Annons

Programera om en F80

Produkter
(logga in för att koppla)

mårten

Aktiv medlem
På den stora Nikonsidan Nikonians, www.nikonians.org, har det diskuterats en hel del om möjligheten att få sin F80 omprogramerad vid en reparatör så att den lämnar "filmtungan" ute ur filmburken när den spolar tillbaka filmen. Nikon i USA och Kanada gör tydligen detta för runt hundra kronor. Vet någon om svenska Nikon gör detta? Eller en annan europeisk verkstad?

www.intervision.se

Hej!

Kollade med intervision och de tar 190:- + moms + frakt för att utföra omprogrammeringen.

Mvh
Svante

Hehe...
Att världens bästa kamera skall lämnas för omprogrammering för att lösa en sådan sak..
Det kan jag göra med en enkel knapptryckning på min Canon EOS 5 konstruerad typ 93
*GRÄVER EN JÄVLIGT DJUP GROP NU NÄR ALLA NIKAON FANTASTER KOMMER SLÅ HONOM HÅRT*

Ja och inte bara EOS 5... ganska många av EOS-kamerorna med CF funktioner..

600, RT, 1, 3, 5, 10, 50

CF 2 rockar!

Jeppe kommer som eldunderstöd till Maverick......:D

Re: www.intervision.se

Kodiak skrev:
Hej!

Kollade med intervision och de tar 190:- + moms + frakt för att utföra omprogrammeringen.

Mvh
Svante

Tackar så mycket för informationen. Kanske är en filmutdragarmojäng att föredra prismässigt?

Haha. Vill jag lämna filmänden ute är det bara att sluta veva i tid ;). Och detta på en Nikon från -83.

Canon är nog bra....ibland

Jag får väl i sammanhanget räkna mig som Nikon fantast men jag måste trots det hålla med några av Canon freaken ovan. Om det nu inte går att ställa in kameran själv så borde väl för f...n grundläget vara att kameran lämnade filmtungan ute. Den som då vill ha det annorlunda kan ju enkelt själv dra in den efter att ha tagit ut filmen ur kameran. På denna punkt måste jag nog säga 1 - 0 till Canon.

Nu har jag int emanualen här men det är en baggis att ändra en minolta 700si så den lämnar filmstumpen ute.
Hoppas jag inte luras nu, kolla din manual.

Hej Thomas

Trevluigt att höra någon säga att Canon är en bra kamera TROTS de använder nikon ;-)

Skämt och sido..
Jag håller inte emd dig...
När jag plåatde mycket svartvit och återanvände metallburlkarna från Konica (japp det gick med lysande resultat) så älskade jag att den lämnade stumpen utanför..
Nu idag har jag ändrat åsikt...
Tycker det är skönt att den drar in den. Varför??

Jo jag plåtar mycklet racing.. då slänger jag bara ner rullarna i en fika.. Ibland i samma som där de oförbrukade ligger.. Då är det MYCKET skänt att snabbt kunan se vilka som är använda...

jag vill slå ett slag för filmutdragaren
Fördelar:
Ingen risk att skada lamellerna
Ingen risk för misstag med exponerad/oexponerad rulle
Slippa omprogramering
billigare

Nackdelar: 1 extra pryl att ha med sig

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar