Gatufoto
Hej på er.
Har läst alla inläggen här och finner det intressant då jag själv gärna tar bilder som allmänt kallas "Gatufoto"
Skulle gärna vilja vara med i gatufotopoolen men kan inte , efter att ha läst reglerna (om jag nu kommer ihåg rätt) så får man inte ta bort eller förändra i bilderna. I princip bara beskära, skugga och efterbelysa bilden.
Får en känsla av att det också kan vara så i naturfoto.
För mig är det helt ointressant hur man gör med sin bild för att förmedla sin känsla för motivet, det viktiga är vad för slutresultat som man får fram.
Om jag plockar bort något direkt i den verkliga situationen eller klonar bort det i photoshop så gör jag gärna det om det kan få till den känsla som jag vill ha.
Vissa tycker inte man ska påverka det som händer i gatufoto utan bara avbilda det som sker, visst så fotar jag själv ibland också men vill ofta också gärna få ett personligt möte med de jag fotar. Det ger så oerhört mycket tillbaka.
Sedan om det ska vara i färg eller i s/v tycker jag var och en faktiskt själva får avgöra, även om jag själv föredrar det s/v, då jag tycker det gör att man ser och renodlar motivet på ett annat sätt än i en bild i färg.
Men jag tycker inte att man ska ha med sitt namn i bilden, det stör rent för mycket för mig, de som vill ta ens bild kan utan problem plocka bort det ändå.
Men det är bara vad jag tycker.
Kan väl bara konstatera att jag tycker det finns rent för mycket regler i gatufoto som begränsar oss.
Håller med Börje Norhager i hans konstaterande "att bilden måste ha något mer att säga, ge upphov till en känsla eller ett engagemang, positivt eller negativt från bildbetraktarens sida".
Att man försöker göra något mer än bara avbilda något, annars blir det blir som en art-bild, som jag ser mycket i naturfoto och då blir det gärna tråkigt.
Får också en känsla av att många inte kan eller vill efterbehandla sina bilder i något fotoprogram. Att bilden ska vara färdig rakt ut från kameran. Det är som att man inte skulle göra något med sin bild i ett mörkrum när man jobbade med det analoga.
För mig är det märkligt att inte efterbehandla sina bilder, då det kan lyfta en bild oerhört mycket.
Angående vilken kamera man använder så är det också helt ointressant för mig, samma här, det viktiga är vad man får fram inte vilken utrustning man använder.
Som man skulle säga till en kock som har tillagat en riktigt god middag att det måste vara en riktigt bra spis han har eftersom maten blev så god och det gör man väl inte.
Själv började jag med det analoga s/v fotot och när jag gick över till digitalt så har jag nästan uteslutande fortsatt med att göra s/v bilder, varför det. Kanske för att jag är en målare med defekt färgseende
Ja det blev mycket av detta, med mina funderingar.
God fortsättning på er.