Annons

Räkna ut Skenbar dof?

Produkter
(logga in för att koppla)

hailstorm

Aktiv medlem
Ja, frågan kanske har varit uppe men jag anser inte att man får något vettigt svar. Finns det någon enkel formel att räkna ut vilket motsvarande skärpedjup man får med 1.6fovcrop?
 
Skärpedjupet är oförändrat för den brännvidd som objektivet är inställt på. Det är ju bara utsnittetbegränsningen som gör att brännvidden upplevs som 1,6x längre.
 
WaterMelonMan skrev:
Skärpedjupet är oförändrat för den brännvidd som objektivet är inställt på. Det är ju bara utsnittetbegränsningen som gör att brännvidden upplevs som 1,6x längre.

Det är precis vad jag har skrivit och det jag vill veta är den skenbara dofen du får med 1.6ggrs fovcrop. Du kanske borde läsa om och läsa rätt.

iochmed att du har en längre skenbar brännvidd måste du reellt gå längre tillbaka vilket leder till ett längre skärpedjup i förhållande till avbildningsskalan.

Jag har ju klart och tydligt skrivit detta.
 
Jag vet inte om det här är ett svar på din fråga, men jag gör i alla fall ett försök.

Om du med en analog systemkamera har ett 100 mm objektiv och ställer in bländare 5,6, och sedan flyttar objektivet till din 1,6x dslr, får du zooma ut (Ja, det var en zoom vi använde i exemplet) till 62,5 mm för att få samma utsnitt. Då måste du ställa in bländare 3,5 för att få samma skärpedjup.

Uträkningen för det: Bländaröppningen i första läget är 100/5,6=17,9 mm. Samma bländaröppning, 17,9 mm ger 62,5/17,9=3,49, dvs nästan 3,5 på dslr:en

Ett enklare sätt att räkna ut det är att dela bländartalet 5,6 med 1,6 som också blir 3,49.

// Kjelle
 
lagavulin skrev:
Jag vet inte om det här är ett svar på din fråga, men jag gör i alla fall ett försök.

Om du med en analog systemkamera har ett 100 mm objektiv och ställer in bländare 5,6, och sedan flyttar objektivet till din 1,6x dslr, får du zooma ut (Ja, det var en zoom vi använde i exemplet) till 62,5 mm för att få samma utsnitt. Då måste du ställa in bländare 3,5 för att få samma skärpedjup.

Uträkningen för det: Bländaröppningen i första läget är 100/5,6=17,9 mm. Samma bländaröppning, 17,9 mm ger 62,5/17,9=3,49, dvs nästan 3,5 på dslr:en

Ett enklare sätt att räkna ut det är att dela bländartalet 5,6 med 1,6 som också blir 3,49.

// Kjelle

tack kjelle. Det var ett sådant här svar jag längtade efter. Enkelt och informativt. Tack.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.