Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är felfokuserande Canon okej för Canon??

Produkter
(logga in för att koppla)
mange78 skrev:
Dom justerar först huset mot en referensoptik, sedan objektiven efter huset. Exakt hur det går till när de justerar huset vet jag inte, men jag har läst andra trådar som starkt avråder från den justering som föreslogs i länken tidigare i denna tråd.

Allt justeras i serviceläget i kamerans mjukvaran (när kameran skall justeras) eller i en extern mjukvara (för gluggarna) som körs i kamerans dator. Tex så justeras Nikons AF-s objektiv genom att man kör ett fristående program i en "gammal D100". Man monterar helt enkelt gluggen på D100 och kör en ett program som styr objektivet.

Tex på en AF-S70-200 f2,8 så ska man justera skärpeläget på 70mm och 200 på ett givet avstånd. Nu räcker inte detta enligt Christer på Lasses Kameraservice utan han monterar tillbaks objektivet på det hus som det skall arbeta på i verkliga livet och gör en efterkontroll. Ofta måste det justeras igen och på olika avstånd. Så här håller det på. Samma källa fick mig att förstå att det inte är så kul med "pirattillverkarnas" objektiv. Inte att de är sämre men hur i hela friden skall tex TuraNord kunna justera in en Sigma optimalt på ett Nikonhus om de inte på samma gång kan komma åt mjukvaran i huset?

När det gäller husen så är det i teorin enklare (för Nikon). Man justerar huset mot ett fast 50mm f1,4. Dessa mekansiska AF-objektiv går inte att justera så det är som det är. Således borde det bli perfekt i praktiken likväl men icke........

Ett perfekt justerat hus har jag två av numera :). Bägge mina Nikonhus fokuserar identiskt med alla mina snabba mekaniska objektiv såsom AF-D50-f1,4, AF-D85 f1,4 och AF 28mm f1,4. Däremot har de fokuserat mina AF-S gluggar olika hur nu detta kan gå till (före gluggarna blev justerade vill säga). Tex så hade jag en liten bakfokus med 70-200 på D100 men en hiskelig frontokus på D2X (eller om det var tvärtom, det var så länge sedan Nikon släppte något nytt så jag hade nästan glömt bort detta) Samma sak med mitt 18-200. Vid leverans så var det oanvändbart på D2X men hyffsat på D100. Denna glugg har dessutom vandrat runt mellan olika Nikonverkstäder i Sverige och Tyskland innan Lasses fick tag på programvaran som behövdes och gjorde det perfekt... Tack Lasses men mindre tack till Nikons egna verkstäder.. Inget ont om personalen där. Jättetrevlig inställning men tyvärr mindre bra utfört arbete. Som jag tidigare skrev så slutade historien med min 18-200 med att jag blev tvungen att släpa hela min utrustning till Lasses för justering då inget fokuserade korrekt längre.....

Senast ändrad:
Canon,Nikon eller varför inte Sigma?

OK.
Det verkar som min EOS 20D fokuserar väldigt bra och identiskt med min nya EOS 40D.
Mitt problem är en ny Sigma-glugg.
Sigma 50-150mm f:2,8 felfokuserade våldsamt när det var nytt, egentligen obegripligt att det kunde vara så illa.

Nu har det varit inne på garanti två ggr för justering och felfokuserar ändå frontfokus 2,5cm vid 1,5m avstånd 150mm brännvidd. Det är så pass mycket att man inte behöver förstora bilderna för att märka oskärpan.

Nu har jag reklamerat objektivet och väntar på vad som ska hända när jag skickat in det igen.

Senast svarade verkstaden att objektivet var justerat enligt kunds önskemål (vad som menas med det vet jag inte). Och att om "felet" kvarstår så vill de även ha in huset vid nu justering.
Det verkar alltså som att jag som kund ska avgöra om det är fel på objektivet. Och jag tänker inte skicka in något hus till en Sigma-verkstad (vad händer då med huset?)

Fokus bör ligga vid 20-markeringen men skärpan finns vid ca 17,5:

Bilagor

• 150cm28_20d_f.jpg
    150cm28_20d_f.jpg
    33.9 KB · Visningar: 542
vilka justerar?

Okej, men hur ser det ut på riktigt (jag vill att det här skall föras upp från en ickefråga till en fråga som tas på allvar och som tillverkarna erkänner) hur gör profesionella skärpefreaks? Använder de alltid ett hus med ett eller en viss upsättning kalibrerade objektiv??

Nya EOS1DmkIII kan ju justeras individuellt till en hög objektiv, hur är det med andra modeller justeras de bara "på ett ungefär" bra om man använder flera objektiv.

Med tex 20D är det i princip omöjligt att justera manuellt med riktigt bra resultat så man vill ju ha en AF som sitter mitt i prick.

(Jag är såklart lite extra förbannade eftersom jag måste hosta upp en del slantar och stanna några nätter extra i Miami på väg från Bolivia till Nicaragua för att få detta justerat, tror inte Canon anser att det är deras sak att pröjsa mina merkostnader, men justeringen kanske går att få på garantin..)

Skulle vara mycket intressant med en utredande artikel här på FS eller i någon av fototidskrifterna, skall tipsa dem om detta!

/Tomas

Man räknar helt enkelt med att få göra en volta till serviceverkstaden varje gång man har inhandlat något nytt. Jo jag vet det suger men tyvärr är det sanningen idag.

Det jag frågar mig är hur i hela friden fackmedierna har lyckats undvika detta?

Tyvärr är nog Canons (och om jag nu minns rätt även Nikons) lösning att kunna göra detta i inställningarna endast en anka. Visst går det men bara på en brännvidd per objektiv. Hur löser du det med en zoom som har variabel brännvidd? Jag vet att i alla fall att Nikons verkstäder justerar fokus på olika brännvidder på sina zoomar. Min egen 70-200 hade för att ta ett exempel olika mycket felfokusering på olika brännvidder......

Senast ändrad:
Re: vilka justerar?

Stuga skrev:
Okej, men hur ser det ut på riktigt (jag vill att det här skall föras upp från en ickefråga till en fråga som tas på allvar och som tillverkarna erkänner) hur gör profesionella skärpefreaks? Använder de alltid ett hus med ett eller en viss upsättning kalibrerade objektiv??

Nya EOS1DmkIII kan ju justeras individuellt till en hög objektiv, hur är det med andra modeller justeras de bara "på ett ungefär" bra om man använder flera objektiv.

Med tex 20D är det i princip omöjligt att justera manuellt med riktigt bra resultat så man vill ju ha en AF som sitter mitt i prick.

(Jag är såklart lite extra förbannade eftersom jag måste hosta upp en del slantar och stanna några nätter extra i Miami på väg från Bolivia till Nicaragua för att få detta justerat, tror inte Canon anser att det är deras sak att pröjsa mina merkostnader, men justeringen kanske går att få på garantin..)

Skulle vara mycket intressant med en utredande artikel här på FS eller i någon av fototidskrifterna, skall tipsa dem om detta!

/Tomas

En viss tolerans för felfokusering måste det givetvis finnas.
Utan att vara bevandrad i optik och hur objektiv är konstruerade eller fungerar så antar jag att komplicerade zoomobjektiv har större tolerans än t.ex objektiv med fast brännvidd.

Men det är väl ändå väldigt konstigt om många olika objektiv fungerar bra med ett hus, så plötsligt skaffar man ett objektiv som påtagligt felfokuserar och då ska HUSET in för evenuell justering.

Jämförande test som ovan fast med Canon EF 2/100mm som fokuserar bra. F:2,8:

Det är nog väldigt vanligt att kameror och objektiv felfokuserar från fabriken. Två av mina tre kameror har haft detta problem från köp. Först min Minolta 7D sen min Canon 5D.

Skickade nyligen in min 5D till Intervision i Malmö tillsammans med 24-105, 70-200 och 100-400 pga bakåtfokus. Hade tillbaka grejerna inom 2 veckor och på följesedlarna stog det att de hade justerat alla objektiv och kameran.

Oavsett vad man köper för märke så är det nog bäst att skicka in grejerna efter inköp på kalibrering så att man får ut det bästa av sin utrustning. Surt men sant!

Okej. Jag behöver också justera ett flertal av mina objektiv lite grann.

Frågor:

Vad kostar det?
Tar Canon eller kunnig fackman mer betalt för tredjepartsobjektiv?
Hur lång tid tar det?

danieljansson skrev:
Det är nog väldigt vanligt att kameror och objektiv felfokuserar från fabriken. Två av mina tre kameror har haft detta problem från köp. Först min Minolta 7D sen min Canon 5D.

Skickade nyligen in min 5D till Intervision i Malmö tillsammans med 24-105, 70-200 och 100-400 pga bakåtfokus. Hade tillbaka grejerna inom 2 veckor och på följesedlarna stog det att de hade justerat alla objektiv och kameran.

Oavsett vad man köper för märke så är det nog bäst att skicka in grejerna efter inköp på kalibrering så att man får ut det bästa av sin utrustning. Surt men sant!

Jag tror inte att det är så vanligt att objektiv och kameror felfokuserar från fabriken.
När det gäller hus så är det nog enstaka exemplar som felfokuserar. Det måste även finnas en definierad tolerans för hur stor felfokuseringen får vara.
Kan det vara så att vissa brukare "överreagerar" för några millimetrar som egentligen saknar betydelse. Eller att de flesta blundar för att en del bilder inte är riktigt knivskarpa och tror att det handlar om handhavandet?

Jag testade mitt EF 1,4/50mm och det träffar "spot on" på millimetern. Jag har haft tre digitala hus 300D, 20D och nu 40D. Inga problem med husen.

Jag har tidigare fått ett Sigmaobjektiv justerat, efter reparation av glappande fokusering. Det fungerade perfekt efteråt.

Ca 15-20 olika objektiv har jag nog använt med mina hus och utan problem. (möjligtvis att ett av objektiven EF 4/300mm L IS saknade det riktiga bettet och behövde en kontroll/justering)

Mvh J O

J O Härnström skrev:
Jag tror inte att det är så vanligt att objektiv och kameror felfokuserar från fabriken.
När det gäller hus så är det nog enstaka exemplar som felfokuserar. Det måste även finnas en definierad tolerans för hur stor felfokuseringen får vara.
Kan det vara så att vissa brukare "överreagerar" för några millimetrar som egentligen saknar betydelse. Eller att de flesta blundar för att en del bilder inte är riktigt knivskarpa och tror att det handlar om handhavandet?

Jag testade mitt EF 1,4/50mm och det träffar "spot on" på millimetern. Jag har haft tre digitala hus 300D, 20D och nu 40D. Inga problem med husen.

Jag har tidigare fått ett Sigmaobjektiv justerat, efter reparation av glappande fokusering. Det fungerade perfekt efteråt.

Ca 15-20 olika objektiv har jag nog använt med mina hus och utan problem. (möjligtvis att ett av objektiven EF 4/300mm L IS saknade det riktiga bettet och behövde en kontroll/justering)

Mvh J O

Det är ju möjligt att jag har haft maximal otur med mina inköp, vilket jag ofta brukar ha oavsett produkt. Men i vilket fall som helst så hör man många som behöver justera sin utrustning. Ytterst liten felfokusering kan vara väldigt jobbigt det också och saknar ingen betydelse tycker jag. Speciellt om man fotograferar objekt nära inpå. Nån enstaka millimeters felfokusering kan ställa till stora problem där också. Mitt hus fokuserade inte korrekt vare sig jag använde AF eller MF.

Idag åkte mitt 24-70/2,8L iväg

Jag har länge retat mig på att mitt 24-70 inte sätter skärpan som jag önskat. Jag har dock gruvat mig för att skicka iväg optiken eftersom jag inte tyckt att jag klarat mig i flera veckor utan optik i väntan på att servicen blir klar. Men idag fick jag nog och skickade iväg det ändå....nu håller jag tummarna för att de inte tar allt för lång tid på sig och att optiken sköter sig bättre när den kommer hem igen...

Jag återkommer med resultatet :)

Jo, gruvar sig för att vara utan utrustningen gör man, och förlänger eländet.

Fick tillbaka min utrustning idag, ska bli väldigt spännande att se om jag blir nöjd med vad dom gjort på Canon RCC i Göteborg.

Åkte dit i somras för att lämna in allt men då ville dom inte ta emot det (med hänsyn till mig för det skulle bli liggande över semestern) utan jag fick återkomma i augusti. Det dröjde till för knappt 2 veckor sedan innan jag tyckte jag kunde undvara kameran så länge. Blev dock positivt överraskad av tiden, tror iofs jag blev lite prioriterad tack vare sommarstrulet för dom sa sig annars ha tre veckors kö...

På vissa gluggar och ena huset var det mycket att justera, så mycket att dom undrade om jag tappat dem, men nej.

Flahultarn skrev:
Jo, gruvar sig för att vara utan utrustningen gör man, och förlänger eländet.

Fick tillbaka min utrustning idag, ska bli väldigt spännande att se om jag blir nöjd med vad dom gjort på Canon RCC i Göteborg.

Åkte dit i somras för att lämna in allt men då ville dom inte ta emot det (med hänsyn till mig för det skulle bli liggande över semestern) utan jag fick återkomma i augusti. Det dröjde till för knappt 2 veckor sedan innan jag tyckte jag kunde undvara kameran så länge. Blev dock positivt överraskad av tiden, tror iofs jag blev lite prioriterad tack vare sommarstrulet för dom sa sig annars ha tre veckors kö...

På vissa gluggar och ena huset var det mycket att justera, så mycket att dom undrade om jag tappat dem, men nej.

Nå, nitar grejorna nu?

Jag kan inkludera mig själv bland dem som råkat ut för ett felfokuserande Canonhus.

Jag köpte min första DSLR mars 2006, en Canon 350D som fokuserade helt exakt på millimetern (även om 350D kan ta lite tid på sig att fokusera). I februari -07 bestämde jag mig för att uppgradera till en 30D, men noterade rätt snart att det inte var samma skärpa i bilderna. I somras köpte jag ett Canon 85mm/1.8 efter att ha läst alla lovord kring detta, men blev synnerligen besviken eftersom jag aldrig fick någon skärpa i objektivet. När jag jämförde mina RAW-bilder tagna med 350:an mot de nytagna RAW-bilderna var det en jätteskillnad.

Jag lämnade in kameran och 85-milimetraren till Fotokungen (där jag köpt både kamera och objektiv) i slutet av augusti. Nu har jag, efter sex och en halv vecka (!!) fått tillbaka prylarna, men vilken fantastisk skillnad det är. Bilderna är helt otroligt skarpa. Fattar dock inte riktigt att de inte kunde varit så från början när jag köpte kameran.

Jag misstänker att både kamerahuset och objektivet hade dålig fokus. Mina andra objektiv, både original och tredjeparts sätter skärpan direkt efter justeringen av kamerahuset.

När jag läst kommentarerna i den här, och andra trådar har jag börjat undra om felfokuserande objektiv är ett typiskt Canonproblem. Det verkar inte vara lika många som klagar över felfokuserande tredjepartsobjektiv.

Jimmy_S skrev:
Jag misstänker att både kamerahuset och objektivet hade dålig fokus. Mina andra objektiv, både original och tredjeparts sätter skärpan direkt efter justeringen av kamerahuset.
Förmodligen låg både kamerahus och objektiv inom toleransen, men kombinationen hamnade utanför.

Jimmy_S skrev:
Jag kan inkludera mig själv bland dem som råkat ut för ett felfokuserande Canonhus.

Jag köpte min första DSLR mars 2006, en Canon 350D som fokuserade helt exakt på millimetern (även om 350D kan ta lite tid på sig att fokusera). I februari -07 bestämde jag mig för att uppgradera till en 30D, men noterade rätt snart att det inte var samma skärpa i bilderna. I somras köpte jag ett Canon 85mm/1.8 efter att ha läst alla lovord kring detta, men blev synnerligen besviken eftersom jag aldrig fick någon skärpa i objektivet. När jag jämförde mina RAW-bilder tagna med 350:an mot de nytagna RAW-bilderna var det en jätteskillnad.

Jag lämnade in kameran och 85-milimetraren till Fotokungen (där jag köpt både kamera och objektiv) i slutet av augusti. Nu har jag, efter sex och en halv vecka (!!) fått tillbaka prylarna, men vilken fantastisk skillnad det är. Bilderna är helt otroligt skarpa. Fattar dock inte riktigt att de inte kunde varit så från början när jag köpte kameran.

När jag läst kommentarerna i den här, och andra trådar har jag börjat undra om felfokuserande objektiv är ett typiskt Canonproblem. Det verkar inte vara lika många som klagar över felfokuserande tredjepartsobjektiv.

...och vad kostar detta?

Nilzohn skrev:
...och vad kostar detta?

Jo det skall bli spännande att se... Ett extra stopp i Miami på väg från Bolivia till Nicaragua landar på 60 dollar extra för stoppet, två nätter på det absolut billigaste hostelet 136 dollares, resor till och från Servicestället i Miami och så servicen... Kommer att landa på ett par hundra dollares. Hoppas att justeringen täcks av garantin. Och så vill det ju till att verkstan fixar det över dagen.

Kulkul,
Tomas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar