Att vara proffs
Jag skulle vilja göra ett inhopp om proffesionalism generellt.
De flesta här är väl yrkesarbetande och kan alltså kalla sig "proffs" inom sitt yrke. Själv är jag egen företagare, men inte fotograf, och jag begrundar ibland vad det är som gör mig till "proffs".
Det är inte någon förmåga att utföra arbetet klanderfritt på minimal tid. Det är inte så att jag gör det bättre än någon annan. Det är till och med så att jag gör ett dåligt jobb ibland.
Men, jag kan livnära mig på det, och de flesta kunder är väldigt nöjda med mig.
Hur får jag jobb? -Lite annonsering, stort kontaktnät och ett bra rykte. Jag hade visserligen tur med min första kund, som lade grundstenen till allting, men jag har förvaltat den lyckträffen bra.
Som IT-konsult slipper jag den "konstnärliga" aspekten på mitt arbete, men visst tusan finns det ändå miljoner åsikter på hur saker ska göras.
Det jag tror mig vinna på är mötet med människorna, mina kunder. Det är ju de som köper mina tjänster, och det är de som värderar mitt arbete.
Som fotograf möter man ofta människor i flera roller. Man ska fotografera dem och man ska sälja bilder till dem. Om man bara plåtar döda ting så slipper man det första ledet, vilket kan vara en lättnad ibland. Men jag tror ändå att det är sällan man kan fotografera döda saker utan att det är någon annan person inblandad.
Dock, oavsett hur jag har fått jobba och slita för att slutföra mitt uppdrag, oavsett hur resultatet och vägen dit bedöms av de som inte fick jobbet, så kan jag livnära mig på mitt yrke och får betalt av någon som är nöjd. -Jag är ett proffs!