NikonFX
Aktiv medlem
Den efterbehandling som kameran gör om du fotar i jpg i samma ögonblick som du trycker av kan du istället göra i View NX när du kommer hem. Då har du med dig informationen i en riktigt raw-fil och det enda du behöver göra är att ladda in bilderna i datorn, markera alla och överföra till jpg med den kameraprofil som du önskar. Datorn sköter detta helt själv och det tar bara några sekunder per bild och det blir exakt samma resultat som om du kört konverteringen till jpg direkt i kameran. Du tjänar alltså i princip ingenting på att köra jpg direkt i kameran utan det enda som händer är att du förlorar data som du aldrig kan hämta tillbaka.Nu hänger jag inte med riktigt, vad var det du inte förstod? Jag är medveten om att kameran gör en behandling vid överföringen till jpeg, men det jag syftade på var ju att försöka göra en bild som är så nära fotoögonblicket som du själv upplever att du ser, naturligtvis så är med mycket fördelar med raw då man i stort sett kan göra vad man vill med bilden, men kamerorna idag tycker jag har kommit så långt så att man inte behöver göra så mycket längre, i alla fall om man tar lite längre tid på sig under exponeringen och provar ett par olika tider och bländare, sen om man får en bild som kamerans behandling själv har hanterat bra så är det ett plus tycker jag jämnfört mot att sitta och dra i reglagen i raw i en timme, inte för att jag har nåt emot det, en behandlad bild får man ju alltid bättre resultat med om man själv sköter behandlingen i raw jämnfört mot kamerans behandling, det jag menar dock är att det är riktigt kul att kunna slänga över lite jpeg:s från kameran till datorn utan att enligt en själv behöva göra någon efterbehandling alls. att ta ett kort från det ögonblicket man kramar slutaren brukar ta 1/1000 1/2000s "ja i alla fall om det är lite ljusare ute" men att framkalla själva bilden hemma vid datorn kan ta upp till en timme om bilden är helt fel om du förstår... Så det är väl roligare att kunna komma hem och bara kunna lägga in bilden på datorn och vara nöjd om både du och kameran har gjort ett bra jobb vid fotoögonblicket? Jag är absolut för behandling, det lilla extra man kan göra vid en behandling kan ge bilden också "det" lilla extra.
Att bildbehandla en hel dags fotograferande tar bara några minuter för en normal dator och detta sker samtidigt som du dricker kaffe framför TV:n eller nått. Så jag förstår inte alls varför man ska köra jpg direkt i kameran eller varför man ska romantisera en svunnen tid som inte har funnits, alltså den där efterbehandling aldrig skedde.
Om du vill spara de få minuter det tar att automatiskt efterbehandla kan du ju köra både raw och jpg direkt i kameran.
Senast ändrad: