Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Programmera om kamera...

Produkter
(logga in för att koppla)

Walle

Aktiv medlem
Borde det inte vara tekniskt möjligt att programmera om en kamera? Tex så att den får spotmätning om den bara har utsnitt...

Bygger givetvis på att den har ett eeprom..men det skulle jag tro är det vanligaste.

Har kameran bara utsnittsmätning kan du nog vara ganska säker på att sensorn inte är mindre än det mätfält som används.

Frågan är också hur lätt det är att 'hacka' en kamera. Nästintill 100% omöjligt skulle jag tro. Jag har ännu inte sett ens en enda mobiltelefon (som det sålts miljarder av...) med ökad funktionalitet, spel etc. som något snille har micklat ihop själv hemma.

Men då är det ju funktioner som kameratillverkaren möjliggjort från början i kamerans konstruktion.

EOS-streckkoderna och Minoltas kort är ju inga "uppgraderingar", det är ju bara ett sätt att suga ut mer pengar ur användaren genom att stänga av vissa funktioner från början.

STRECKKODER...

...är till för att tjäna pengar på människors okunskap.
Man har ej stängt av funktionerna i kameran utan man säljer tillbehör till kunder som tror att han/hon kan ta bättre bilder med hjälp av en streckkodsmojäng.
Bländare och tid finns på alla systemkameror och det är med de två som man påverkar bilden rent tekniskt. Sedan skadar det ju inte att ha öga för kompositioner och situationer.

mvh
Patrik

Om det i någon mån skulle vara möjligt att ändra programvaran i en kamera till det bättre, skulle den knappast vara värt att lägga ner den tiden och den energin. I vilket fall inte om man vill ha tid att göra bilder. :)

Få eller inga kameror idag har standardprocessorer (gamla EOS 650 hade dock en Motorola 68HC11) utan de har specialtillverkade chip. Det gör att man måste ha dokumentationen för att kunna göra något. Att prova sig fram är extremt tidsödande = omöjligt. Rent teknisk går det utmärkt att programmera om då all programvara ligger i FLASH-PROM som enkelt kan bytas utan att man fysiskt måste byta något krets. Med EOS t ex sker nedladdningen av ny programvara via blixtkontakterna.

På Dimage7i sker uppgradering via minneskortet, men jag förlitar mig på de uppgraderingar som Minolta tillhandahåller på nätet.

Har kameran bara utsnittsmätning kan du nog vara ganska säker på att sensorn inte är mindre än det mätfält som används

Jag tänkte på Eos30'n som exempel. Den har ju inte spotmätning, men den har 35 mätzoner. En mätzon utgör ca 2.85% av bilden.

Men som sagt..har man ingen dokumentation, så är det ju lite knepigare(omöjligt).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar