Annons

Rätt exponering

Produkter
(logga in för att koppla)

blackforest

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag fotar väldigt mycket ute i naturen, men jag har ett stort problem när det gäller solnedgången.
Senast jag gförsöke mig på det så blev allting superljust och suddigt.
Kan man få hjälp och tips om hur man kan fånga solnedgången på bild?
mvh Fanny
 
Precis. Kör på tex. helt manuellt läge, och så underexponerar du några steg genom att ha längre slutartid och större bländare, eller lägre ISO. Eller allt tillsammans :D
 
Nu känner jag mig väldigt blåst men överexponerar man inte om man ökar slutartid, bländare och iso?
Bör man inte minska istället?
 
Mät ljuset på himlen en liten bit vid sidan om solen och "lås"
kameran på det värdet, brukar bli rätt bra som utgångspunkt.
Sen kan du öka och minska exponering nåt steg och ta några extra bilder så bör du komma hem med nåt som blir bra.

Edit: Vad jag se har du minst två bra solbilder i dina album. Är du inte nöjd med dom?
 
Mät ljuset på himlen en liten bit vid sidan om solen och "lås"
kameran på det värdet, brukar bli rätt bra som utgångspunkt.
Sen kan du öka och minska exponering nåt steg och ta några extra bilder så bör du komma hem med nåt som blir bra.

Edit: Vad jag se har du minst två bra solbilder i dina album. Är du inte nöjd med dom?

Jodå, men detta gällde bland annat när solen går ner, var på semester och fick verkligen inte till det med ljuset och exponeringen.
 
Hej!
Jag fotar väldigt mycket ute i naturen, men jag har ett stort problem när det gäller solnedgången.
Senast jag gförsöke mig på det så blev allting superljust och suddigt.
Kan man få hjälp och tips om hur man kan fånga solnedgången på bild?
mvh Fanny

Att få helt korrekt exponering både på himmel och förgrund klarar inte kameran. Antingen "bränner" du himmelen eller får förgrunden för mörk.

Du kan använda ett halvtonat ND-filter för att mörka ner himmelen. Fotar du med stativ kan du "gaffla" genom att ta exp.för himmeln och en exp. efter förgrund, och sen slå ihop dom i ditt bildbehandlingsprogram.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.