Annons

Råd gällande Dslr

Produkter
(logga in för att koppla)

TordYvel

Medlem
Hejsan!
Efter ett gäng år ifrån fotograferandet så har jag kommit igång så smått med det analoga svartvita. Mycket kul och spännande, framför allt att jobba med mellanformat som jag tycker ger någon extra i bilderna.
Funderar på att komplettera med en dslr för vissa natur och konstfotografering och för att jobba lite med grafisk design etc.
I somras hittade jag min gamla nikon f75 som jag köpte på högstadiet efter ett år som tidningsbud i kvarteret. Då ingick det två kit objektiv, 28-80mm 1:3.3-5.6 G och ett 70-300 1:4-5.6 G.
Hade först en tanke på att köpa någon nikon fullformat eftersom jag har objektiv till (om än inga premium eller speciellt för fx) men sen funderade jag på om man inte bara ska ”starta om ” med ett nytt märke, typ Canon etc.
Dock har jag ingen koll alls nu för tiden på marknaden så vad råder detta kompetenta forum för en sån som mig? Hade tänkt runt 5000 för ett hus om jag hade kunnat använda objektiven, tänker att man nog kan få något kompetent för det.

Du kan ju inte använda dina gamla Nikonobjektiv på en dslr från Canon, så vill du få nytta av de gamla gluggarna är det ett Nikon-hus som gäller. Eller missförstod jag dig nu?

Du kan ju inte använda dina gamla Nikonobjektiv på en dslr från Canon, så vill du få nytta av de gamla gluggarna är det ett Nikon-hus som gäller. Eller missförstod jag dig nu?
Så långt är jag själv med. Tror min fråga är om det är värt att satsa på ett nikon hus med dom objektiven?

Nu är jag själv Nikonfotograf och väldigt nöjd med Nikon.

Vill du dra nytta av objektiven måste du som du skriver en DSLR, hittar du en D810, D850 till bra pris är det bara att slå till. DSLR är kanske dock inte vad jag skulle rekommendera nu, dom spegellösa kamerorna är definitivt framtidsmusiken nu. På en spegellös Nikon med deras konverter till F-objektiv kommer du förmodligen inte få någon autofokus med dina objektiv.

Så du kan fritt välja och med Nikons nya Z-kameror kommer du säkerligen bli jättenöjd, förmodligen kommer du bli det med en Canon också om du har en tumme som funkar med deras kameror. En Nikon Z eller Nikon D8xx kommer förmodligen dock kännas lite mer familiär om du är van vid en F75.

Nu är jag själv Nikonfotograf och väldigt nöjd med Nikon.

Vill du dra nytta av objektiven måste du som du skriver en DSLR, hittar du en D810, D850 till bra pris är det bara att slå till. DSLR är kanske dock inte vad jag skulle rekommendera nu, dom spegellösa kamerorna är definitivt framtidsmusiken nu. På en spegellös Nikon med deras konverter till F-objektiv kommer du förmodligen inte få någon autofokus med dina objektiv.

Så du kan fritt välja och med Nikons nya Z-kameror kommer du säkerligen bli jättenöjd, förmodligen kommer du bli det med en Canon också om du har en tumme som funkar med deras kameror. En Nikon Z eller Nikon D8xx kommer förmodligen dock kännas lite mer familiär om du är van vid en F75.
Är det dom dslr modellerna man ska ha lite utkik efter? Vilka z modeller kvalar in på budgeten? Alltså begagnat snackar vi.
Äldre teknik har jag inga problem med och tror inte att det hindrar mig idags läget. Kör ju en yashica TLR från tidigt 60-tal som jag fullkomligt älskar prestandamässigt och öven en Minolta srt 100x från -82 enligt kvittot som jag håller på att bli kompis med.

D800E och D810 borde gå att hitta för det på begagnatmarknaden.
Z kräver nog några tusenlappar mer. En Z6 går kanske att hitta för 5000 på begagnatmarknaden.

Fast de två objektiven är billiga kit och instegsobjektiv och jag skulle inte låsa mig till ett system p g a dem. Du är helt fri att välja system. Dagens begagnat värde på vart och ett av dessa två om du ens får dem sålda är under 500kr styck.

Fast de två objektiven är billiga kit och instegsobjektiv och jag skulle inte låsa mig till ett system p g a dem. Du är helt fri att välja system. Dagens begagnat värde på vart och ett av dessa två om du ens får dem sålda är under 500kr styck.
Nej och vilket system ska man då välja isåfall och varför?

En Nikon-F-till-Canon-EF adapter är högst några millimeter tjock så det märks knappt att den sitter där.

[..] Då ingick det två kit objektiv, 28-80mm 1:3.3-5.6 G och ett 70-300 1:4-5.6 G.
Hade först en tanke på att köpa någon nikon fullformat eftersom jag har objektiv till (om än inga premium eller speciellt för fx) men sen funderade jag på om man inte bara ska ”starta om ” med ett nytt märke, typ Canon etc.
[…]
Jo, dina objektiv är gjorda för FX. Men det finns nog inga tunga skäl ändå att basera ett val av nytt system på dessa två gluggar du har liggandes. Så du står inför ett val av obegränsade möjligheter.

Nej och vilket system ska man då välja isåfall och varför?

Det finns inget enkelt svar på den frågan. De tillverkare som är kvar är alla bra. Mitt generella råd är att avser man skaffa specifika objektivtyper basera val av system på dessa. Avser man skaffa många objektiv kolla prisbilden på objektiv till systemet generellt. Tänker man enbart ha någon normalzoom och kanske telezoom och ev vidvinkel zoom utan speciella egenskaper spelar systemval ingen roll. Då kan man lika gärna gå på kamerahuset och det som känns bäst i handen.

Både Nikon och Canon kan använda objektiv för spegelreflexer på sina spegellösa med lämplig adapter. Canon har dock en fördel här i att deras objektivfattning sen 1987, EF, var betydligt modernare redan när den infördes än motsvarande för Nikon. Det finns alltså en uppsjö med EF-objektiv från 1987 och framåt som alla fungerar lika bra på en ny R-kamera som på en spegelreflex. För Nikon finns det ett antal olika varianter av F-fattningen, som fungerar mer eller mindre bra på en spegellös.
När det gäller Canon är det så att R-kamerorna implementerar kommunikationsprotokollen för både EF och RF. Så den enklaste adaptern är bara en rörbit för att få rätt avstånd mellan objektiv och kamera samt några sladdar för att koppla ut signalerna till rätt kontakt. Någon elektronik behövs inte i den adaptern.

Canons nya objektiv med RF-fattning har en tendens att kosta en del. Det finns några få under 5000 kronor, men de flesta mer intressanta ligger över 10000 kronor. Dock finns det rätt många som nu byter system och säljer bra begagnade EF-objektiv till rimliga priser. Jag köpte själv ett EF-objektiv från en som skulle ersätta det med RF till en tredjedel av nypriset.

Fördelen med dSLR är att du får mer valuta för pengarna inom din begränsade budget. dSLR blir inte sämre bara för att spegelfria har kommit fram.
Så jag rekommenderar att titta på begagnad dSLR, men kanske även på Canons M-serie. Annars, det är kloka ord vad Fredrik AVT skriver.

Säg till mig när du hittar en beg Z6 för 5000kr ;)

Borde vara ganska snart, dom ligger på runt 7000kr begagnade nu med kit-objektivet. Tror att Nikon sålde den mest med kit-objektivet. Och 7000 är för en med många bilder tagna.

En ny kostar 15000, så jag hade gett mer än 5000 för en nu.

Senast ändrad:
Skall man idag få en kamera med objektiv för max 5000kr blir det antingen instegsmodeller med kitobjektiv om det skall vara nyare annars kan man få hyfsade grejer (för stillbild - för video kanske man vill ha nyare och då högre prislapp) för max 5000kr men det blir lite äldre.

T ex Panasonic G6, 7,80 eller GX8 med 14-140 eller 12-60 (ffa den billigare f/3,5-5,6) och någon enklare tele. Olympus EM1 (max 2000kr) med något panasonic objektiv eller kanske 12-40/2,8 (ca 4000kr).

Nikon D610 med AF-S 24-85 ryms sannolikt eller Canon 5D II eller 6D med Tamron 24-70/2,8 version 1 ligger precis över (ca 6000-6500kr tillsammans).

Alla mina förslag är beg.

Objektiven som TS har är för FF så går förstås att använda på en Nikon DSLR och passar bäst på FF.

Kompromisser måste förstås göras med en sådan budget och film med lite högre krav går inte riktigt.

Just Canons M-serie är nog det sämsta av allt att satsa på. Det kommer ganska säkert att varken introduceras nya kamerahus eller nya objektiv, eftersom R-seriens billigare modeller redan tagit över denna nisch.
Det är 100% rätt det du skriver, men det som jag menade att just det du poängterar är anledningen att man kan få mycket valuta för pengarna om budgeten är begränsad till 5000 kronor. Och för 5000 kronor har man inte, i mitt tycke, investerat sig fast för alltid i ett system.
Själv har jag skaffat EOS M10 som 3e kamera, och tycker att bilderna på stillastående objekt blir helt godtagbara (efter justering i Canon PP), överlägsna mobiltelefonbilderna, däremot så blir många bilder tagna i situationer där jag inte orkar bära EOS 7D mk2 med L objektiv med mig.

Senast ändrad:
Det är 100% rätt det du skriver, men det som jag menade att just det du poängterar är anledningen att man kan få mycket valuta för pengarna om budgeten är begränsad till 5000 kronor. Och för 5000 kronor har man inte, i mitt tycke, investerat sig fast för alltid i ett system.
Själv har jag skaffat EOS M10 som 3e kamera, och tycker att bilderna på stillastående objekt blir helt godtagbara (efter justering i Canon PP), överlägsna mobiltelefonbilderna, däremot så blir många bilder tagna i situationer där jag inte orkar bära EOS 7D mk2 med L objektiv med mig.

En ytterligare fördel med M-serien är att de är så väldigt små och smidiga, både hus och objektiv, om man prioriterar sådant förstås. Objektivfattningen på EF-S har samma storlek som EF-fattningen och den är avsedd för FF och därmed onödigt stor och klumpig för APS-C, och detsamma gäller väl för R-kamerorna med APS-C, det är en väldigt liten sensorruta i det där stora hålet. Nu har jag ingen M-serie själv så jag har ingen hppfattnign om hur de fungerar rent praktiskt.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto