Annons

Är felfokuserande Canon okej för Canon??

Produkter
(logga in för att koppla)
Kostnaden.

Har man ett nytt hus och upptäcker att något objektiv felfokuserar så kan man nog få det fixat via garantin. Om servicestället får in både hus och objektiv.

Med äldre grejor så får man väl kontakta stället och be om ett kostnadsförslag.

Jag har gjort lite noggrannare tester med några av mina objektiv och de verkar ligga inom en tolerans på ca +5 till -5 mm på avståndet 1,5m.
Ingen märkbar skillnad mellan mina Sigma och Canonobjektiv.
 
Jimmy_S skrev:
I mitt fall, ingenting. Jag behövde inte ens påpeka att det var en garantifråga, det var tydligen ganska självklart.

Klar Cred till både Canon och Fotokungen för det.

Jag har ungefär samma trouble som dej. Samma sak; Canon tar kostnaden. Bra det; men inte mer enn rimelig.

Jag tycker denna tråden kann vara med att skapa standard för vad vi skall begära som kund.
/Erik J
 
Borde väl vara rimligt att ett nytt objektiv justeras för att funka med en äldre kamera (objektivmodellen är ju dessutom äldre än kameran 300mm:4L IS och 20D) också, eller. Skall bli kul att se vad de säger när jag väl är där...
/T
 
danieljansson skrev:
Det är nog väldigt vanligt att kameror och objektiv felfokuserar från fabriken. Två av mina tre kameror har haft detta problem från köp. Först min Minolta 7D sen min Canon 5D.

Skickade nyligen in min 5D till Intervision i Malmö tillsammans med 24-105, 70-200 och 100-400 pga bakåtfokus. Hade tillbaka grejerna inom 2 veckor och på följesedlarna stog det att de hade justerat alla objektiv och kameran.

Oavsett vad man köper för märke så är det nog bäst att skicka in grejerna efter inköp på kalibrering så att man får ut det bästa av sin utrustning. Surt men sant!

Vad fick du betala för detta?
 
Idag kom det tillbaka

Och jag kan bara le och vara glad, för nu tycks det fungera som det ska. Byte av bussningar samt injustering stod det på papperet som låg i kartongen. Goodwill, så det kostade inget heller :)

Det som dessutom överraskade mig, var att det gick så pass fort som det gjorde ändå, jag hade förväntat mig en väntetid på flera månader.

Bara att tacka alltså :)
 
Hmm, jag kanske ställer självklara frågor nu men huvudsaken är att jag lär mig mer inte att jag framstår som redan kunnig om jag inte är det!?

1.) Om jag har förstått det hela rätt så testar ni alltså AF med antingen "batterimetoden" alt. fokusera på en linjal motsv.!?

2.) Och eftersom det är AF som skall testas utförs detta då MED AF eller MF?

3.) Om det nu är sensorn som justeras (eller har jag missuppfattat detta?) hur kan då AF justeras för att fungera med flera objektiv?

Mvh!
// Niklas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.