Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Problem vid fotografering, OBS nybörjare!
- Trådstartare Strandhagen
- Start datum
Strandhagen
Aktiv medlem
Kalle_B skrev:
tillägg:
Fördelen med att lägga upp bilden här är att du kan lägga den i kategorin bildkritik, då säger folk vad som är bra eller dåligt och det blir lättare att utvecklas
Man kan ju alltid skapa en tråd och skriva att man lagt upp nya bilder på sin lilla hemsida så kommer säkert många att kolla där. Kritik kan man ju sen få i den tråden man skapat, eller om man lyckas göra en gästbok så kan folk skriva i den.
Man kan ju lägga upp bilder här också, men bara 1 bild / 4:e dag. Tråkigt, men man förstår dom som tillhandahåller serverutrymmet.
Ska kolla upp mina bredbandsleverantörsuppgifter.. långt ord.
Väl mött!
Strandhagen
Aktiv medlem
Kan man söka efter bra motiv eller bara dyker dom upp som en aha-upplevelse. Jag kommer inte på något intressant att fotografera. Jag har ju inte tappat intresset men jag saknar något betydelsefullt att fotografera.
Någon som har tips på detta "problem"?
Tomasz
Aktiv medlem
Utgå från dig själv och dina intressen. Om du har själ, hjärta och kunskap om tex. grisodling så berätta om det med dina bilder.Strandhagen skrev:
Kan man söka efter bra motiv eller bara dyker dom upp som en aha-upplevelse. Jag kommer inte på något intressant att fotografera. Jag har ju inte tappat intresset men jag saknar något betydelsefullt att fotografera.
Bra bilder har ofta känsla, och det brukar speglas av fotografens känsla för motivet.
PMD
Aktiv medlem
Anders,Strandhagen skrev:
App app! Tyska, franska och italienska!
här kan du ladda hem en manual på engelska i PDF för Canon EOS Digital Rebel XT (som är namnet på EOS 350D i Nordamerika):
http://alpha02.c-wss.com/inc/ApplServlet?SV=WWUCA900
Om inte ovanstående länk fungerar så kan du gå till denna:
http://www.canon.ca/english/index-customersupport.asp?pid=338
Klicka sen på "Click here to download Manuals and User Guides."
PD
Brummelisa
Aktiv medlem
Kalle_B skrev:
tillägg:
Fördelen med att lägga upp bilden här är att du kan lägga den i kategorin bildkritik, då säger folk vad som är bra eller dåligt och det blir lättare att utvecklas
Ett sätt kan vara att titta på andra fotografer. Man kan gärna få härma dem tycker jag. Det är ju inte precis bara en i världen som har tagit porträtt-bilder
Visserligen finns det många bra här på fotosidan, men titta gärna på photo.net
Håll musen över Gallery högst upp och välj sedan Top photos som trillar ner.
/ Marcus
Strandhagen
Aktiv medlem
PMD skrev:
Anders,
här kan du ladda hem en manual på engelska i PDF för Canon EOS Digital Rebel XT (som är namnet på EOS 350D i Nordamerika):
http://alpha02.c-wss.com/inc/ApplServlet?SV=WWUCA900
Om inte ovanstående länk fungerar så kan du gå till denna:
http://www.canon.ca/english/index-customersupport.asp?pid=338
Klicka sen på "Click here to download Manuals and User Guides."
PD
Tack men har redan fått hjälp till att hitta en manual på engelska. Ärligt talat så har jag inte orkat läsa igenom den helt och hållet. Har ju redan lärt mig mycket om just tekniken vid korttagning. Jag får se när jag har lust och ork att läsa den...
Tack ändå!
Strandhagen
Aktiv medlem
Brummelisa skrev:
Ett sätt kan vara att titta på andra fotografer. Man kan gärna få härma dem tycker jag. Det är ju inte precis bara en i världen som har tagit porträtt-bilder
Visserligen finns det många bra här på fotosidan, men titta gärna på photo.net
Håll musen över Gallery högst upp och välj sedan Top photos som trillar ner.
/ Marcus
Tack. Ska kolla där och bli inspirerad!
Strandhagen
Aktiv medlem
En annan sak jag inte fattar.
Hur lyckas man få lång slutartid men ändå så att bilden inte överexponeras när man är ute i naturen och fotar? Ska man ställa in bländaren till ett högre tal eller? (nu kommer nybörjarfrågorna igen)
Hur lyckas man få lång slutartid men ändå så att bilden inte överexponeras när man är ute i naturen och fotar? Ska man ställa in bländaren till ett högre tal eller? (nu kommer nybörjarfrågorna igen)
Strandhagen
Aktiv medlem
Testade med kameran precis...
Jo, mindre bländare gjorde ju så att man kunde få längre slutartider... från 1/500 ner till 1/4 (bilden aningen överexponerad). Ändrade bländaren från f/4,5 till f/29. Men jag är tveksam om det räcker om man t.ex. vill få till riktigt feta trails efter en bil eller en fågel t.ex.
Jo, mindre bländare gjorde ju så att man kunde få längre slutartider... från 1/500 ner till 1/4 (bilden aningen överexponerad). Ändrade bländaren från f/4,5 till f/29. Men jag är tveksam om det räcker om man t.ex. vill få till riktigt feta trails efter en bil eller en fågel t.ex.
PMD
Aktiv medlem
Det sitter en ljusmätare i din kamera, och om du använder M-läget så visar en liten visare längst ner i sökaren om inställningen du har ger rätt exponering eller om det ger under- eller överexponering. Justera slutartid och/eller bländare tills visaren står mitt på skalan.Strandhagen skrev:
Jag föreslår att du kör på P-, Tv- eller Av-läget i början. Då slipper du hålla på och fundera på ljusmätning och kan koncentrera dig på att ta bilder. Din kamera har så pass bra ljusmätning att den klarar de allra flesta situationer galant utan manuella ingripanden.
PD
Brummelisa
Aktiv medlem
Strandhagen skrev:
En annan sak jag inte fattar.
Jag tycker du ska ta en timme eller två och bara sitta med av-läget.
Då får du sätta vilken bländare som kameran ska vara inställd på och så räknar kameran ut slutartiden automatiskt så exponeringen blir rätt.
Då kan du prova genom att ta en viss bländare och se vilken tid och resultat du får (skärpedjup).
Pröva sen att ändra bländaren och se vad som händer med tiden (jag avslöjar inget) och självklart vad som händer med skärpedjupet.
När du tycker att du förstår vad som händer, kan du pröva med tv-läget som är tvärtom.
Sen kommer en liten pekpinne
m-läget är inte till för att få underbara bilder. Alla nybörjare verkar tror det. Jag tror inte att det är knappt någon som kör på m-läget för att få bättre bilder.
Antingen vill man ha en viss bländare för att styra skärpedjupet eller en viss tid för att styra tex skakningsoskärpa. Sen måste bländare och tid hänga ihop för att inte bilden ska bli under eller över exponerad. Och det blir inte annorlunda för att man är i m-läget.
Visst kan man lättare under och över exponera i m-läget, men det kan man göra i alla andra lägen med.
Med andra ord. Låt m-läget vara om du inte ska tex fota i en studio.
/ Marcus
mkjo
Aktiv medlem
Oroa dig inte för att ställa nybörjarfrågor Anders, vi har alla varit där någon gång.Strandhagen skrev:
Hur lyckas man få lång slutartid men ändå så att bilden inte överexponeras när man är ute i naturen och fotar?
Som redan sagts så kan Av- och Tv-lägena (bländar- respektive tidsförval) vara lämpliga när du vill få en viss effekt, exempelvis spår efter ett rörligt objekt (se till att kameran står stadigt) eller ett visst skärpedjup. Min kamera tillåter mig inte att exponera på annat sätt än helt manuellt och jag föredrar nästan det över automatik även om jag ofta exponerar enligt ljusmätaren, men det är inget skäl till att du inte ska kunna använda de hjälpmedel som finns på din kamera.
I princip finns det två sätt att få långa slutartider när det är ljust ute, förutom att överexponera bilden. Antingen väljer du en mindre bländaröppning (vilket dock också påverkar skärpedjupet), eller så använder du ett neturalt gråfilter (ND-filter, ND = Neutral Density) framför linsen. Sådana finns i lite olika styrkor, 2x, 4x och 8x (1, 2, 3 steg) är vanligt och de kostar inte speciellt mycket (fråga din lokala fotohandlare). Då kan och behöver du använda motsvarande längre slutartid om du låter bländaren vara konstant. För att få riktiga "spår" kan du behöva använda slutartider ända upp till ett par sekunder (naturligtvis beroende på hur fort det du vill fotografera rör sig, och hur långt borta det är) och då kan du också behöva använda en riktigt liten bländare för att undvika överexponering.
Vad gäller att fotografera i råformat så vill jag bara förtydliga att jag tycker att även att spara bilder i råformat har fördelar, i flera fall också ganska stora fördelar (jag har själv gått i fällan att använda enbart JPEG för "riktig" fotografering med digitalkamera). MEN när man precis kommer igång så är det bättre att ta en sak i taget än att behöva bekymra sig om allt på en gång. Om 350D kan ställas in så att den sparar i både JPEG och råformat, och Anders har tillräckligt stora minneskort för att det ska vara användbart i praktiken, kan det mycket väl vara det bästa alternativet.
Strandhagen
Aktiv medlem
Jo, nu är det såhär. Jag gick ut och satte upp lite material för en häftig plåtning. Tänkte på det ni skrivit här och tänkt att jag skulle spara i både RAW och jpeg. Men vad händer när jag ska ladda upp bilderna till datorn? JO! bilderna heter:
IMG_0168.jpg
IMG_0168 (1).jpg
Var tog mina .raw bilder vägen????
Övrigt: Jag har satsat på ett ganska stort minneskort: sandisk CompactFlash ultraII 1GB
Kör jag i raw+jpg formatet så kan jag spara 82 bilder tror jag att det va.
IMG_0168.jpg
IMG_0168 (1).jpg
Övrigt: Jag har satsat på ett ganska stort minneskort: sandisk CompactFlash ultraII 1GB
Martin Gunnarson
Aktiv medlem
Strandhagen skrev:
Jo, nu är det såhär. Jag gick ut och satte upp lite material för en häftig plåtning. Tänkte på det ni skrivit här och tänkt att jag skulle spara i både RAW och jpeg. Men vad händer när jag ska ladda upp bilderna till datorn? JO! bilderna heter:
IMG_0168.jpg
IMG_0168 (1).jpg
Använder du något program för att föra över bilderna, det kanske ställer till det? Prova att föra över filerna direkt till din dator.
Martin
paco
Aktiv medlem
Brummelisa skrev:
..Och det blir inte annorlunda för att man är i m-läget..
/ Marcus
Om man inte har en 300D, som bara har den snävare 9%-ljusmätningen i M-läget. Detta gäller ju inte de senare modellerna som låter en välja mätmetod fritt.
Brummelisa
Aktiv medlem
paco skrev:
Om man inte har en 300D, som bara har den snävare 9%-ljusmätningen i M-läget. Detta gäller ju inte de senare modellerna som låter en välja mätmetod fritt.
Sant, men jag får ofta en känsla att dem flesta tror att bara för att man kör i m-läget så blir bilderna bättre.
Visst, har man större kontroll och det är kanske tom att exponeringsmätaren fungerar annorlunda i m-läget. Men det är väl inte därför ni kör i m-läget, eller?
/ Marcus
Strandhagen
Aktiv medlem
Martin Gunnarson skrev:
Använder du något program för att föra över bilderna, det kanske ställer till det? Prova att föra över filerna direkt till din dator.
Martin
Det är på detta sättet jag gör, alltså för över filerna direkt från kamera till hårddisk. Använder inget program. Går bara in i "den här datorn", klickar på "Canon eos 350D" och drar över filerna till min "d:\". Alla filer är .jpg
konstigt tycker jag eftersom jag trippelkollat så att jag verkligen sparar i .raw formatet också. Kanske ska testa med att BARA spara i .raw och se om det fungerar. Återkommer med resultat snart.
Strandhagen
Aktiv medlem
OK.. När jag tar i bara "raw" format så får jag bilder som heter ".CR2"
Någon som kan detta och som kan förklara för mig?
Någon som kan detta och som kan förklara för mig?