjepartsobjektiv framgent men det är viktigt att skilja på originalobjektiv med annan fattning och adapters och tredjepart. Vad jag förstått fungerar det ganska bra med Sony/Minolta A objektiv med LA-EA5 på Sony även om man inte får full prestanda utan original FE fattningsobjektiv. Detta är dock utanför mitt kunskapsområde så jag lämnar kompatibilitet gällande Sony till dig som expert där din kunskap Vida överskrider min.

... men folk har ju exv. samma typ av "pulserande" AF-problem med både 5R och 6R med Canons egna EF också som man sett med både Sigmas och Tamrons långa telezoomar. Felen har kvarstått trots FW-uppgraderingar.

Vill man se dessa problem där de faktiskt verkar existera, så är det ju inte särskilt svårt att hitta exempel på drabbade. Se nedan:
This happens about 25% of the time with both my EF 100-400 and 500, both mk2.

Dessa problem verkar inte finnas med RF-objektiven på samma sätt.

De problem vi alltså talar om här är de samma som visas i denna video:

Mirrorless AF Issues Strike Again! Sigma 150-600 Autofocus Test on the R5 - YouTube

Man har även haft frysningar som krävt att batterierna tas ut för att nollställa möjligen realaterade till IBIS. Nä det gäller IBIS, så verkar det funka precis likadant som med Sony. IBIS och stabilisering i objektiven kan köras tillsammans med riktiga RF-objektiv, dock inte med EF på adapter, då måste man välja IBIS eller IS eller Sigma OS som exempel.

My Canon R5 autofocus issue with birds (naturescapes.net)

by jnadler on Sat May 29, 2021 6:58 pm
jnadler
Forum Contributor

Visit website
After a month of extensive small songbird shooting with my new R5, I have experienced significant issues with the camera not attempting to focus at all with single point on avian subjects,, even close. In an R5 user forum, I am getting much feedback of others experiencing the exact same problem. When attempting focus on even a close bird with the single point entirely on the bird, no focus attempt is made. This happens about 25% of the time with both my EF 100-400 and 500, both mk2.

I am using back button focus, and turned on, when Af is impossible.

This has never happened with these same lens on any DSLR body.

I was considering sending it back untilI I received many similar experiences in a Facebook forum.

At this point, it is unacceptable to use this body for bird photography with such focusing uncertainty.
Jeff Nadler
Jeff Nadler Nature Photography
Moose-loons-325 bird species-Adirondacks

Senast ändrad:
Jag använder R5 och 500/4 Mark 2 med adapter. Jag har aldrig sett minsta problem med detta. Däremot att fotografera fåglar med single point AF är väldigt svårt/olämpligt med vare sig RF eller EF objektiv. Det fungerar väldigt mycket bättre med ögon AF för djur. Det verkar som om många problem består i att folk använder samma metod som med en DSLR när man ska fota med en spegellös. Detta ska man inte blanda ihop med EF respektive RF objektiv.

Jag har ett RF 100-500 att jämföra med.

Får erkänna att jag inte tittade på filmen innan jag svarade i inlägg 42 då jag vet att tredjepart EF haft problem på R-serien och vi pratade om Canons egna EF-objektiv i tråden. När det gällt Canons EF objektiv har det oftast handlat om att vissa inte klarar att hänga med i hög seriebildstagning och därför nämnde jag den bristen.

När jag nu sett filmen så finns det saker i den som jag inte tror är kopplat till EF vs RF.

Pulserandet har jag inte upplevt på varken Canons EF eller RF objektiv men kan ju ha haft tur. Dyker det upp flera som beskriver dessa problem med Canons egna EF optik så är det ju inte bra dock. Canon är ganska beroende av att kunderna långsamt kan migrera.

Med EF 100-400 4.5-5.6 L is ii hade jag först problem med att af hängde sig och att det manuellt behövde hjälp för att hitta fokus igen precis som i filmen. I mitt fall berodde det på att jag inte hade ”objektivdrift när AF är omöjlig” satt på on (med objektivet i filmen hjälpte inte det). När jag väl ändrat den inställningen jagade visserligen af ibland men hittade oftast fokus tillslut. Det är ju inte ovanligt med DSLR eller R-serien med RF optik heller.

Ett problem som jag inte heller kan se hänger ihop med EF vs RF är af-punkt på föremål med låg kontrast i röriga (oftast bakbelysta) bakgrunder. Jag kan inte svära på att RF är lika dåligt, men tyvärr upplever jag problemet med både EF och RF i dessa situationer hursomhelst. Det finns uppenbarligen områden där gamla af-tekniken i DSLR är säkrare, iallafall på deras korslagda af-punkter som är en bristvara även i 5dmkii och 6d som vi gjort jämförelser med i denna tråden. Det sägs ju att Canon arbetar med sensorer som får pixlar med mer liknande kvalitet som dessa korslagda eller dubbelt korslagda af-punkter som mäter både vertikalt och horisontellt vilket troligen kommer avhjälpa problemet. (Tror jag förstått detta rätt annars får Fredrik rätta mig som har bra koll på tekniken).

Det Ulf är inne på håller jag med om till stor del. Det gäller att lära sig använda de nya sätten att fokusera. Träffbilden ökar då markant jämfört med DSLR. Däremot blir det ju problem när dessa nya mer automatiskt styrda af-inställningar inte klarar vissa situationer och de manuella fungerar sämre än med DSLR. Ja allt är inte guld och gröna skogar med Canon spegellöst men totalt sett är det åtminstone guld. De gröna skogarna introduceras nog i R1.

... men folk har ju exv. samma typ av "pulserande" AF-problem med både 5R och 6R med Canons egna EF också som man sett med både Sigmas och Tamrons långa telezoomar. Felen har kvarstått trots FW-uppgraderingar.

Vill man se dessa problem där de faktiskt verkar existera, så är det ju inte särskilt svårt att hitta exempel på drabbade. Se nedan:
This happens about 25% of the time with both my EF 100-400 and 500, both mk2.

Dessa problem verkar inte finnas med RF-objektiven på samma sätt.

De problem vi alltså talar om här är de samma som visas i denna video:

Mirrorless AF Issues Strike Again! Sigma 150-600 Autofocus Test on the R5 - YouTube

Man har även haft frysningar som krävt att batterierna tas ut för att nollställa möjligen realaterade till IBIS. Nä det gäller IBIS, så verkar det funka precis likadant som med Sony. IBIS och stabilisering i objektiven kan köras tillsammans med riktiga RF-objektiv, dock inte med EF på adapter, då måste man välja IBIS eller IS eller Sigma OS som exempel.

My Canon R5 autofocus issue with birds (naturescapes.net)

by jnadler on Sat May 29, 2021 6:58 pm
jnadler
Forum Contributor

Visit website
After a month of extensive small songbird shooting with my new R5, I have experienced significant issues with the camera not attempting to focus at all with single point on avian subjects,, even close. In an R5 user forum, I am getting much feedback of others experiencing the exact same problem. When attempting focus on even a close bird with the single point entirely on the bird, no focus attempt is made. This happens about 25% of the time with both my EF 100-400 and 500, both mk2.

I am using back button focus, and turned on, when Af is impossible.

This has never happened with these same lens on any DSLR body.

I was considering sending it back untilI I received many similar experiences in a Facebook forum.

At this point, it is unacceptable to use this body for bird photography with such focusing uncertainty.
Jeff Nadler
Jeff Nadler Nature Photography
Moose-loons-325 bird species-Adirondacks

Lustigt att du citerar någon som använder "fel" fokusläge för situationen när du annars är så noga med att påpeka att man måste ställa in sin kamera rätt om det gäller Sony ...

Många som tittar på DXOMark tydligen.
Personligen föredrar jag Studio shot comparison hos Dpreview när det gäller sensorer. Man ser upplösningen på sedeln, när bruset är störande och risken för moiré tydligt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar