Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är felfokuserande Canon okej för Canon??

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Rödvin???

Arne S skrev:
Du kan ha rätt Erik! Jag jävlas inte, men såg inte hans inlägg. Kan vara som du säger att det raderats.

Men skit i det...nu ska jag ta en klunk rödtjut i alla fall... ;)

Tack min venn! En variant med att dra byxorna upp....är att slätta sitt innlägg.
Jag delar en rödvin med dej. Skål!

Jösses vad den här tråden drog iväg en fredag kväll. Frugan har lagt sig, själv är jag genomförkyld och tröstar mig med en whiskey. Jag tror minsann jag ska ta och analysera mina bilder i pixel-storlek, och gråta lite, och skaffa en anledning att gråta över min nya 1D Mark III...

Skål, bröder och systrar!

Skäl Mikael!

Om träden drar iväg....Så beror det på en person som kommer med ett besserwisser-inlegg ( egen uppfatning ); som kommenteras (snällt). Inmellantid slettas verbörande sitt innlägg; jag sitter kvar som en rödvinsdrickande idiot :)
Jag kann leva med detta; Kann "pupillen" ?
/Erik J

B.t.w. Varför i hel... kann mann slätta sina inlägg på Fotosidan? Lagt kort är lagt!....eller...
/Erik

Inte bara i pixelstorlek

Dessa problem syns saklart inte bara i 100% forstoring ligger inte fokus dar det ska sa blir det inge bra aven forstorat...

Har nu bokat ett stopp pa tva natter i Miami pa vag till Nicaragua foer att fa mina objektiv fixade, blir billigt det... Hoppas Canon staller upp och betalar merkostnaden ;-)

/Tomas

Re: Inte bara i pixelstorlek

Stuga skrev:
Dessa problem syns saklart inte bara i 100% forstoring ligger inte fokus dar det ska sa blir det inge bra aven forstorat...
/Tomas
Jag håller med dig, är det inte helt rätt kan det synas även då bilden är presenterad i ett mindre format. Men det jag påminner mig själv om är att gamla bilder/förstoringar jag gjort - och varit nöjd med - är rätt så usla i jämförelse med vad jag får ut idag, och ändå fortsätter jag att "pixelpeepa" idag fastän det förmodligen är väldigt mycket bättre nu än förr. Det är nästan så att jag vill anamma Terje Hellesös idé om att skaka om kameran ordentligt och frigöra mig från tekniskt perfekta bilder, och FOTOGRAFERA i första hand. Men det är mina tanker, vilket inte alls behöver vara i samklang med dina, du som läser detta. Och det är ju det som är så roligt, att vi kan anta olika förhållningssätt till detta ämne, och ändå mötas i vårt gemensamma intresse.

Over and out, skål för sista gången inatt.

PMD skrev:
Hur justerar man på serviceverkstäderna, då?

Hmmm, det borde ju vara objektivet som justeras, inte huset, eftersom olika objektiv har olika mycket problem med felfocusering.

När jag justerade min utrustning bad CPS mej skicka mitt EOS-hus (dsm2) plus alla optiker, så att dom kunde kolla över var och en.

Eller jämkar dom bara, så att alla optiker i ens utrustnng ligger inom "marginalen" på ett visst hus?

Skulle onekligen vara intressant att veta hur man justerar optiken, om det nu är så dom gör.

fujicanon skrev:
..ser inte detta som ett problem...eller?

Jag skiter egentlig i för och nu; jag lever i nuet.
Fan så klart att de flesta fotografer startar med att testa kamror och objektiv; men visst är det änklare nå, med digital respons.

Men Pupillen....vad menar du annars om variablerna i dag?
Det var det tråden handlade om; inte din historia.....
/Erik J
Jag ber ärligt om ursäkt för att alla spår av att jag överhuvudtaget skrivit något inlägg försvann när jag försökte ta bort den textmassa du verkade irritera dig på. Jag trodde i min enfald att bara själva texten skulle försvinna när jag tryckte på "Delete" och att rubriken (Inte sämre förr 2) skulle vara kvar och att det skulle stå vid vilket tidpunkt jag raderat den misshagliga texten.

För övrigt ska du ha varmt tack för påminnelsen om att inlägget inte tillförde något. Jag insåg direkt när jag såg dina vänliga ord att det långrandiga och nostalgiska inlägg i vilken jag genom personliga erfarenheter försökte förklara varför jag höll med "föregående talare" var onödig och bara tog upp utrymme för långt väsentligare inlägg.

sap skrev:
Hmmm, det borde ju vara objektivet som justeras, inte huset, eftersom olika objektiv har olika mycket problem med felfocusering.

När jag justerade min utrustning bad CPS mej skicka mitt EOS-hus (dsm2) plus alla optiker, så att dom kunde kolla över var och en.

Eller jämkar dom bara, så att alla optiker i ens utrustnng ligger inom "marginalen" på ett visst hus?

Skulle onekligen vara intressant att veta hur man justerar optiken, om det nu är så dom gör.

Dom justerar först huset mot en referensoptik, sedan objektiven efter huset. Exakt hur det går till när de justerar huset vet jag inte, men jag har läst andra trådar som starkt avråder från den justering som föreslogs i länken tidigare i denna tråd.

sap skrev:
Så vitt jag förstår så kan det vara både objektivet och kameran som behöver justeras. Om kameran ligger vid toleransintervallets ena gräns och objektivet ligger vid toleransintervallets andra gräns så kan resultatet bli att det inte går att uppnå tillräckligt bra fokus, dvs att man hamnar inom 1/3 av oskärpecirkelintervallet (eller vad man nu har för kriterium).

Uppenbarligen är toleranserna inte tillräckligt snäva eftersom sånt kan inträffa.

Det kan också räcka med att bara justera kameran, eller att bara justera objektivet.

En anledning till ovanstående problem är att autofokus på en ESR är "open loop", dvs AF-systemet estimerar hur mycket ur fokus bilden är och säger åt objektivet att justera. Sen görs ingen efterkontroll eftersom det skulle slöa ner AF:en för mycket. Om man istället hade en "feedback loop" så skulle precisionen bli mycket bättre, men systemet skulle jobba långsammare.

Ett sätt att komma runt det (till viss del) är att använda kontinuerlig AF istället för "single shot" (eller vad det heter på olika kameror). Då justerar kameran fokus hela tiden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar