Frekeman
Aktiv medlem
Ett sätt att utveckla den egna stilen är helt enkelt att inte titta för mycket på vad andra gör utan fota mycket själv och det skadar inte att göra sånt som 1) sånt som blir bra 2) sånt som är kul 3) sånt som är lättillgängligt (man kanske inte behöver åka till NY utan det kanske räcker med ett besök till närmsta stadscentrum) 4) och hela tiden variera sig med avseende på utrustning, fram med extremvidvinkeln, telet och blixten, och plats (park, tunnelbana, stadion, hamn...) 5) Inte hänga upp sig på att det ska vara "gatufoto".
Jag håller med dig om att det nog är viktigt att gå ut och fota tillräckligt ofta. Men, jag ser ingen risk med att konsumera för mycket gatufoto precis på samma sätt som att en komponerande musiker inte kommer att lida av att lyssna på andras musik.
Att man vill fota "sånt som blir bra" är väl självklart ändå? Man ger sig väl aldrig ut för att fota nåt som blir dåligt? Gatufoto är för det mesta en lättillgänglig företeelse. Att variera sig med olika objektiv och utrustning tror jag inte alls på för att hitta en egen stil eftersom olika brännvidder med mera förändrar bilden i stor utsträckning för de flesta fotografer .