Hej
Problemet med färgstick i s/v utskrifter kan ha många olika orsaker. Gör en ordentlig sökning i forumen så kommer du att hitta många tråder med förslag på lösningar på ditt problem.
Man kan som Krister säger enbart använda det svarta bläcket för utskrifter i svartvitt, men det ger inte lika bra resultat som utskrifter med skrivarens alla färger. När man skriver ut med enbart svart bläck måste skrivaren bygga upp grå toner genom att lägga ut svarta prickar med olika avstånd. I de ljusare tonerna skapar detta problem eftersom avtåndet mellan de svarta prickarna blir stort och därmed synligt.
Att använda färgbläcken för s/v utskrifter kan ge en mycket snygg gråskala (minst lika bra som en snygg kopia från traditionellt mörkrum) men ställer stora krav på att du kalibrerat och profilerat skärmen du använder och att du använder rätt inställningar i PS och en bra profil för ditt skrivare och ditt papper. Även dessa ämnen finns det mycket av i forumen. Läs gärna också Stefan Ohlssons artiklar om arbetsfärgrymder och färgprofiler.
Jag hade gärna utvecklat det här lite mer men jag har inte möjlighet att göra det nu (sitter på jobbet). Men, som sagt, du hittar massor av info i forumen.
Om jag skall ge något råd så är det att börja med en enkel felsökning. Funkar alla munstycken i din skrivare (gör en "nozzle check"). Har du rätt inställningar i PS. Använder du rätt profil för ditt papper? Har du kalibrerat din skärm?(ett måste för snygga sv/v utskrifter)
Lycka till! Trägen vinner!
Hälsningar
Fredrik