Annons

Program för att skriva ut bilder (lite bråttom med svar)

Produkter
(logga in för att koppla)

A.Dent

Aktiv medlem
Jag ska skriva ut en del bilder här på jobbet som ska ha flera olika sidbredd/höjd. Jag söker ett gratisprogram där jag enkelt kan ställa in höjd eller bredd på utskriften. Jag har testat med Picasa och windows fotovisare men där finns bara förvalda storlekar.
 
Jag har testat det nu. Jag får inte ihop hur höjd/bredd-inställningen fungerar. Det fungerar säkert om jag lägger mer tid på att klura ut hur.
Däremot testade jag Infranview Thumbnails. Där var det bara markera vilka bilder man ville ha i viss bredd, ställa in bredden och skriva ut.
 
Infranview var ingen höjdare heller. Alla bilder fick samma storlek höjd/bredd som fösta bilden. Jag ville kunna ställt in en fast bredd men variabel höjd på bilderna. Mina originalbilder kom från olika källor som mobiler och kameror, både liggande och stående och beskurna. Dvs alla möjliga olika format.
Lösningen blev att skriva ut bild för bild med samma källa/orientering.

Det borde finnas något program som kan skriva ut med fast höjd eller bredd och variera den andra ledden.
 
Infranview var ingen höjdare heller. Alla bilder fick samma storlek höjd/bredd som fösta bilden. Jag ville kunna ställt in en fast bredd men variabel höjd på bilderna. Mina originalbilder kom från olika källor som mobiler och kameror, både liggande och stående och beskurna. Dvs alla möjliga olika format.
Lösningen blev att skriva ut bild för bild med samma källa/orientering.

Det borde finnas något program som kan skriva ut med fast höjd eller bredd och variera den andra ledden.

Faststone har detta. När du väljer vilken kant du ska justera så kan du välja "lång kant" och därefter antalet pixlar :)
 
Nu kom jag nog på hur utskriften i Faststone fungerar. Jag testade att markera en stående och en liggande bild. Båda vill jag ha 8cm breda, höjden får variera. Högerklickade och valde skriv ut. Under storlek valde jag "specificerad storlek", satte 8cm på bredden och 99cm på höjden och valde "bevara propotioner". Då skrivs de ut med variabel höjd.

Värdena man skriver in betraktas som maxstorlekar och programmet skalar bilden så inget värde överskrids.

Det brukar vara att om man valt bevara proportioner så ändras det ena värdet automatisk när man ändrar det andra. Det var därför jag inte fick det att fungera först.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.