phool
Aktiv medlem
Idag åkte jag och min flickvän till västerås hamn för att titta runt och ta lite bilder, vi har varit där förut och visste att det finns flera roliga motiv, mycket båtar och vatten, själv är jag lite av en fiskare så jag hade hoppats att få sen nån drilla en fisk som man kanske fick fota. Hade bestämt mig för en sak dock, bara plåta i jpeg och absolut ingen efterbehandling, jag har ju rutnät i sökaren för att få någorlunda raka bilder, en bra kamera och ett bra objektiv, och lite kunskaper. Jag har valt ut dom som jag tyckte blev bra under dagen och ska lägga dom i ett album. Kanske skulle ha gjort ett blogginlägg istället men jag har aldrig bloggat och kommer troligtvis aldrig att göra det heller. Hur som helst så är väl mitt budskap att man kan ta bra bilder utan att efterbehandla om man bara går in för det, nu är det inte säkert att alla tycker att bilderna är bra, men jag är nöjd i alla fall, samtliga bilder är direkt ur kameran utan ens beskärning eller nån annan form av behandling i datorn. Tog dom på sd läget med min kamera med lite uppställd skärpa och kontrast i bildläget, dom är i antingen bländarprioritet eller manuellt läge. Enda jag ska göra att förminska dom. Kamera nikon D7000, objektiv nikkor af-s 50 1.4g.
Jag är inte särskilt duktig eller kunnig, men vad roligt att man kan få till det om man bara koncentrerar sig och tänker "dom här får inte redigeras" tror att man tar bättre bilder då faktiskt, vad har ni för tankar runt detta? Brukar ni tänka att ni ska försöka ta bilder utan någon som helst efterbehandling? Eller är det bara raw som gäller för hela slanten? Här är albumet http://www.fotosidan.se/member/portfolio/view.htm?ID=314691 Mvh
Jag är inte särskilt duktig eller kunnig, men vad roligt att man kan få till det om man bara koncentrerar sig och tänker "dom här får inte redigeras" tror att man tar bättre bilder då faktiskt, vad har ni för tankar runt detta? Brukar ni tänka att ni ska försöka ta bilder utan någon som helst efterbehandling? Eller är det bara raw som gäller för hela slanten? Här är albumet http://www.fotosidan.se/member/portfolio/view.htm?ID=314691 Mvh