Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Problem vid fotografering, OBS nybörjare!
- Trådstartare Strandhagen
- Start datum
dJb
Aktiv medlem
Du har fått många bra tips här och jag rekommenderar även grundkursen som finns här på fs. Själv har jag dock några reflektioner att dela med mig av.
Glöm för ett ögonblick vitbalans och skärpedjup och koncentrera dig på det mest fundamentala, nämligen förhållandet mellan slutartid, bländare och känslighet (på sensor eller film). "Summan" av dessa ska vara konstant, ett treenigt förhållande (som grafiskt exemplifieras i artikeln ´Fototeknik 1´ här på fs.)
Detta innebär att vid en given exponering t.ex 1/125s; f/5,6 (bländare) samt iso 100 så är de beroende av varandra. Om du vill ha en snabbare slutartid t.ex. 1/250s så måste du SAMTIDIGT välja en större bländaröppning dvs f/2,8 ELLER en högre känslighet; iso 200.
Detsamma gäller naturligtvis om man ändrar de andra parametrarna också. Detta förhållande är det mest grundläggande att lära sig inom fotografin och jag rekommenderar dig att lägga ner tid så att du förstår det grundligt.
När det gäller skärpedjupet så verkar du kommit en bit på vägen. Stor öppning = kort skärpedjup, liten öppning = stort skärpedjup.
Men som sagt, lär man sig i ryggmärgen hur tid, bländare och känslighet hänger ihop så underlättar det betydligt den kommande utvecklingen inom fotohobbyn.
/David
Glöm för ett ögonblick vitbalans och skärpedjup och koncentrera dig på det mest fundamentala, nämligen förhållandet mellan slutartid, bländare och känslighet (på sensor eller film). "Summan" av dessa ska vara konstant, ett treenigt förhållande (som grafiskt exemplifieras i artikeln ´Fototeknik 1´ här på fs.)
Detta innebär att vid en given exponering t.ex 1/125s; f/5,6 (bländare) samt iso 100 så är de beroende av varandra. Om du vill ha en snabbare slutartid t.ex. 1/250s så måste du SAMTIDIGT välja en större bländaröppning dvs f/2,8 ELLER en högre känslighet; iso 200.
Detsamma gäller naturligtvis om man ändrar de andra parametrarna också. Detta förhållande är det mest grundläggande att lära sig inom fotografin och jag rekommenderar dig att lägga ner tid så att du förstår det grundligt.
När det gäller skärpedjupet så verkar du kommit en bit på vägen. Stor öppning = kort skärpedjup, liten öppning = stort skärpedjup.
Men som sagt, lär man sig i ryggmärgen hur tid, bländare och känslighet hänger ihop så underlättar det betydligt den kommande utvecklingen inom fotohobbyn.
/David
gitte edelman
Aktiv medlem
Ha, ha! Det här var en rolig tråd!
Vet inte vem jag beundrar mest - Strandhagens outtömliga energi och entusiasm eller andra medlemmars försök att styra in densamma i en metodisk och lugn vägfåra! (Ser nästan hur endel sliter sig i håret...)
Men svenskt är det så det förslår - en nybörjare som springer ut och inhandlar en 350D! Men inget fel i det. Dina försök fallerar inte pga bristande verktyg i alla fall.
Jag hoppas vi får fortsätta att följa dina förehavanden vid fönsterblecket och aha-upplevelser i kohagen, Strandhagen!
Mvh
/Gitte
Vet inte vem jag beundrar mest - Strandhagens outtömliga energi och entusiasm eller andra medlemmars försök att styra in densamma i en metodisk och lugn vägfåra! (Ser nästan hur endel sliter sig i håret...)
Men svenskt är det så det förslår - en nybörjare som springer ut och inhandlar en 350D! Men inget fel i det. Dina försök fallerar inte pga bristande verktyg i alla fall.
Jag hoppas vi får fortsätta att följa dina förehavanden vid fönsterblecket och aha-upplevelser i kohagen, Strandhagen!
Mvh
/Gitte
martim
Aktiv medlem
Hej Anders!
Ett tips från mig också. Om jag vore du så skulle jag inte bry mig så mycket om bländare och slutartider och ISO etc.. sånt kommer med tiden. det går ganska fort. ställ istället kameran på auto och gå ut och leta intressanta motiv, det är där man hittar bra bilder.
tekniskt dålig bild + dåligt motiv = dålig bild
tekniskt dålig bild + bra motiv = bra bild
tekniskt bra bild + dåligt motiv = fortfarande dålig bild
tekniskt bra bild + bra motiv = jävligt bra bild!
ser du ett samband? tänkt efter varför du fotade dom där kossorna. var det för att få en suddig bakgrund, eller för att få en bra bild? Bilden hade nog fortfarande inte varit särskilt lysande, trots att du hade fått en suddig bakgrund. nästa gång du tar bilder med kameran. gå runt och tänk för dig själv varför du tar bilden, innan du tar den.
Ett tips från mig också. Om jag vore du så skulle jag inte bry mig så mycket om bländare och slutartider och ISO etc.. sånt kommer med tiden. det går ganska fort. ställ istället kameran på auto och gå ut och leta intressanta motiv, det är där man hittar bra bilder.
tekniskt dålig bild + dåligt motiv = dålig bild
tekniskt dålig bild + bra motiv = bra bild
tekniskt bra bild + dåligt motiv = fortfarande dålig bild
tekniskt bra bild + bra motiv = jävligt bra bild!
ser du ett samband? tänkt efter varför du fotade dom där kossorna. var det för att få en suddig bakgrund, eller för att få en bra bild? Bilden hade nog fortfarande inte varit särskilt lysande, trots att du hade fått en suddig bakgrund. nästa gång du tar bilder med kameran. gå runt och tänk för dig själv varför du tar bilden, innan du tar den.
Kalle_B
Aktiv medlem
"Tänk efter varför du fotade dom där kossorna. var det för att få en suddig bakgrund, eller för att få en bra bild? Bilden hade nog fortfarande inte varit särskilt lysande, trots att du hade fått en suddig bakgrund."
*Hahaha viker mig av skratt* Jag älskade dom där kossorna!! dom var ju söta.. haha
Nädå.. även jag poängterade det där med motivet innen, men då var det ett skjul han hade som motiv...
Men eftersom han tog korten som test så lägger jag inte så stor vikt vid just motiven
Däremot var et klockrent det du sa om kossorna.. skrattar fortfarande!! Hahahahahha
*Hahaha viker mig av skratt* Jag älskade dom där kossorna!! dom var ju söta.. haha
Nädå.. även jag poängterade det där med motivet innen, men då var det ett skjul han hade som motiv...
Men eftersom han tog korten som test så lägger jag inte så stor vikt vid just motiven
Däremot var et klockrent det du sa om kossorna.. skrattar fortfarande!! Hahahahahha
P_S
Aktiv medlem
Mmm, rätt underhållande har tråden varit hittills... Det som saknas för att höja underhållningsvärdet är förstås några förslag om att byta ut kameran, skaffa en serie nya objektiv i tjugotusenkronorsklassen osv., men det kommer säkert snart! *s*
Men, för att vara allvarlig ett tag, Anders har ju faktiskt fått ett antal användbara tips och ett par referenser till instruktiva artiklar om grundläggande fototeori. Vad som verkar saknas är, med tanke på det relativt stora antal avancerade kameramodeller som finns i bruk bland ganska oerffarna fotografer, en grundläggande instruktion om hur man gradvis tränar sig i att använda sin kamera. Ofta får man ju intrycket här i forumet att all automatik är av ondo, manuella inställningar är det enda som ger acceptabla resultat osv...
Undrar om inte någon här på fs skulle kunna skriva ihop en sådan "nybörjarinstruktion" för alla förstagångsägare av avancerade kompaktmodeller och DSLR'er som finns därute? Jag menar då hur man ska bära sig åt för att få bra bilder från första början och därmed behålla intresset, vilket inte nödvändigtvis är detsamma som att börja på det teoretiska nybörjarstadiet, det kan man garanterat lära sig parallellt med det aktiva fotograferandet...
Jag skulle kunna tänka mig något i den här stilen (Canonanpassat, eftersom det är vad jag känner till...):
1) Ställ in kameran på jpg och bästa upplösning. Visst, raw ger större möjligheter och en mariginellt bättre bildkvalitet, men på bekostnad av mer tidsödande efterarbete...
2) Ställ in programautomatiken på "P"-läget. Då kommer kameran själv att välja en rimlig kombination av bändare och slutartid, men utan att på eget bevåg ändra på ISO-värden och få för sig att använda blixt...Dessutom är det ett utmärkt beredskapsläge för att få användbara bilder om det dyker upp något oväntat så man måste "skjuta från höften".
3) Automatisk vitbalans (WB). Är man inte fundamentalist, jobbar i studiomiljö med enhetligt ljus eller måste ha en enhetlig färgbalans i en serie med bilder, är nog kameran bättre på att känna igen kelvingrader än du... Att ställa in kameran efter sol, skugga och blixt gjorde man på instamatictiden (jaja, för exponeringsvärdets skull ja...), att ställa in efter gråkort och liknande kommer betydligt senare i påbyggnadskursen...
4) Ställ in ISO-värdet på 100 eller 200... Då hamnar vanliga dagsljusbilder på rimliga slutartider och bländarvärden. Börjar tiderna bli ohanterligaa (enligt den parallella teorilektionen) är det dags att öka ISO-värdet till 400, 800 eller ännu högre. Brusighet, precis som korn på den analoga tiden, är bättre än skakningsoskärpa...
5) Autofokus är det som gäller. Om det inte är nattsvart och kameran säger ifrån, varför försöka manuellt ställa in skärpan när kameran fixar det automatiskt? Visst, det finns tillfällen när manvill kunna förfokusera på en viss punkt innan motivet hamnar där osv, men det här är fortfarande en grundkurs, eller hur?
6) Dags att börja övningsköra!! Se till att man förstår hur knapparna ovanpå och baktill på kameran används! Låsa autofokus och komponera om, exponeringskompensation, låsa exponeringsvärdena, välja autofokuspunkt... Snurra på hjulet för att få en lämpligare bländar-slutarkombination (man kan ju faktiskt göra det även i det förkättrade P-läget...). Lära sig hur man får kortare skärpedjup, fungerar även med det medföljande kitobjektivet...
7) Sitter det tekniska nu? Då börjar det bli dags att börja fundera på bildkompositionen... Variera mellan liggande och stående format, tänka lite mer på var i bilden motvet finns, hälla koll på störande föremål i bakgrunden, böja sig ner osv...
8) Dags att börja titta på Av och Tv-lägena! Korta slutartider på de flygande fåglarna, långa slutartider för medveten rörelseoskärpa, kanske prova på panoreringar... Intressera sig för skärpedjupet ex. vid macrobilder...
9) Dags att jobba lite med blixten... Den inbyggda har förstås sina begränsningar, men den är bättre än man kan tro om man läser här på forumet. Den går inte att rikta i taket, men iaf på en DSLR fungerar den utmärkt som upplättningsblixt och är hyfsat ljusstark också. Dags att läsa instruktionsboken och få koll på saker som FEL och FEC, hur den fungerar med bländar- och slutartidsautomatik osv...
10) Övningskörning... Teorilektioner... Uppkörning... (bildkritik här på fs t.ex...) Specialstudier och experiment...
Någon som känner sig kallad att skriva ihop ett litet "kursprogram"? Sedan kanske det skulle finnas behov av ett motsvarande för efterbehandlingsfasen...
Nåja, dags att sova nu och samla krafter inför attacken från RAW + M-fundamentaliterna!!! *ler*
Men, för att vara allvarlig ett tag, Anders har ju faktiskt fått ett antal användbara tips och ett par referenser till instruktiva artiklar om grundläggande fototeori. Vad som verkar saknas är, med tanke på det relativt stora antal avancerade kameramodeller som finns i bruk bland ganska oerffarna fotografer, en grundläggande instruktion om hur man gradvis tränar sig i att använda sin kamera. Ofta får man ju intrycket här i forumet att all automatik är av ondo, manuella inställningar är det enda som ger acceptabla resultat osv...
Undrar om inte någon här på fs skulle kunna skriva ihop en sådan "nybörjarinstruktion" för alla förstagångsägare av avancerade kompaktmodeller och DSLR'er som finns därute? Jag menar då hur man ska bära sig åt för att få bra bilder från första början och därmed behålla intresset, vilket inte nödvändigtvis är detsamma som att börja på det teoretiska nybörjarstadiet, det kan man garanterat lära sig parallellt med det aktiva fotograferandet...
Jag skulle kunna tänka mig något i den här stilen (Canonanpassat, eftersom det är vad jag känner till...):
1) Ställ in kameran på jpg och bästa upplösning. Visst, raw ger större möjligheter och en mariginellt bättre bildkvalitet, men på bekostnad av mer tidsödande efterarbete...
2) Ställ in programautomatiken på "P"-läget. Då kommer kameran själv att välja en rimlig kombination av bändare och slutartid, men utan att på eget bevåg ändra på ISO-värden och få för sig att använda blixt...Dessutom är det ett utmärkt beredskapsläge för att få användbara bilder om det dyker upp något oväntat så man måste "skjuta från höften".
3) Automatisk vitbalans (WB). Är man inte fundamentalist, jobbar i studiomiljö med enhetligt ljus eller måste ha en enhetlig färgbalans i en serie med bilder, är nog kameran bättre på att känna igen kelvingrader än du... Att ställa in kameran efter sol, skugga och blixt gjorde man på instamatictiden (jaja, för exponeringsvärdets skull ja...), att ställa in efter gråkort och liknande kommer betydligt senare i påbyggnadskursen...
4) Ställ in ISO-värdet på 100 eller 200... Då hamnar vanliga dagsljusbilder på rimliga slutartider och bländarvärden. Börjar tiderna bli ohanterligaa (enligt den parallella teorilektionen) är det dags att öka ISO-värdet till 400, 800 eller ännu högre. Brusighet, precis som korn på den analoga tiden, är bättre än skakningsoskärpa...
5) Autofokus är det som gäller. Om det inte är nattsvart och kameran säger ifrån, varför försöka manuellt ställa in skärpan när kameran fixar det automatiskt? Visst, det finns tillfällen när manvill kunna förfokusera på en viss punkt innan motivet hamnar där osv, men det här är fortfarande en grundkurs, eller hur?
6) Dags att börja övningsköra!! Se till att man förstår hur knapparna ovanpå och baktill på kameran används! Låsa autofokus och komponera om, exponeringskompensation, låsa exponeringsvärdena, välja autofokuspunkt... Snurra på hjulet för att få en lämpligare bländar-slutarkombination (man kan ju faktiskt göra det även i det förkättrade P-läget...). Lära sig hur man får kortare skärpedjup, fungerar även med det medföljande kitobjektivet...
7) Sitter det tekniska nu? Då börjar det bli dags att börja fundera på bildkompositionen... Variera mellan liggande och stående format, tänka lite mer på var i bilden motvet finns, hälla koll på störande föremål i bakgrunden, böja sig ner osv...
8) Dags att börja titta på Av och Tv-lägena! Korta slutartider på de flygande fåglarna, långa slutartider för medveten rörelseoskärpa, kanske prova på panoreringar... Intressera sig för skärpedjupet ex. vid macrobilder...
9) Dags att jobba lite med blixten... Den inbyggda har förstås sina begränsningar, men den är bättre än man kan tro om man läser här på forumet. Den går inte att rikta i taket, men iaf på en DSLR fungerar den utmärkt som upplättningsblixt och är hyfsat ljusstark också. Dags att läsa instruktionsboken och få koll på saker som FEL och FEC, hur den fungerar med bländar- och slutartidsautomatik osv...
10) Övningskörning... Teorilektioner... Uppkörning... (bildkritik här på fs t.ex...) Specialstudier och experiment...
Någon som känner sig kallad att skriva ihop ett litet "kursprogram"? Sedan kanske det skulle finnas behov av ett motsvarande för efterbehandlingsfasen...
Nåja, dags att sova nu och samla krafter inför attacken från RAW + M-fundamentaliterna!!! *ler*
Strandhagen
Aktiv medlem
Hihi, ny dag nya frågor!
Var ute en stund igår kväll och fotograferade lite. Bilderna har jag på min dator där hemma. Sitter just nu på kontoret, självklart har jag kameran med mig ifall en bra bild skulle dyka upp.
Jag får tacka för alla tips och jag hoppas att ni som läst och skrivit i denna tråd följer mitt arbete till den sanna amatörfotograf som jag vill bli. Mitt största problem just nu är att hitta ett riktigt bra motiv att utöva mina nya kunskaper på.
Fler bilder kommer när jag komemr hem!
Var ute en stund igår kväll och fotograferade lite. Bilderna har jag på min dator där hemma. Sitter just nu på kontoret, självklart har jag kameran med mig ifall en bra bild skulle dyka upp.
Jag får tacka för alla tips och jag hoppas att ni som läst och skrivit i denna tråd följer mitt arbete till den sanna amatörfotograf som jag vill bli. Mitt största problem just nu är att hitta ett riktigt bra motiv att utöva mina nya kunskaper på.
Fler bilder kommer när jag komemr hem!
Fredrik Calabrese
Aktiv medlem
förstår att du känner dig förvirrad, jag har fotat i 10 år och blir totalförvirrad om jag får en 350D i händerna.
Jag lärde mig fota med en helt manuell Nikon. visst man tog många stolpskott. Men jag lärde mig lita på min egen förmåga istället för att tro att ett litet kiselkort skulle kunna tänka åt mig.
Där är min manuella attack. En ganska viktig sak att hitta i början är nedbländningsknappen. Speciellt till bilder där man har lite tid att tänka efter.
Jag lärde mig fota med en helt manuell Nikon. visst man tog många stolpskott. Men jag lärde mig lita på min egen förmåga istället för att tro att ett litet kiselkort skulle kunna tänka åt mig.
Där är min manuella attack. En ganska viktig sak att hitta i början är nedbländningsknappen. Speciellt till bilder där man har lite tid att tänka efter.
Strandhagen
Aktiv medlem
Jag saknar ditt tips om "Raw kontra JPEG"
När blir du klar med den artikeln? )
Strandhagen
Aktiv medlem
Fredrik Calabrese skrev:
förstår att du känner dig förvirrad, jag har fotat i 10 år och blir totalförvirrad om jag får en 350D i händerna.
Jag lärde mig fota med en helt manuell Nikon. visst man tog många stolpskott. Men jag lärde mig lita på min egen förmåga istället för att tro att ett litet kiselkort skulle kunna tänka åt mig.
Där är min manuella attack. En ganska viktig sak att hitta i början är nedbländningsknappen. Speciellt till bilder där man har lite tid att tänka efter.
Skulle ut och ta bilder på min syster hästar och kom fram till att det var otroligt svårt att få till fina bilder på så korkade djur. Dom står ju aldrig stilla! Underlättade otroligt att köra på autofokus iallafall. Problematiskt att ställa in så att man fick rätt exponering eftersom hästen är vit (shimmel, eller hur det stavas). Kom hästen närmare med huvudet så blev bilden överexponerad och tittade hästen bort för en sekund så blev bilden väldigt svagt underexponerad. Eftersom jag är ny med denna kameran, eller ny med kamera över huvud taget, så var det svårt att hitta rätt knappar och rattar att trycka på för att få till en bra bild.
Testade lite senare på kvällen att ta kort på vår ringklocka. Låter inte så spännande men man fick testa på det här med långa slutartider och hur panorering fungerar. Ja, vad har då panorering med en fast ringklocka att göra?? Jo, vänta bara tills ikväll så ska jag visa hur jag tänkt och testat... för den som väntar på något gott... )
gitte edelman
Aktiv medlem
En sak till. Glöm allt gnäll om att kitobjektivet är så förfärligt dåligt!!!
Om du kan peka ut vilka bilder, tex. av dom jag laddat upp, som är tagna med kit-objektivet och vilka som är tagna med dyrare optik, pga att dom förra lider av tekniska brister (inte brister in MIN fototeknik, alltså, utan i fråga om skärpa, kontrast, vinjettering, barrel distortion, colour aberration, och allt vad du nu har) så böjer jag mig och säger att ojektivet är skit. Annars tycker jag att det håller väl så långt. (Min kobild, 'Tusen och en natt', som har förfärliga tekniska brister, är tex. tagen med en jättebra lins, men det var så in i attans mörkt, jag hade ur-långsam film i kameran (=litet ISO-tal, antingen 25 eller 64), och jag hade bara möjlighet till frihands-skott...men jag tycker den bilden fångar en stämning bättre än någon av mina andra bilder tagna från det samma fönstret...)
Om du kan peka ut vilka bilder, tex. av dom jag laddat upp, som är tagna med kit-objektivet och vilka som är tagna med dyrare optik, pga att dom förra lider av tekniska brister (inte brister in MIN fototeknik, alltså, utan i fråga om skärpa, kontrast, vinjettering, barrel distortion, colour aberration, och allt vad du nu har) så böjer jag mig och säger att ojektivet är skit. Annars tycker jag att det håller väl så långt. (Min kobild, 'Tusen och en natt', som har förfärliga tekniska brister, är tex. tagen med en jättebra lins, men det var så in i attans mörkt, jag hade ur-långsam film i kameran (=litet ISO-tal, antingen 25 eller 64), och jag hade bara möjlighet till frihands-skott...men jag tycker den bilden fångar en stämning bättre än någon av mina andra bilder tagna från det samma fönstret...)
downtown
Aktiv medlem
P_S skrev:
Undrar om inte någon här på fs skulle kunna skriva ihop en sådan "nybörjarinstruktion" för alla förstagångsägare av avancerade kompaktmodeller och DSLR'er som finns därute?
Jag tycker länken som föreslogs tidigare beskriver saken mycket bra:
http://web.canon.jp/Imaging/enjoydslr/
Den har nog många nytta av.
Strandhagen
Aktiv medlem
Strandhagen
Aktiv medlem
Strandhagen
Aktiv medlem
Strandhagen
Aktiv medlem
Strandhagen
Aktiv medlem
Inga bilder är beskurna eller editerade på annat sätt än förminskade från 3456x2304 och förändrad bildkvalité för att kunna laddas upp på FS.
Jag har helt enkelt inte kommit så långt i mitt arbete med fotografering. Finslipet kommer efter att jag lärt mig hantera kameran och lärt mig ta bilder på bra sätt. För som någon tidigare sa: Bra teknik + bra motiv = Skitbra bild!
Skulle jag dessutom i denna tråd börja fråga hur man redigerar bilder och beskär dom för att de ska bli riktigt bra så hade nog de flesta här på Fotosidan.se varit flintskalliga för länge sen p.g.a. allt slitande i håret efter mina dumma frågor.
Hehe.. kom gärna med fler tips på vad som är bra fotografier och vad man kan göra för att hitta ett bra motiv.
Jag har helt enkelt inte kommit så långt i mitt arbete med fotografering. Finslipet kommer efter att jag lärt mig hantera kameran och lärt mig ta bilder på bra sätt. För som någon tidigare sa: Bra teknik + bra motiv = Skitbra bild!
Skulle jag dessutom i denna tråd börja fråga hur man redigerar bilder och beskär dom för att de ska bli riktigt bra så hade nog de flesta här på Fotosidan.se varit flintskalliga för länge sen p.g.a. allt slitande i håret efter mina dumma frågor.
Hehe.. kom gärna med fler tips på vad som är bra fotografier och vad man kan göra för att hitta ett bra motiv.
Pongu
Aktiv medlem
Den här bilden var ju både snygg och kreativ! Bra komposition också! Fortsätt leka!Strandhagen skrev:
nästa test med panorering / lång slutartid
/Pontus
Strandhagen
Aktiv medlem
Pongu skrev:
Den här bilden var ju både snygg och kreativ! Bra komposition också! Fortsätt leka!
/Pontus
Tackar...
Kan ladda uopp fler lek-bilder på min fina ringklocka, men först: Kyrkan i Kristianstad
tyvärr var det lyktstolpar överallt var jag än stod. Problem med att inte få med iallafall EN stolpe. Men ganska nöjd med denna bilden. Man riktigt ser hur stor och pampig den är, tycker jag. Men det är upp till er att döma och kritisera.
Bilagor
Strandhagen
Aktiv medlem
Similar threads
- Svar
- 13
- Visningar
- 3 K
- Svar
- 17
- Visningar
- 4 K