Annons

Räddningslöst förlorad?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag försökte lite grann. Brusreducering i NI. Räta upp bilden lite. Fixa med ljuset lite grann. O.s.v.
 

Bilagor

  • uppsala020_filteredx.jpg
    uppsala020_filteredx.jpg
    42.5 KB · Visningar: 682
Den är ju

Den är ju kraftigt underxponerad, åtminstone om man ska se till domkyrkan.

Jag skulle inte lägga ned så mkt tid på att göra den bättre än det förra inlägget.
 
Här är mitt försök, ökat kontrast och ljusstyrka en aning, lite mer färgmättnad samt justerat nyansen åt det varmare hållet.
 

Bilagor

  • ud1.jpg
    ud1.jpg
    30.5 KB · Visningar: 658
Brusreducerad.
Upprätad lite med free transform.
Bytte himlen mot en gradient.
Sänkte färgmättnaden en aning.
 

Bilagor

  • uppsala020_mod1.jpg
    uppsala020_mod1.jpg
    45.7 KB · Visningar: 603
Jag lade ihop en färgversion och en svartvit version och drog sedan lite i nivåerna. Dessutom lite NeatImage.
 

Bilagor

  • uppsalakyrka_filteredrå400.jpg
    uppsalakyrka_filteredrå400.jpg
    44.5 KB · Visningar: 551
Roger Singelton:
Supersnyggt!!!

Lasse Honkanen:
Supersnyggt!

Båda två har gjort mycket snygga uppiffningar av denna bild! Detta visar helt klart att är man duktig PS-fixare behöver man inte slänga bort mindre bra bilder!!!

//Anneli
 
Jag är grymt imponerad!

Det är ju just det faktum att bilden är så kass som gör det till en utmaning. Det är svårt när bilden är så brusig och dessutom rejält underexponerad.

Jag får ta en sväng med den själv i kväll och se om jag kan komma i närheten.
Tack för tipsen!
 
Jag vill ju påstå att bilden i fråga egentligen faktiskt är bortom all räddning.

Det går ju i och för sig att få till en bild som ser hyfsad ut i så litet format som 400 px på skärmen.

Men att försöka få till en hyfsad utskrift på papper är en helt annan femma i alla fall om man skriver ut en någorlunda stor utskrift.

Så Photo shop kan inte rädda från början dåliga bilder, inte en chans.

Dessutom så är det så att desto bättre kvalitet på utgångsmaterialet man har desto roligare och mer givande är det att jobba med.

Man kan alltså inte rädda en dålig bild, däremot kan man göra en bra bild mycket bättre.

mvh
 
Lasse H skrev:
Jag vill ju påstå att bilden i fråga egentligen faktiskt är bortom all räddning.

Det går ju i och för sig att få till en bild som ser hyfsad ut i så litet format som 400 px på skärmen.

Men att försöka få till en hyfsad utskrift på papper är en helt annan femma i alla fall om man skriver ut en någorlunda stor utskrift.

Så Photo shop kan inte rädda från början dåliga bilder, inte en chans.

Dessutom så är det så att desto bättre kvalitet på utgångsmaterialet man har desto roligare och mer givande är det att jobba med.

Man kan alltså inte rädda en dålig bild, däremot kan man göra en bra bild mycket bättre.

mvh

Det var en komplimang till dig att din bild gjorde grundbilden så mycket bättre!! Att den inte blir bra i stort format är nästan självklart!!!

Visst är det roligare på alla sätt med en bra grundbild men det går att rädda ganska mycket till både duglighet och till och med mer!!
 
Fnisseli skrev:
Det var en komplimang till dig att din bild gjorde grundbilden så mycket bättre!! Att den inte blir bra i stort format är nästan självklart!!!


Tack, Fnisseli, jag tog det som en komplimang!

Ville bara klargöra vissa fakta för de som eventuellt inte vet..

mvh
 
Jag håller med Lasse.

Försök hitta en renare föregrund och en vy där kyrkan framträder lite tydligare. Photoshop kan rädda mycket men ett bra utgångsmaterial gör jobbet enklare och resultatet bättre. Den här platsar enbart i 400 pixlar (tror jag)

Lite dimma med magiska dimverktyget, sedan tryckte jag på autofixaunderexponeradenattbilderochtabortbruset knappen som alla analoga fotografer vet finns i ps ;)
 

Bilagor

  • untitled-1uppsala.jpg
    untitled-1uppsala.jpg
    42.4 KB · Visningar: 500
Ett annat test.

Dock borde bilden helst tas om, speciellt om du vill kunna skriva ut den med bra resultat.
 

Bilagor

  • uppsala020-copy.jpg
    uppsala020-copy.jpg
    46.7 KB · Visningar: 198
En knepig bild.
Lite förvrängning (finns inget bättre i PS 5 LE)lite NI, tagit himlen under specialbehandling, lite skärpning, gråpipett, kurvor, mera skärpning och ändrat storlek och mera skärpning.
.
 

Bilagor

  • u domkyrka upprätad xws.jpg
    u domkyrka upprätad xws.jpg
    17.5 KB · Visningar: 176
Annan version.
PS, camera-filter cool-lins, massa olika lager hit å ditt mm... (Blev visst lite mörk)
 

Bilagor

  • kyrka.jpg
    kyrka.jpg
    14.2 KB · Visningar: 161
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.