Annons

Publicera såld bild på egen hemsida

Produkter
(logga in för att koppla)

Ewasjo

Ny medlem
Hej, behöver lite råd i en fråga. Jag har sålt en artikel + foto till ett inredningsmagasin för publicering i papperstidning EN gång. Reportaget är inte publicerat ännu, det kommer i december. Eftersom jag har copyrighten på bilderna borde jag väl kunna lägga ut dem på min hemsida. Någon som vet vad som gäller?
Vill ju inte stöta mig med tidningen.

Hälsningar
Ewa

Rent juridiskt beror det väl på avtalet, har dom inte ensamrätt så kan du antagligen publicera.

Moraliskt etc, eftersom du vet att det ska publiceras, så skulle jag personligen förmodligen vänta till efter publiceringen för att inte stöta mig med en kund i onödan.

Du kunde ju ringa och höra, men svaret är förstås givet; dom ber dig säkert vänta.

Hej, tack för att du tog dig tid att svara. Tänker precis som du, men håller på med min hemsida och är lite otålig - vill ju ha med mina fantastiska bilder :)

Men jag lugnar mig, dumt att utmana ödet....

Mvh
Ewa

Även i de fall man sålt exklusiva rättigheter har man ändå rätt att använda bilden som referens (t ex på sin egen fotohemsida). Då ska man inte publicera bilden innan kunden. Du har ju inte sålt exklusiva rättigheter vad jag förstått men det är nog bäst att vänta ändå (eller fråga ifall kunden tycker att det är okej helt enkelt).

Om kund köper bild med exklusiva rättigheter men aldrig publicerar dem får man ändå publicera som referens efter ett antal månader (6 månader gissar jag men minns inte exakt).

Hej, tack för att du tog dig tid att svara. Tänker precis som du, men håller på med min hemsida och är lite otålig - vill ju ha med mina fantastiska bilder :)

Men jag lugnar mig, dumt att utmana ödet....

Mvh
Ewa

Du får lägga in andra fina bilder så länge :) rätten är som sagt en sak, sen handlar det ju om att behålla en bra kontakt med kunder :)

Tack ni som svarat - jag lär mig nya saker varje dag. Några exklusiva rättigheter har jag inte sålt här men vill förstås ha goda relationer till min kund.

Ha en bra dag!
Ewa

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar