Annons

Proffs eller amatör...

Produkter
(logga in för att koppla)
sagan skrev:
Absolut, kan berätta för dig att den stora Picasso målade om sina tavlor (varje tavla) ungefär 99 gånger..det är därför många av hans tavlor har ett färglager på flera cm :D

Javisst och sen var det skisser och skisser och ännu mer varianter innan tavlan var färdig.

Självklart måste man kunna jobba med en process i
foto med, där många bilder är helt enkelt träning.

Jag tänkte svara på den ursprungliga frågan som startade tråden

Jag tog med kameran till Val d'Isére på en vecka skidåkning i mars. Med hem hade jag ca 650 bilder
varav jag faktiskt har förstorat 3 stycken som sitter på väggen hemma. Det blev väl en 1/2 procent. Jag är en glad amatör och var mest nere i Frankrike för att åka skidor inte för att fota, så jag är ganska nöjd med min 1/2 procent.

Ni som fotar digitalt - spara ni ALLA bilder (även sådana ni vet att dom aldrig kan eller kommer att användas till något)?

Janne H skrev:
Yrkesmässigt är detta helt ointresant, det våra kunder anlitar oss för, det våra kunder betalar för, är de bra bilderna!!
Om jag under tiden jag jobbar fram en bra bild exponerar en eller tio ggr hur skulle det kunna spela någon roll?
Men om jag skulle behöva dubbla tiden gentemot mina konkurenter, för att göra en bra bild...ja då skulle jag nog tappa kunder :-(

Jo, om man jobbar med timlön, vilket jag antar att många yrkesfotografer gör, så blir det ju förstås så, men jag tror att du missuppfattar mig. Grundfrågan - så som jag tolkat den - var inte hur viktigt antalet exponeringar är i relation till en yrkesmässig utövning.
Så som jag har tolkat trådstartarens fråga, och det som jag själv är nyfiken på - alltså andelen bra bilder i förhållande till antalet tagna - är av ren och skär nyfikenhet. Jag tror att för många andra liksom mig själv så känns den där andelen-bra-kontra-andelen-dåliga-jämförelsen som något som är i alla fall lite relevant om man vill kunna jämföra olika fotografers kompetens (läs min hypotetiska jämförelse i mitt föregående inlägg).

jkene skrev:
Ni som fotar digitalt - spara ni ALLA bilder (även sådana ni vet att dom aldrig kan eller kommer att användas till något)?

Jag försöker i möjligaste mån att slänga bilder, men tyvärr är alltför många bilder sparade i onödan. Det beror nog på att jag är en liten hamster som har svårt för att slänga saker, och det gäller inte bara fotografering.

Och för att svara på trådens första fråga så är det nog ganska vanligt för min del att jag är nöjd med kanske två bilder av hundra, fast vissa tillfällen ger inte ens en enda bra bild av över hundra tagna.

Freddie skrev:
Vilken soppa!

Om vi nu ska dra paralleller dit så betyder det att en kock gör 1000 soppor och en blir bra medan en annan gör 10 soppor och en blir bra - på samma tid. Om du väljer att behålla den första kocken så rekommenderar jag att du inte blir kökschef ;)

Undantaget är att med en digital kamerna kan man göra 1000 soppor utan att det blir dyrare...så det blir jämnt skägg :)

Fast i mitt fotograferande funkar inte denna tes. Kanske när det gäller ert.

Som kock var jag bara tvungen att kommentera denna sköna jämnförelse, jämnförelsen haltar såklart om man jämnför soppan med En INRIKTNING av fotokonsten får man såklart se det som att det tar 10 ggr för en kock att få den perfekta soppan medans för den andra 100ggr, och kanske tvärs om när det gäller pannbiff..... vi är helt enkelt olika bra inom olika områden inom yrket, för den sakens skull gör det inte den ena en sämre kock en den andra, och det är väl det som skilljer amatörer och proffs. Proffs har helt enkelt en högre lägsta nivå, och kan dessutom ge ett godkänt resultat inom många andra inriktningar, medans vi glada amatörer kan vara nog så bra om inte bättre inom en viss del och dessutom inte alls ha den bredden som ett proffs.

// Anders

jkene skrev:

Jupp, sparar alla bilder som inte är extremt överexponerade eller helt ur fokus.... som någon skrev tidigare, det jag tycker är bra idag gillar jag inte imorgon, och vice versa

// Anders

Graal skrev:
Ja där har du en poäng. Men om det gällde att få en bra bild (utan särskilda krav på målsituationer mm) så behöver fotografen inte vara där mera. Då kan denne gå vidare till något annat och ta fler bra bilder där.

Så sant, om uppdraget var att ta en lagbild, kan man ju gå redan innan matchen börjar......

// Anders

Graal skrev:
Ja nu var det inte filmkostnaden jag tänkte på i första hand utan skickligheten. Om uppdragsgivaren vet att jag behöver 1000 exponeringar så fattar han nog att jag inte kan fotografera.
Tyxker inte detta resonemang håller, i vissa fall får man jobba sig fram till det øsnkade resultetet, och det behøver inte alltid det du hade tænkt dig från børjan.

Spelar det någon roll om du tar 10 eller 1000 bilder egentligen? Det som det handlar ær ju om din uppdragsgivare gillar ditt jobb.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar