** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Proffs eller amatör...

Produkter
(logga in för att koppla)
Exempel

Här kommer för resten ett exempel på vad jag menar. Förra helgen stod jag ett par-tre timmar och fotograferade de bruna kärrhökarna då de jagade och spelflög. Jag tog ca 150 bilder på avstånd jag inte fotograferat dem tidigare. Skulle jag gått hem efter 1 timme och nöjt mig? Tror inte det. De sista fem exponeringarna, när jag nästan gett upp om att få bättre bilder, gav bilder som var mycket bättre än de övriga. Här kommer den 151:a exponeringen. På denna bilden men ej de följande som togs i serien fick jag den där läckra blicken rakt in i kameran och den rätta vinkeln.
 

Bilagor

  • karrhokliten2.jpg
    karrhokliten2.jpg
    32.6 KB · Visningar: 168
Aton_ skrev:
Tiden att ta bilderna är väl inget problem... Tiden för att granska och sålla bland alla bilder lär ju bli mångdubbelt större! 1000-skjutaren får nog anställa en bildredaktör om det skall bli nån tid över för fotograferande ;-)

Jag fotar ofta modeller och det blir ofta runt 500bilder per session. Det tar inte alls lång tid att gå igenom dem sen då man oftast rätt lätt ser vilka som är de som är snäppet vassare.

Jag har också för mig jag läst om fotografer med större budget som har assistenter som sen går igenom bilderna åt dem.
 
Tycker att diskussionen om att ta 1000 bilder eller en för att få en bra bild är en dålig jämförelse då det endast har som endamål att visa på ytterligheter. Sunt förnuft säger väl alla som kan tänka någorlunga självständigt att det bara var avsett som en hypotetisk ytterlighet. Det handlar ju om att ta ett fåtal bilder eller flera innan man känner sig nöjd. Verkar som en del här verkligen tror att många altid tar tusen bilder eller bara en för att bli nöjda ..eller?
 
Fläsk-Tarzan skrev:
Sunt förnuft säger väl alla som kan tänka någorlunga självständigt att det bara var avsett som en hypotetisk ytterlighet. Det handlar ju om att ta ett fåtal bilder eller flera innan man känner sig nöjd.
Exakt Ragnar, skönt att några fattar iaf :D
 
Bengt-Arne skrev:
Jag har faktiskt några på väggen, borde egentligen ha varit fler.
Proffs eller amatör!? Jag kan ha varit ute i skogen i många timmar och tagit massor med bilder, när jag kommer hem och granskar det hela tycker jag det har blivit skit allt i hopa.
Är det bara jag eller fler som känner igen sig här.

Den var klockren. Efter en halvdag i en fantastisk ek-backe, (som jag tänker återvända till i olika årstider), fann jag en bild som kändes sådär...

Jag ska dit så snart som möjligt igen innan löven slår ut för att göra ett nytt försök.

Matsäcken och vädret var dock helt perfekt den dagen ; -)
 
...men ibland tycker man inte att inspirationen finns alls och slår av ett par rutor på måfå för att sedan komma hem och förvånas över att det var så vackert där ute...? Ja ibland undrar man!
 
klerk skrev:
...men ibland tycker man inte att inspirationen finns alls och slår av ett par rutor på måfå för att sedan komma hem och förvånas över att det var så vackert där ute...? Ja ibland undrar man!

Klokt skrivet. Ska åka tillbaka till ek-backen med en relaxad stil och göra ett nytt försök, (efter att stressköpt en filtersats ; -)

/E
 
klerk skrev:
...men ibland tycker man inte att inspirationen finns alls och slår av ett par rutor på måfå för att sedan komma hem och förvånas över att det var så vackert där ute...? Ja ibland undrar man!

Precis, i vissa lägen gör man inga bilder fast man är ute. Man inser att det inte funkar och avstår.

Vad jag vill lära mig är att faktisk göra fungerande bilder i de situationer jag är, och jag vill att dom skall vara genomtänkta så att jag slipper ödsla tid på många bilder.

Om jag en dag lyckas med det har jag nått det som behöver kunnas om man skall jobba som proffs.

Här ser jag skillnaden.
 
Arleklint skrev:
Precis, i vissa lägen gör man inga bilder fast man är ute. Man inser att det inte funkar och avstår.

Vad jag vill lära mig är att faktisk göra fungerande bilder i de situationer jag är, och jag vill att dom skall vara genomtänkta så att jag slipper ödsla tid på många bilder.

Om jag en dag lyckas med det har jag nått det som behöver kunnas om man skall jobba som proffs.

Janne- Livnär du dig på dina bilder?
 
Nej det gör jag inte, men diskussionen handlar om proffs/amatör och jag försöker beskriva hur jag drar gränsen.

Men visst vill jag kunna livnära mig... kanske en dag.... (drömma)
 
Arleklint skrev:
Vad jag vill lära mig är att faktisk göra fungerande bilder i de situationer jag är, och jag vill att dom skall vara genomtänkta så att jag slipper ödsla tid på många bilder.
Medans du står där och tänker och funderar, så fotograferar proffset och har redan skickat iväg bilderna.

Arleklint skrev:
Om jag en dag lyckas med det har jag nått det som behöver kunnas om man skall jobba som proffs.
Det är otroligt vad du tror att du sitter inne med universallösningen för hur man måste jobba för att kunna vara proffs.

De flesta andra (som kan se lite utanför ens egna lilla värld) vet att det finns flera arbetsätt att utföra ett arbete på, det ena inte sämre än det andra.
 
Arleklint skrev:
Nej det gör jag inte, men diskussionen handlar om proffs/amatör och jag försöker beskriva hur jag drar gränsen.

Men visst vill jag kunna livnära mig... kanske en dag.... (drömma)

Själv tror jag att man ska komma in i någon typ av harmoni samt lära sig ett område och sedan exponera sig för mycket tid--> möjliga bra bilder.

De kända fotografer som jag känner till har alla
-levt- sin "roll".

Kan nog bli rätt krävande både för sig själv och omgivningen.

...vad detta blev seriöst....


jag går och lägger mig. Måste jobba för att kunna få pengar till mina filter ; -)
 
Jimsan skrev:
Den som tar tio bilder på tio timmar tänker fömodligen igenom varje bild mycket noggrant. Resultatet blir förmodligen mycket bra. Kanske till och med tio av tio bra bilder.

Den som tar tusen bilder på en timme, (16,7 bilder/minut), hinner fömodligen inte tänkta så mycket på varje ruta utan litar mer på turen och hoppas att någon bild blir bra.

Även om slutresutatet blir samma så är den första, långsamma fotografen skickligare i mina ögon. Att kunna planera och förutsäga en bild värderar jag mer än att lita på blind tur.

Alternativt så kan det ju vara så att den som tar många bilder gör en liten, liten korrigering på varje bild och vill säkerställa att varje liten ändring får den effekt det är tänkt. Den som istället tar några få bilder kanske gör alla korrigeringar på en enda bild...


Aton_ skrev:
Som du säger så är en bra bild en bra bild oavsett hur den kom till. Ingen tvekan om den saken!

Men fotografen blir för mig "ointressant" som förebild, skicklig yrkesperson, stor konstnär (eller vad man nu kan tänkas tänka om utställningsfotografer) i samma ögonblick som han/hon avslöjar att det krävdes 1000 exponeringar för denna enda bild. Jag skulle betrakta personen som en bluff, vad gäller fotoskicklighet.

Du har med all sannolikhet blivit bluffad många gånger! Stackars dig... Tänk vad många av dina förebilder som lär vara ointressanta, om du inte begärt noggranna beskrivningar av deras arbetsmetoder och process innan du accepterat deras verk.



Jag vill avsluta (EDIT: blev en lång avslutning...) med att ställa frågan: Är en fotografs kompetens verkligen mätbar i antal exponeringar som krävs för en bra bild?

Är en bra bild ett fast värde? En bild kan väl vara bättre eller sämre... Eller godkänd i ett visst sammanhang och inte godkänd i ett annat... Eller godkänd för en person men värdelös för en annan... Jag tycker nog att såna snabba slutsatser om bra bilder/antal bilder som mätare för fotografens kompetens är både dumma, fräcka och framförallt förhastade. Alla har givetvis olika arbetssätt.

Är en webbdesigner, art director, konstnär, arkitekt som behöver göra fler skisser sämre än en annan? Nej, enligt mig. Sämre är man däremot om man 1) inte gör skissen, med dåligt slutresultat som följd. 2) inte inser att det man skissat upp är dåligt, med dåligt slutresultat som följd.

Självklart vill jag som yrkesman inte bedömas innan jag är färdig med mitt arbete! Inte fan går man in i köket på restaurangen och kräver att få käka soppan innan den är färdig bara för att andra kockar klarar att laga den soppan på den tiden, och sen kallar man kocken för dålig eftersom soppan inte var god... Det är ju soppan som kocken levererar, vad han gjort med den innan ger man väl fan i bara den håller hög kvalitet. Samma gäller väl med bilder... Bilden levereras, vad som skett utöver att en bra bild kommit till är väl totalt ointressant?

Så tänker jag... Lite rörigt kanske, men för att fatta mig kort tror jag kontentan blir: slutresultatet är det viktiga.
 
Senast ändrad:
Jag har ingen annan erfarenhet än mode- och porträttfotografering där jag anser att antalet exponeringar är av största vikt. Ju mindre exponeringar desto bättre.
 
swordsman skrev:
Självklart vill jag som yrkesman inte bedömas innan jag är färdig med mitt arbete! Inte fan går man in i köket på restaurangen och kräver att få käka soppan innan den är färdig bara för att andra kockar klarar att laga den soppan på den tiden, och sen kallar man kocken för dålig eftersom soppan inte var god... Det är ju soppan som kocken levererar, vad han gjort med den innan ger man väl fan i bara den håller hög kvalitet. Samma gäller väl med bilder... Bilden levereras, vad som skett utöver att en bra bild kommit till är väl totalt ointressant?

Vilken soppa!

Om vi nu ska dra paralleller dit så betyder det att en kock gör 1000 soppor och en blir bra medan en annan gör 10 soppor och en blir bra - på samma tid. Om du väljer att behålla den första kocken så rekommenderar jag att du inte blir kökschef ;)

Undantaget är att med en digital kamerna kan man göra 1000 soppor utan att det blir dyrare...så det blir jämnt skägg :)

Fast i mitt fotograferande funkar inte denna tes. Kanske när det gäller ert.
 
Om jag går till en restaurang uppskattar jag att veta att kocken vet hur han skall göra soppan. Om han måste göra 100 soppor och provsmaka sig fram till vilken han skall servera mig känns det inte helt stabilt ;)
 
Freddie skrev:
...Undantaget är att med en digital kamerna kan man göra 1000 soppor utan att det blir dyrare...
För mig som yrkesfotograf blir det dyrare.
Varje ruta jag måste sitta och bedöma och sedan kasta tar värdefull tid från mig. Visserligen bedömer jag ganska snabbt ( en fördel med att ha jobbat på sydsvenskans bildredaktion) men det tar ändå tid och kraft från mig.
Tid vid fotograferingen, vid lagringen, vid överföringen och vid bedömningen.

När det behövs skall man ta många bilder, att göra det för att kompensera för osäkerhet vid bedömning av komposition eller exponering är däremot bra om man kan arbeta bort.

Jag är snål med exponeringarna, tar aldrig alternativa exponeringar och går inte runt och ”knäpper” bilder för att hitta rätt vinkel.
Däremot har jag ersatt ljusmätningen med att ta ett par exponeringar innan jag börjar ta själva bilderna, detta efter att ha uppskattat lämpliga inställningar.

Men ibland öser jag på, idag gjorde jag det vid en porträttfotografering för att jag hade flyt och bara ville se om det blev någon bild av att ”stressa” modellen med trettio bilder i snabb följd.
Ibland blir reaktionen först ett artigt frågande ögonkast, sedan lätt undrande blick som kan avslutas med ett sådant där skratt som bara bubblar fram för att man är osäker på vad som egentligen sker.
En sådan bild kan bli riktigt bra eller riktigt dålig, men den är svår att få fram genom noggrann planering och att vänta in ”rätt” ögonblick.
 
Ja..det är samma för mig...men jag vet inte exakt hur det funkar när man ska plåta dovhjortar :)

Fast det säger sig ju själv att det är bättre med en exponering en tusen om resultatet är densamma.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar