Annons

problem vid utskrift av s/v bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Legur Laugar

Aktiv medlem
Hej på Er.

Jag har problem vid utskrift av s/v bilder. Det vill gärna blir lila toner på utskriften....fast bilden är monocrome? jag använder PS cs

Skrivaren är en epson R300


Mvh Patrik
 
Kalibrera skrivaren? var bilden Svart/vit? en rätt skrivare (om den skriver med fyrfärg) ska bara skriva med svart då, men blir det blått så måste det vara nått galet..

Men sen vet jag inte riktigt hur epsonskrivaren är konfigurerad, är det 8 färgers? separat svart?
 
Hej

Problemet med färgstick i s/v utskrifter kan ha många olika orsaker. Gör en ordentlig sökning i forumen så kommer du att hitta många tråder med förslag på lösningar på ditt problem.

Man kan som Krister säger enbart använda det svarta bläcket för utskrifter i svartvitt, men det ger inte lika bra resultat som utskrifter med skrivarens alla färger. När man skriver ut med enbart svart bläck måste skrivaren bygga upp grå toner genom att lägga ut svarta prickar med olika avstånd. I de ljusare tonerna skapar detta problem eftersom avtåndet mellan de svarta prickarna blir stort och därmed synligt.

Att använda färgbläcken för s/v utskrifter kan ge en mycket snygg gråskala (minst lika bra som en snygg kopia från traditionellt mörkrum) men ställer stora krav på att du kalibrerat och profilerat skärmen du använder och att du använder rätt inställningar i PS och en bra profil för ditt skrivare och ditt papper. Även dessa ämnen finns det mycket av i forumen. Läs gärna också Stefan Ohlssons artiklar om arbetsfärgrymder och färgprofiler.

Jag hade gärna utvecklat det här lite mer men jag har inte möjlighet att göra det nu (sitter på jobbet). Men, som sagt, du hittar massor av info i forumen.

Om jag skall ge något råd så är det att börja med en enkel felsökning. Funkar alla munstycken i din skrivare (gör en "nozzle check"). Har du rätt inställningar i PS. Använder du rätt profil för ditt papper? Har du kalibrerat din skärm?(ett måste för snygga sv/v utskrifter)

Lycka till! Trägen vinner!

Hälsningar

Fredrik
 
Min Epson R1800 (storebror till R800) har fått kritik för dåliga s/v utskrifter trots 2 svarta färger.
Det var först med R2400 (á 9500:) som Epson klarade s/v utskrifter bra. Denna skrivare har också ljussvart "färg".
Tror att alla billigare Epson skrivare har problem med s/v.
 
Dykhjelm skrev:
Min Epson R1800 (storebror till R800) har fått kritik för dåliga s/v utskrifter trots 2 svarta färger.
Det var först med R2400 (á 9500:) som Epson klarade s/v utskrifter bra. Denna skrivare har också ljussvart "färg".
Tror att alla billigare Epson skrivare har problem med s/v.


Både R800 och R1800 kan prestera mycket bra sv/v utskrifter. R2400 kan ge ännu bättre utskrifter tack vare att den har två grå bläck (light black och light light black) till skillnad från R1800 med enbart ett grått bläck.

Men att säga att det var först med R2400 som epson klarade bra s/v utskrifter tycker jag inte är riktigt rätt. Däremot är det ENKLARE att få bra utskrifter med R2400 eftersom den levereras med mjukvara som gör ett bra jobb och inte kräver lika mycket av användaren.

Jag hade en R2400 tidigare och det var bara att klicka på "ok" och sedan fick man en fin svartvit utskrift (nästan alltid). Nu har jag en Epson 4000 som även den bara har ett grått bläck. Den ger också mycket fina sv/v utskrifter men kräver att man har bra profiler och har rätt inställningar osv. Ännu bättre blir det man har en RIP.

Glöm inte heller att olika papper kan göra stor skillnad. Testa olika papper! Jag fick fina sv/v utskrifter på en gammal Epson 1200 med Epson Archival matte paper. Ett bra "brukspapper" som inte är så dyrt.

/F
 
Hej !

Vill tillägga att min skrivare Epson Stulys Photo R200 har samma fenomen, fast jag får ett tydligt grönt färgstick i sv/v utskrifter. Iof en väldigt billig skrivare (1000:)
Men jag tycker den borde klara av det ändå.
 
Har man en skrivare som skriver ut svartvitt med en svart och en grå patron så får man perfekta bilder utan färgstick. HP har sådana vet jag.
 
tips

Ett bra tips om man har en skrivare utan x antal svarta/gråa bläck är att testa sig fram med annat papper. I min canonskrivare gick det inte att få bra färgton med epsons papper men däremot fick jag perfekta utskrifter med tetenalpapper. Prova dig fram!
 
MatsGustavsson skrev:
Hej !

Vill tillägga att min skrivare Epson Stulys Photo R200 har samma fenomen, fast jag får ett tydligt grönt färgstick i sv/v utskrifter. Iof en väldigt billig skrivare (1000:)
Men jag tycker den borde klara av det ändå.

Tänk på att skriva ut svartvita bilder är kanske det svåraste du kan begära av en skrivare. Det kräver en perfekt balans mellan alla olika färger genom hela valörskalan. Med en specialgjord profil kan du få ett skapligt resultat, men sällan helt perfekt.

Sedan har du också problemet med metameri, det vill säga att bilden ser olika ut i olika ljus. Under lysrör ser den kanske grön ut, under dagsljus ser den magenta ut. Omöjligt att korrigera med en profil.

Men med en bra skrivare får man bra utskrifter. Epson 2400 som är nämnd ger bra utskrifter. Sedan kan man gå vidare och lägga till en RIP och få fantastiska utskrifter, om man använder bra papper.

Stefan
 
Fläsk-Tarzan skrev:
Har man en skrivare som skriver ut svartvitt med en svart och en grå patron så får man perfekta bilder utan färgstick. HP har sådana vet jag.

Om man bara skriver ut med de två patronerna, eller de tre i Epson 2400 så blir det inte så djup svärta som jag vill ha. Använder man färgpatronerna också får man en svärta som t o m kan överträffa den svärtan som man får på en svartvit silverbild.

Stefan
 
Vill man ha riktigt bra sv utskrifter kan man köpa Imageprint programmet med det får man proutskrifter.
Nackdelen är att det är dyrt till epson 2400 skrivare går det på ca 5000 +moms men fördelen är att utskrifterna blir bra varje gång.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.