hornavan skrev:
Det enda jag kan hitta om objektiv är fågpr om telfoto ch vidvinklar. Bägge är tillåtna. Fisheye-effekt är förbjuden, men det säger ju inget om Lensbaby.
En sådan här definition kan ju inte ta upp specifika tekniska företeelser som Lensbaby, sidan jag länkade till var en sida med lite exempel.
Håller du inte med om att en fisheye, likväl som en Lensbaby har som grundläggande idé att förvränga och förändra bilden?
Jag tycker det är stor skillnad mot en vanlig lins, som pga begränsningar i tekniken inte riktigt förmår få med exakt som det såg ut - små distortioner, ljusförlust i hörnen odyl.
Det handlar mycket om intentionen man har, slänger man på ett filter (före eller efter exponering...) för att förändra färgerna totalt har du inte en TrustImage-bild, men en graderat gråfilter är OK då det motverkar kamerans tillkortakommanden vad gäller exponeringen, för att bättre återge hur det såg ut på riktigt.
Om varje fotograf får lägga egna värderingar i vad reglerna såger då blir det snart anarki.
Nej det får de inte - men det går förståss inte heller att räkna upp allt som är OK och inte, den listan skulle bli oändlig.
TrustImage har sin Qualification #3 som effektivt men inte helt precist "sätter ner foten" när det gäller sådana här frågor. Man får ställa sig frågan "Hade bilden godkänts som pressbild i amerikanska nyhettidningar?" - och här kan man nog jämställa med svenska tidningsmedia.
Denna klausul gör tex svartvita bilder OK, då det är en gängse uppfattning att de återspeglar verkligheten - trots avsaknad av den naturliga färgen!
http://www.trustimage.org/check/onQ3.html
http://www.trustimage.org/etc/canrs.html
Tyvärr blir de här diskussionerna alltid laddade pga uppfattningen att manipulation / "icke Trust Image" är något generellt "fult", som man inte skall hålla på med. Så är det ju rakt inte.
En TrustImage-märkning skall väl mer ses som tex Svan- eller KRAV-märkning, eller urpsrungsmärkning av kött. Den redovisar bara att varan möter en del kriterier och regler, sen får man göra vad man själv vill med den informationen.