Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Räknas detta som stulen bild?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ring honom. Tala om att han borde frågat dig om användandet, alltså upplys om att man inte får ta bilder så. Erbjud honom att köpa den kanske, eller be att han tar bort den eller det du tycker är rimligt..
Jag skulle inte gjort något stort av det iaf, även om han faktiskt har begått ett fel.
Hade skrivit annorlunda om det hade varit om det var en bilfirma som annonserat och inte en privatperson.

Och så en fråga till dig, har du frågat bilägaren till den vita i bg om bildpubliceringen på din hemsida? Jag hade nog suddat bort registreringsnumret annars..
 
Min syn på det hela är att du skall låta det passera istället för att småaktigt riskera en vänskap.

Ibland har vi en förmåga på fs att överskatta värdet på våra alster och kanske att vi ibland skulle vänta med de stora processerna om bildstöld till dess vi har gjort oss ett världsnamn och det är stora pengar inblandade.

Ta det som ett erkännande att han tyckte att din bild var den bästa som fanns med hans bil på och var glad över det istället. Han har ju på intet sätt försökt utge sig för att vara fotografen av bilden eller försökt tjäna pengar på att sälja din bild.
 
Stoffe69 skrev:
Min syn på det hela är att du skall låta det passera istället för att småaktigt riskera en vänskap.
Vill påpeka att jag hade svarat annorlunda också om jag uppfattat att det var en vän. Är det en vän?
Isf skulle jag nog slopat raden "erbjud att köpa den kanske...."
 
Nu läser ni inte HELA (kristoffer och lotta), när han skriver -"En polare till mig hittade denna annonsen på blocket".

Bilen är inte vännens, utan vännen hittade annonsen.

Vidare, Lotta, PUL gäller inte för annat än fysiska personer - så han behöver såldes inte sudda några skyltar.

Till Viktor - Annonsören har olovligen använt en bild som du uppenbarligen tagit. Solklar bildstöld.
 
Jo Peter, jag är rätt övertygad om att registreringsplåtar faktiskt visst omfattas av någon klausul enligt PUL.
De kan ju leda direkt till en person och är därmed en personuppgift..

Sen läste jag hela frågan och uppfattade inte heller inlägget som att det var en vän vilket borde framgått av båda mina inlägg. Bildstöld anser jag också som sagt att det är.
 
Senast ändrad:
Håller med Andreas. Varför?

Du har pga bilintresse varit på "The Car Show".
Det har uppenbarligen ägaren till bilen också.
En tredje person vill köpa bilen för att ägaren skall kunna köpa eller bygga en ännu häftigare.
Alla är lyckliga: Du har tagit en fin bild och visat den för världen. Ägaren har sålt sin bil och byggt en ny. En tredje person har fått köpa en häftig bil.

Vad skulle du vinna på att bråka?
Osämja bland bilentusiaster?

Ibland måste man låta udda vara jämt.

Men visst är det stöld. Påpeka det om du råkar träffa annonsören.
 
Ja det var en polare som hittade annonsen, annonsören har jag inte en aning om vem de e.

Jag hade inte tänkt göra något förutom o kanske skicka ett mejl o säga att han egentligen skulle frågat först. Mig stör det egentligen inte, de e ju som sagt bara en privat annons.

Ang de där me reg nummret så var det ett lagligt event och om man är där med sin bil så får man nästan räkna med att få den fotograferad och förmodligen publicerad någonstans. Hade det varit på ett illegalt event eller om den bara hade kört förbi på gatan så hade jag blurrat reg nummret
 
oehnner skrev:
En bils registreringsnummer är inte i personuppgiftslagens (PUL) mening en personuppgift.
Hur säker är du? Vart nämns det undantaget?
Jag är fortfarande rätt övertygad. Hänvisar nedan.

Utdrag ur PUL:
3§ Personuppgifter: "All slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person som är i livet."

Källan: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980204.HTM



Förstår inte varför ni så tvärsäkert räknar bort regplåtar därifrån.
 
Senast ändrad:
Min bilfotograferande kompis Klas redigerar alltid registreringsplåtarna för att inte utsätta ägarna till ett stöldbegärligt fordon för risker. Det är enda anledningen jag ser till något sådant. I övrigt vill jag trots att jag är en vit västerländsk medelålders begynnande gråhårig man med borgerliga värderingar skrika "LÄNGE LEVE ANARKIN" när PUL och annat kommer på tal. I detta sammanhang vill jag låta sunt förnuft råda, snarare än lagen.
 
pery skrev:
.......med borgerliga värderingar skrika "LÄNGE LEVE ANARKIN" när PUL och annat kommer på tal. I detta sammanhang vill jag låta sunt förnuft råda, snarare än lagen.
Håller helt med:)

(Men lagen är ändå bra att ha lite koll på ibland..)
 
PUL berör inte alls rätten att publicera uppgift om egendom (såsom t ex en bild av ett igenkännbart hus eller en bil med synlig registreringsplåt).
 
oehnner skrev:
PUL berör inte alls rätten att publicera uppgift om egendom (såsom t ex en bild av ett igenkännbart hus eller en bil med synlig registreringsplåt).
Snälla Magnus, jag är uppriktigt nyfiken på en grund till det uttalandet.
Ett hus är knappast en personuppgift.
Ett registreringsnummer däremot är det.
Bilar är egendom men det innebär ju inte att registreringsnumret inte är personuppgift iaf.


Citat:
"En personuppgift är all information som kan kopplas till en fysisk levande person, inte bara namn, personnummer, adress och bild, utan också anställningsnummer, bilnummer och andra kodnummer. All slags information (även fotografier) som direkt eller indirekt kan knytas till en fysisk person som är i livet räknas enligt PuL som personuppgifter."

källa: http://home.student.uu.se/saka3904/html/juridik/pul.htm
 
Och för att sambandet jag grundar mina inlägg på, sambandet mellan vad som är personuppgift och min tolkning av PUL gör jag ett litet tillägg..

PUL är ju till för att skydda integriteten. (så långt är vi ense va?)
Med PUL som utgångspunkt då så bör var och en av oss alltså kunna välja själva vilka av uppgifterna i citatet ovan som publiceras och var väl?

PUL är nog inte helt lätt att tolka..
Jag säger därför inte att du har fel, men jag är som sagt intresserad av en förklaring till annorlunda tolkningar där vissa personuppgifter skulle få publiceras och inte andra..
 
Senast ändrad:
7 § Bestämmelserna i denna lag tillämpas inte i den utsträckning det skulle strida mot bestämmelserna om tryck- och yttrandefrihet i tryckfrihetsförordningen eller yttrandefrihetsgrundlagen.
Bestämmelserna i 9-29 och 33-44 §§ samt 45 § första stycket och 47-49 §§ skall inte tillämpas på sådan behandling av personuppgifter som sker uteslutande för journalistiska ändamål eller konstnärligt eller litterärt skapande.

Så länge det vi pysslar med här på FS tex faller under "konstnärligt skapande" så kan vi nog känna oss ganska trygga. Det skulle ju tex vara omöjligt att fota i ofentliga miljöer om man skulle behöva samla in skriftliga godkännanden från alla som eventuellt kunde komma med på bild. Det har väl aldrig heller varit lagens mening. Tror att det är ganska många som missuppfattat detta, vilket man tråkigt nog även råkar ut för lite då och då när man är ute och fotar.
 
Är man på allmän plats i sverige med eller utan bil så är man rätt utsatt, och kan när som helst bli fotografered, utan att kunna stämma varesig fotograf eller publiserande bild.
Har ni någongång sett AB censurera alla reg nr på bilar som kommit med på bild?
Regnr syns, det gör inte person numret.
Hade man sprungit runt me person numret på en skylt så hade de vart skäl till censur... men långt ifrån reg nr...
 
Jag skickade iaf ett mejl till annonsören där jag upplyste han om att han inte får göra så.
Och att han ska tänka på det till nästa gång.

Ang den intensiva diskussionen om reg nummer.
Bilsport o andra tidningar redigerar inte bort reg nummer. Inte ifrån träffar iaf. Reportage om enskilda bilar så har ibland ägarna tagit av plåtarna, vilket jag hade gjort om jag var på en träff o inte ville att min reg nummer skulle publiceras någånstans
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.