Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Program för ICC profil applicering

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus A

Aktiv medlem
Hej !

Jag har haft problem med färgåtergivningen när
jag framkallar bilder på nätet.
Efter att ha läst in mig litet på ämnet inser jag
att jag först behöver kallibera skärmen vilket jag gjort.
Jag behöver också applicera labbets icc profil på bilden, det är här jag går bet.
Min Photoshop LE 5.0 verkar inte kunna göra detta.

Vad finns det för program som kan göra detta och som inte kostar skjortan ?

Tack

Magnus Arvidsson
 
ICC är indelat i bl a input och output-profiler. Tar vi ett datorsystem som mitt exempelvis så har jag en profil för min kamera för att informationen i den ska bli så lik verkligheten som möjligt, vidare har jag en profil till min skärm för att den ska vara helt neutral dvs den ska visa den neutrala bilden exakt så som den såg ut vid fotograferingstillfället. Slutligen har jag en printerprofil som garanterar mig att min skrivare behandlar bilden likadant. Resultatet blir att om jag håller bilden bredvid monitorn och tittar på båda så skall de se likadana ut som det såg ut vid fotograferingstillfället.
Nu kan man emellertid manipulera det hela lite, jag kan exempelvis ha en korrigerad kameraprofil som visar hudtoner lite varmare men den profilen används enbart när jag skapar bilden (framkallar den digitalt).
När du sparar för webben så har de flesta inblandade som Microsoft m fl enats om att använda sig av en färgprofil som heter sRGB vilket innebär att du från Photoshop bör spara bilden med denna färgrymd för att det ska se så bra ut som möjligt på webben. Nackdelen med denna profil är att den är avsevärt färgfattigare än exempelvis Adobe RGB och de färger som ligger utanför området kommer att konverteras till sådana som finns innanför men som sagt standarden är satt till sRGB och då får vi leva med det tyvärr...
Hoppas det klarnade lite mer för dig, fråga igen annars!
 

När du sparar för webben så har de flesta inblandade som Microsoft m fl enats om att använda sig av en färgprofil som heter sRGB vilket innebär att du från Photoshop bör spara bilden med denna färgrymd för att det ska se så bra ut som möjligt på webben. [/B]


I verkliga liver är det få webbläsare som kan läsa inbäddade profiler.För PC användare faktiskt ingen i dagens läge.

Om man i Photoshop sparar sin jpeg-bild med kommandot "Spara för webben" så kastar faktiskt Photoshop bort eventuell inbäddad profil.

Visar lite om detta på http://www.ekdahl.org/kurs/colormanage.htm

/Lars Ekdahl
 
PixelGubben skrev:
I verkliga liver är det få webbläsare som kan läsa inbäddade profiler.
Fast det var inte det som Lennart menade, han syftade på att RGB-datat anpassats enligt sRGB och därmed ges mest rättvisa i webbläsare o d.

Min följdfråga gäller detta med antal färger en färgrymd innehåller. När görs anpassningen? Om man mekar med en 24-bitarsbild, sker den då för varje operation man gör (dvs att ett otillåtet RGB-värde ersätts med ett tillåtet)?

Med en 48-bitarsbild med arbetsfärgrymd sRGB kan det i vilket fall inte fungera så, men frågan kvarstår om man konverterar från 16-bitarsläget till 8 - när anpassas RGB-värdena till arbetsfärgrymden?
 
PixelGubben skrev:
I verkliga liver är det få webbläsare som kan läsa inbäddade profiler.För PC användare faktiskt ingen i dagens läge.

Om man i Photoshop sparar sin jpeg-bild med kommandot "Spara för webben" så kastar faktiskt Photoshop bort eventuell inbäddad profil.

Visar lite om detta på http://www.ekdahl.org/kurs/colormanage.htm

/Lars Ekdahl

Jag menar annorlunda, om man framkallar med ett program såsom Capture One så har man möjligheten att påverka slutresultatet med hjälp av lite fintrimmade profiler, se de två översta bilderna på http://jlennart.mine.nu/foton.htm den första som är grå och glåmig i förhållande till den andra som är tillförd en varmare icc-profil vid framkallningsögonblicket. Men visst jag håller med dig, man kan inte köra med profilerna embeddade många program nobbar ju detta. I stället måste man göra en fullständig omkalkylering av bilddatat i framkallningsprocessen för i slutändan så har man ändå bara sRGB's färgrymd att lalla rundor med :( Den andra bilden skulle upplevas på utskrift från mitt system där färgerna blir mycket varmare.
 
Tack för era svar,

det verkar som om en fullständig Photoshop
är ända sättet att kunna jobba med icc profilerna.

Vet ngn om man kan Photoshop Elements stödjer
detta ?

/ Magnus
 
Att tilldela bilden en färgprofil hjälper dock inte när det gäller labbs eventuella profiler - då måste bilden konverteras enligt profilen.

Synd att ingen vet svaret / har sett min fråga ovan, jag får väl försöka läsa mig till hur det fungerar, men det vore trevligt om det fanns ett enkelt svar...
 
Måste vara lite problem med vokabulären.



BreezeBrowser konverterar till vald färgrymd. Testade igen för att vara säker.


I hjälpen står...."Colorspace Conversion
By default the proofs function in Brezzebrowser copies the embedded color profile of the source image to the output image without modifying the colorspace. Select the "Colorspace conversion" checkbox and then click on the "Settings..." button to convert between colorspaces. The dialog below will be displayed:
 
Strålande - till slut gav tråden alltså två bra förslag, ett för all slags bilder och ett om man har rådatafiler!
 
Suveränt, tack allihop för er hjälp.
Jag har provat Breezebrowser nu och det funkar
fint. Jag provade tidigare en gammal version av den som inte alls har lika många funktionen som denna 2.8.

som sagt tack !

/ Magnus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.