Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Publicerat min bild utan tillåtelse!

Produkter
(logga in för att koppla)
Förlåt om jag börjar bli tjatig nu, men det känns som om det bara är jag som läst TSs ursprungliga inlägg.

Frågan TS ställer är "Kan jag gå direkt till tidningen och kräva pengar för publiceringen?" Svaret är givetvis "ja".

TS tycks inte ha några problem med att hantera sin relation till JB och ber inte heller om råd i denna sak.

Du får ursäkta att jag "tjatar" vidare.

Jag - och det flesta andra - delar din åsikt om att svaret är "ja" på frågan ovan. Han kan gå direkt till tidningen och ställa krav.

Jag har också läst det ursprungliga inlägget - och jag uppfattar dock frågeställninge lite vidare än så. TS för ett resonemang och skriver bland annat:

Vet inte hur jag ska ställa mig till det här.

och

Jag vill inte göra mig ovän med artisten, då vi eventuellt har ett litet samarbete på gång i framtiden och vi har varit "vänner" ett par år.

Det uppfattar i alla fall jag som om det inte bara handlar om juridiken utan att även andra infallsvinklar kan diskuteras.

Erland, det var du själ som fjärmade dig från det rent juridiska genom att använda det kraftfulla - och i mitt tycke tveksamma - uttrycket "sjukligt konflikträdd" i diskussionen. Då måste du väl acceptera att jag kommenterar även detta? Det är trots allt ett diskussionsforum på Internet.
 
Jag har också läst det ursprungliga inlägget - och jag uppfattar dock frågeställninge lite vidare än så. TS för ett resonemang och skriver bland annat: ...
Jag har svårt att se någon anledning till att du, jag eller någon annan här på FS ska gissa att en annan FS-medlem menar något annat än det hen skriver. TS har ställt en fråga. Den är besvarad.
 
Jag har svårt att se någon anledning till att du, jag eller någon annan här på FS ska gissa att en annan FS-medlem menar något annat än det hen skriver. TS har ställt en fråga. Den är besvarad.

Du läser nog inlägget lite mer digitalt än vi andra. Tycker det framgår rätt tydligt att frågan är lite vidare än du tolkade det:

"Jag vill inte göra mig ovän med artisten, ...

Kan jag gå direkt till tidningen och kräva pengar för publiceringen?"

Om man läser frågan på ditt sätt så skulle den lika gärna kunna lyda: "Kan jag gå till Erland och kräva pengar"...vilket också är sant men inte heller konsekvenslöst. Det är lagligt att kräva dig och tidningen på pengar (även om resultatet kommer bli olika) men inte så smart om fotografen vill ha bra samarbete med dig eller tidningens artist.

Nog om detta, ämnet är uttömt.
 
Jag har svårt att se någon anledning till att du, jag eller någon annan här på FS ska gissa att en annan FS-medlem menar något annat än det hen skriver. TS har ställt en fråga. Den är besvarad.

Så du menar att bara för att Du har levererat Sanningen så får ingen annan göra inlägg med en annan infallsvinkel. Noterat.
 
Jag har svårt att se någon anledning till att du, jag eller någon annan här på FS ska gissa att en annan FS-medlem menar något annat än det hen skriver. TS har ställt en fråga. Den är besvarad.

Du har ju uppenbarligen valt att bara besvara en del av frågeställningen, precis som flera andra skrivit. Någon gissning behövs inte eftersom det står klart och tydligt vad TS vill ha svar på.

Jag vill inte göra mig ovän med artisten, då vi eventuellt har ett litet samarbete på gång i framtiden och vi har varit "vänner" ett par år.

Kan jag gå direkt till tidningen och kräva pengar för publiceringen?

Det första stycket är uppenbarligen viktigt för TS, och det är inte helt omöjligt att "gå direkt till tidningen och kräva pengar" kan ställa till med problem med den biten. Rent juridiskt är det förstås solklart, men man kan inte alltid gå efter det solklara :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.