Jimsan skrev:
Den som tar tio bilder på tio timmar tänker fömodligen igenom varje bild mycket noggrant. Resultatet blir förmodligen mycket bra. Kanske till och med tio av tio bra bilder.
Den som tar tusen bilder på en timme, (16,7 bilder/minut), hinner fömodligen inte tänkta så mycket på varje ruta utan litar mer på turen och hoppas att någon bild blir bra.
Även om slutresutatet blir samma så är den första, långsamma fotografen skickligare i mina ögon. Att kunna planera och förutsäga en bild värderar jag mer än att lita på blind tur.
Alternativt så kan det ju vara så att den som tar många bilder gör en liten, liten korrigering på varje bild och vill säkerställa att varje liten ändring får den effekt det är tänkt. Den som istället tar några få bilder kanske gör alla korrigeringar på en enda bild...
Aton_ skrev:
Som du säger så är en bra bild en bra bild oavsett hur den kom till. Ingen tvekan om den saken!
Men fotografen blir för mig "ointressant" som förebild, skicklig yrkesperson, stor konstnär (eller vad man nu kan tänkas tänka om utställningsfotografer) i samma ögonblick som han/hon avslöjar att det krävdes 1000 exponeringar för denna enda bild. Jag skulle betrakta personen som en bluff, vad gäller fotoskicklighet.
Du har med all sannolikhet blivit bluffad många gånger! Stackars dig... Tänk vad många av dina förebilder som lär vara ointressanta, om du inte begärt noggranna beskrivningar av deras arbetsmetoder och process innan du accepterat deras verk.
Jag vill avsluta (EDIT: blev en lång avslutning...) med att ställa frågan: Är en fotografs kompetens verkligen mätbar i antal exponeringar som krävs för en bra bild?
Är en bra bild ett fast värde? En bild kan väl vara bättre eller sämre... Eller godkänd i ett visst sammanhang och inte godkänd i ett annat... Eller godkänd för en person men värdelös för en annan... Jag tycker nog att såna snabba slutsatser om bra bilder/antal bilder som mätare för fotografens kompetens är både dumma, fräcka och framförallt förhastade. Alla har givetvis olika arbetssätt.
Är en webbdesigner, art director, konstnär, arkitekt som behöver göra fler skisser sämre än en annan? Nej, enligt mig. Sämre är man däremot om man 1) inte gör skissen, med dåligt slutresultat som följd. 2) inte inser att det man skissat upp är dåligt, med dåligt slutresultat som följd.
Självklart vill jag som yrkesman inte bedömas innan jag är färdig med mitt arbete! Inte fan går man in i köket på restaurangen och kräver att få käka soppan innan den är färdig bara för att andra kockar klarar att laga den soppan på den tiden, och sen kallar man kocken för dålig eftersom soppan inte var god... Det är ju soppan som kocken levererar, vad han gjort med den innan ger man väl fan i bara den håller hög kvalitet. Samma gäller väl med bilder... Bilden levereras, vad som skett utöver att en bra bild kommit till är väl totalt ointressant?
Så tänker jag... Lite rörigt kanske, men för att fatta mig kort tror jag kontentan blir: slutresultatet är det viktiga.