Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Räta upp en bild

Produkter
(logga in för att koppla)

agneta72

Medlem
Jag antar och hoppas att det finns en del PS-kunnigt folk här och att jag kan få svar på min fråga!

Jag vill veta hur man kan räta upp en bild, få horisonten att bli rak. Eller om jag kan få tips på någon bra sida på nätet som man kan kika på. Gärna någonstans där man kan läsa in sig på PS med lite tips och så...

Tackar på förhand för ev svar!
 
Under färgpippeten finns det en linjal använd den och dra ett sträck efter horizonten gå till Image (bild) rotera canvas och välj arbritrary (ligger nedanför motsols) och klicka ok .

viola då var det klart
 
Använd "Measure tool" och dra en linje längs horisonten.

Välj Images / Rotate Canvas / Arbitrary...
Då kommer rutan " Rotate Canvas" upp med förifyllt antal grader bilden skall roteras för att horinsonten skall bli rak. Klicka OK så roteras bilden.

Sen är det bara att beskära bilden.
 
linjalen som de andra sa.. eller om det är superbråttom: ctrl /kommando-a och ctrl/kommando t. rotera bilden med musen i ngt hörn och enter.
 
Canvas = arbetsyta?

Tack snälla ni för era svar. Jag tror att jag kan ha fått till det! Jag antar att canvas är detsamma som arbetsyta? För jag hittar ingen canvas i min PS...

Råkar ni också veta om det går att redigera en publicerad bild och lägga upp den igen i samma pool eller måste jag vänta tills nästa dag?
 
Det stämmer bra det. Arbetsyta = Canvas.

Gå bara in å redigera bilden, å bläddra till den nya, sen ladda upp. Det byter ut den befintliga bilden, och behåller allt annat.
 
En sista dum fråga...

Nu har jag lyckats räta upp horisonten, men istället blir hela bilden sned. Ska det vara så? Jag tycker inte att det ser klokt ut... Men när jag tänker efter kanske det inte går att få till det på ett annat sätt...
*känner mig inte jättesmart just nu* ;-)
 
Den måste beskäras på nytt efter att du rätat upp den, så det försvinner ju en del på alla håll, och det försvinner mer ju mer som bilden var sned från början givetvis. Men utgå alltid från orginalbilden, räta upp den och beskär, så du inte beskär en redan beskuren bild.
 
Vet inte om det är det du menar, men du får beskära bort de yttre delarna på bilden med crop verktyget efter att du roterat bilden. Beskär kanske det heter på svenska?

EDIT: Niklas han före :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.